Pravilnik upotrebi kolačića
Portal Telegram.hr unaprijedio je politiku privatnosti i korištenja takozvanih cookiesa, u skladu s novom europskom regulativom. Cookiese koristimo kako bismo mogli pružati našu online uslugu, analizirati korištenje sadržaja, nuditi oglašivačka rješenja, kao i za ostale funkcionalnosti koje ne bismo mogli pružati bez cookiesa. Daljnjim korištenjem ovog portala pristajete na korištenje cookiesa. Ovdje možete saznati više o zaštiti privatnosti i postavkama cookiesa

Telegram donosi sve o groznom poslovanju državnih agencija (3. dio)

Spajanjem javnih institucija najavljene su uštede od pola milijarde kuna

ZADNJA IZMJENA: tra 22, 2015
Foto: PIXSELL/Pixsell

Iz dubinske analize rashoda državnog proračuna za vas smo u prvom dijelu Telegramova serijala pripremili sve o rashodima za plaće djelatnika u agencijama, zavodima i fondovima. U drugom dijelu bavili smo se materijalnim rashodima poslovanja, od službenih automobila i putovanja do troškova najma, energije i održavanja. U trećem, završnom dijelu ekskluzivno vam donosimo kako su do sada poslovale javne institucije čije su spajanje u ponedjeljak najavili ministar financija Boris Lalovac te potpredsjednik Vlade i ministar regionalnog razvoja i fondova Europske unije Branko Grčić.

Prošli smo tekst završili konstatacijom da Republika Hrvatska ima jednak broj agencija kao i Europska unija, njih 40. Sada Vlada želi ograničiti taj broj i kreće u reformu javnih pravnih osoba odnosno statusne promjene u određenim institucijama.

U obrazovnim institucijama previše intelektualnih usluga

Agencija za odgoj i obrazovanje i Agencija za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih zajedno plaćaju vrlo visok iznos najma poslovnog prostora. Za najam 4300 kvadrata u Donjim Sveticama i Radničkoj ulici u Zagrebu godišnje izdvajaju 4,3 milijuna kuna. Povjerenstvo im savjetuje hitno preseljenje u jeftiniji poslovni prostor. Dvije agencije zajedno imaju 212 zaposlenih, a rashodi za njih iznose gotovo 25 milijuna kuna. Materijalni rashodi dviju agencija iznose nešto manje od 20 milijuna kuna. Rashodi za zaposlene u Agenciji za odgoj i obrazovanje iznosili su oko 14,8 milijuna kuna. Taj je novac raspoređen između sedam doktora znanosti, devet magistara i 90 osoba visoke stručne spreme. Povjerenstvo zbog toga dovodi u pitanje 3,9 milijuna kuna rashoda za intelektualne usluge, koliko je u 2014. imala ova agencija. U tajništvu Agencije zaposleno je osam ljudi. Od 89 zaposlenih, 25 je onih na rukovodećim pozicijama.

Povjerenstvo je predlagalo da se s ove dvije agencije spoji i Agencija za mobilnost i programe EU. To bi osim ušteda na najmu od oko milijun kuna, dovelo do ušteda u tekućem i investicijskom održavanju, i to u iznosu od oko 300 tisuća kuna godišnje. Na naknadama za upravna vijeća spajanjem ove tri agencije uštedjelo bi se 150 tisuća kuna u vrlo kratkom roku. Pola milijuna kuna moglo bi se uštedjeti na naknadama za rukovodeći kadar i novoj sistematizaciji radnih mjesta. Na računalnim uslugama i smanjenju administrativne podrške (pisarnica, financije) srednjoročno bi se uštedjelo 2,5 milijuna kuna, po izvješću povjerenstva. Spajanjem ove tri agencije kratkoročne bi uštede iznosile 650 tisuća kuna godišnje, a srednjoročne 5,45 milijuna kuna na godišnjoj razini. Spajanje će, po izvješću povjerenstva, biti moguće kroz maksimalno godinu dana, a najviše će biti pogođen administrativni i rukovodeći kadar.

