EU potiče građane da se zbog ekologije voze biciklima, a zbog njihovih suludih pravila avioni lete prazni

Zbog pravila iste te Europske unije, tisuće aviona, koji su jedni od većih zagađivača, kruže nad europskim nebom - bez putnika

“Klimatske promjene i uništavanje okoliša prijetnja su egzistenciji Europe i svijeta. Kako bi se riješili ti problemi, europski zeleni plan će EU pretvoriti u moderno, resursno učinkovito i konkurentno gospodarstvo i zajamčiti da do 2050. nema neto emisija stakleničkih plinova, da gospodarski rast nije ovisan o uporabi resursa te da nijedna osoba ni regija nisu zanemarene”.

Tako Europska unija opisuje svoj Zeleni plan u koji namjerava uložiti milijarde eura kako bi na raznim područjima – od prometa, industrije, do izgradnje zgrada – pokušala smanjiti negativan utjecaj na okoliš.

A tisuće praznih aviona kruže nad europskim nebom

Istovremeno, dok se deklarativno ali i financijski, zaštita okoliša ističe kao prioritet, dok se potiču električni automobili, korištenje gradskog prijevoza i slično, zbog pravila, koje je odredila ista ta Europska unija, tisuće aviona, koji su jedni od većih zagađivača, kruže nad europskim nebom – bez putnika.

Naime, njemački avioprijevoznik Lufthansa prošlog tjedna izvijestio je da očekuje da će tijekom ove zime odraditi oko 18 tisuća letova bez putnika, a vrlo vjerojatno će slično postupiti i drugi prijevoznici.

Lete praznim avionima da zbog pravila ne izgube slotove

Pandemija koronavirusa smanjila je interes za putovanjima, pa su njome najpogođeniji sektor turizma i aviokompanije, koje gomilaju gubitke. No usprkos tome aviokompanije spremne su potrošiti ogroman novac na letove na kojima nemaju nijednog putnika, što osim financijske štete stvara veliko i potpuno bespotrebno opterećenje za okoliš, kroz emisije ugljičnog dioksida. A sve kako bi ispoštovale pravila Europske unije o dodjeli tzv. aerodromskih slotova, odnosno prava na slijetanje i uzlijetanje u određeno vrijeme, na određenom aerodromu.

Naime, prema pravilima Europske unije, pojedina aviokompanija mora iskoristiti najmanje 80 posto dodijeljenih joj slotova, ili može na njih izgubiti pravo. Europska komisija je tijekom pandemije taj postotak smanjila na 50 posto, ali to nije bilo dovoljno da se izbjegnu letovi praznim avionima s obzirom na snažan pad prometa.

Velika Britanija privremeno ukinula pravilo o slotovima

Velika Britanija, koja je izašla iz EU, pa više ne mora poštovati ta pravila, privremeno je ukinula pravilo o korištenju slotova, i ne očekuje se da će ga vratiti barem do kraja ove godine, odnosno do normalizacije putovanja.

Ovo nije prvi puta da aviokompanije lete praznim avionima. Sličnih slučajeva bilo je i tijekom globalne krize 2008. godine, kada je također došlo do pada potražnje za avionskim prijevozom, pa su neki avioprijevoznici i tada slotove “čuvali” praznim letovima.

Građane potiču da se voze biciklima, a iznad glava im lete prazni avioni

U priču oko slotova uključio se i Michael O’Leary, šef niskobudžetne kompanije Ryanair, koji je pozvao Lufthansu da ponudi niže cijene i tako popuni avione, umjesto da se žali na prazne letove.

“Umjesto da lete praznim avionima kako bi blokirali slotove, Lufthansa bi sjedala na tim letovima trebala ponuditi po niskim cijenama kako bi nagradila njemačke i europske porezne obveznike koji su ih subvencionirali milijardama eura za vrijeme koronakrize” rekao je O’Leary.

S druge strane Lufthansa je u prošlosti kritizirala niskobudžetne prijevoznike zbog, prodaje karata po “nerazumno niskim cijenama”, što je, kako kažu, dovelo do porasta potražnje i porasta zagađenja okoliša.

Uglavnom očito je da s postojećim sustavom dodjele slotova nešto ne štima, te da će i EU, kojoj su sada “zelene” politike prioritet, morati nešto učiniti kako bi izbjegla da dok građane nagovara da se voze biciklima na posao, da im iznad glava lete prazni avioni.