Mediji pišu da će Izraelci, ako kupimo avione, ulagati u dronove. Čime se počela baviti firma u kojoj je radio Krstičević

KING ICT prošle je godine registrirala tvrtku za proizvodnju, popravke i održavanje zrakoplova i letjelica

Ukoliko se Hrvatska odluči na kupnju polovnih izraelskih aviona F16 Barak, Izraelci nude suradnju i ulaganja i u ostalim segmentima, među kojima su značajna ulaganja u dronove i poljoprivredu, objavio je ovog tjedna Jutarnji list.

Ova se informacija čini zanimljivom u kontekstu grupacije MSAN koja je nedavno proširila djelatnost i na popravljanje dronova i ostale poslove vezane uz bespilotne letjelice, a u kojoj je ministar obrane Damir Krstićević godinama bio jedan od ključnih ljudi. Naime, firma KING ICT, dio spomenute grupacije, krajem prošle godine osniva tvrtku kćer Planet IX koja za svoju djelatnost registrira proizvodnju, popravke i održavanje zrakoplova, svemirskih letjelica i zrakoplovne opreme.

Neće se baviti avionima, ali hoće dronovima

Nakon što je portal Start doveo u vezu nabavku vojnih aviona i njihovu novu djelatnost, iz KING ICT oglasili su se priopćenjem kazavši kako se radi o konstrukciji te kako se oni ne namjeravaju baviti zrakoplovima. No, objasnili su, kreću u posao s dronovima koji bi, ako je vjerovati pisanju Jutarnjeg lista, mogao biti dio šireg paketa nabavke izraelskih aviona.

Prema pisanju spomenutog lista, Izraelci, u slučaju da od njih kupimo avione, nude ulaganja u poljoprivredu, energetiku, IT sektor, brodogradnju, turizam i suradnju sa zagrebačkim FER-om na više područja. Jedan od predloženih projekata tako je i otvaranje vojno-komercijalnog Cyber security centra čime bi se navodno razvijala tehnologija borbe protiv dronova. Kao jedan od osam aspekata dodatne ponude Izraelaca, Jutarnji navodi “napredne sustave u poljoprivredi”.

‘Napredni sustavi u poljoprivredi’

Upravo to u svom priopćenju od početka veljače kao novu djelatnost svoje novoosnovane tvrtke kćeri navodi KING ICT. Njihova je namjera, kažu, korištenje dronova u gospodarske svrhe. Napominju kako je “poznata činjenica da već dulji niz godina naprednije zemlje navedene tehnologije koriste u domeni poljoprivredne proizvodnje i kontrole iste, graditeljstvu, geodeziji, za procjenu i kontrolu štete te u hitnim i izvanrednim sustavima kao što su elementarne nepogode”. Nastavljaju kako se dronovi koriste i za nadzor državne granice, snimanje teritorija i akvatorija.

Za pretpostaviti je da će posla oko dronova zaista i biti jer, premda je natječaj još uvijek u tijeku, izraelska ponuda aviona kotira kao uvjerljivi favorit. Izraelski su mediji krajem prošlog mjeseca objavili kako je posao blizu zaključenju te kako bi ugovor trebao biti vrijedan oko pola milijarde eura. Ako do realizacije te ponude zaista i dođe, Jutarnji kao dvije izraelske firme koje bi mogle ulagati u navedena područja navodi Elbit i Israel Aerospace Industries. Kompanije su to koje se, između ostalog, bave i korištenjem dronova u poljoprivredi i nadzoru granice.

Perpektivu dronova prepoznao je i Krstičević

Osim u MSAN-u, perspektivu posla s dronovima, kako se čini, prepoznao je i njihov bivši zaposlenik, danas ministar obrane Damir Krstićević. Vlada tako, osim aviona, nabavlja i dronove u suradnji Ministarstva obrane i Ministarstva poljoprvirede. Tolušićevo ministarstvo tako je početkom godine objavilo javnu nabavu za nabavu šest dronova, odnosno “besposadnog zrakoplovnog sustava razreda kratkog dometa u gornjem dijelu raspona”. Letjelice će, osim Ministarstva poljoprivrede koristiti i Ministarstvo obrane, a vrijednost javne nabave je 12 milijuna eura plus PDV.

Elbit, za kojeg Jutarnji piše da bi mogao ulagati u Hrvatsku, nije novi igrač u poslovanju s Ministarstvom obrane. Tako je Vlada početkom godine dala suglasnost za preuzimanje obveza na teret proračuna za 2019. za sklapanje ugovora o nabavi Daljinski upravljane oružne stanice s protuokoklopnim raketnim sustavom integrirane na vozilo Patria, a u ukupnom iznosu nešto manjem od 93,5 milijuna kuna. Ministarstvo obrane je prethodno provelo postupak javne nabave, a odabrana je ponuda izraelskog Elbita.

Od Elbita smo nabavili letjelice za koje onda nije bilo dijelova

Ministarstvo obrane je još 2007. godine poslovalo s Elbitom. Nabavili smo tada bespilotne letjelice Skylark u poslu vrijednom 10 milijuna kuna. No, 2014. na natječaju za nabavu pričuvnih dijelova nije pristigla niti jedna ponuda. Ministarstvo tada, čini se, nije ugovorom riješilo pitanje dodatnih dijelova, a Elbit tu vrstu letjelica više nije proizvodio. 2008. godine došlo je do pada i oštećenja dviju takvih letjelica.

Prema pisanju portala Defender za pad jedne krivac je bio pripadnik Hrvatske vojske koji je njome upravljao, dok je na drugoj utvrđen tehnički kvar. U padu u lipnju 2008. na vježbi u Gašincima jedna se letjelica zapalila a jedna je pretrpjela manja oštećenja. Ministarstvo obrane je nakon novinarskih upita priznalo pad letjelica te kazalo kako su se na njima i ranije pojavljivali tehnički problemi.