Od 72 zaposlena, samo njih 10 nisu rukovoditelji

Nacionalni centar za vanjsko vrednovanje obrazovanja i Agencija za znanost i visoko obrazovanje zajedno imaju 118 zaposlenih; posluju na dvije različite lokacije. Povjerenstvu je nejasno zašto jedna od ovih institucija ima status proračunskog korisnika i agencije, a druga je centar i ima status neprofitne institucije. Materijalni rashodi ovih dviju institucija penju se na više od 38 milijuna kuna, od čega se 21 milijun troši na intelektualne usluge. Taj bi se iznos, bez ugrožavanja djelatnosti, mogao smanjiti za četvrtinu, smatra povjerenstvo. To bi moglo, zajedno sa smanjenjem rukovodećeg kadra i troškova administracije, srednjoročno dovesti do ušteda oko 9 milijuna kuna godišnje.

Po upitniku koji je poslan svim državnim institucijama i na kojem povjerenstvo bazira svoje izvješće, Agencija za znanost i visoko obrazovanje ima 70 zaposlenih, od kojih je 21 u rukovodećem kadru. Međutim, po izvještaju povjerenstva, u toj je agenciji 61 zaposleni na nekoj od rukovodećih pozicija, a ima ukupno 72 zaposlena. Kratkoročne uštede procijenjene su na pola milijuna godišnje, a srednjoročne od najmanje 7 do 9 milijuna.

1,6 milijuna kuna za računalne usluge u Agenciji za zaštitu okoliša

Zanimljivo je da su zaposleni u Agenciji za zaštitu okoliša i sami u odgovoru povjerenstvu naveli da im je poslovanje opterećeno prevelikom administracijom i hijerarhijom te da im treba reorganizacija poslovanja. Ta je agencija primjerice samo za računalne usluge u 2014. potrošila oko 1,6 milijuna kuna.

Po savjetu povjerenstva ove bi dvije institucije trebalo objediniti i oformiti jednu, a to su najavili i Lalovac i Grčić. Povjerenstvo predlaže i naziv buduće institucije – Zavod za održivi razvoj. Cilj tog zavoda bio bi obavljanje svih poslova vezanih uz prevenciju, sanaciju, izvještavanje i nadziranje sustava zaštite prirode i okoliša. Spajanje je moguće provesti u šest mjeseci, kratkoročne uštede iznose 2,15 milijuna kuna godišnje, a srednjoročne 3,65 milijuna godišnje.

Spajanje Zavoda za norme i Akreditacijske agencije

Hrvatski zavod za norme institucija je osnovana prije 10 godina, a Hrvatska akreditacijska agencija 11 godina. Ove pravne osobe u državnom vlasništvu zadužene su za unaprjeđenje tržišnog natjecanja kroz reguliranje i kontrolu primjene sustava normi. S obzirom na to da posluju na istoj adresi, u Ulici grada Vukovara 78 u Zagrebu, spajanje će biti olakšano, piše u izvješću povjerenstva.

Spajanjem ovih dviju institucija uštedjet će se oko 100 tisuća kuna godišnje na naknadama za upravna vijeća. Smanjit će se i broj službenih automobila. Uštede se mogu postići i smanjenjem rukovodećeg kadra – od 65 zaposlenih u Zavodu je 20 rukovoditelja, a Agencija ima 13 rukovoditelja od 21 zaposlenog. Spajanje je povjerenstvo predvidjelo u roku od pola godine, a to bi donijelo kratkoročne uštede od 700 tisuća kuna godišnje, dok bi se srednjoročno uštedjelo milijun kuna na godišnjoj razini.

Pripajanje Agencije za vodne putove Hrvatskim vodama

U Agenciji za vodne putove trenutno je svaki drugi zaposleni na rukovodećoj poziciji (njih 14 od ukupno 28 zaposlenih). Agencija ima 6 službenih vozila, isplaćuje oko 300 tisuća kuna godišnje za rad Upravnog vijeća, a uz to je u 2014. imala više od 600 tisuća kuna rashoda za intelektualne usluge. Ukupni rashodi poslovanja ove agencije u 2014. iznosili su 9.731.643 kune, a rashodi za zaposlene 3.218.650 kuna.

Hrvatske vode imaju 844 zaposlenika, od kojih je 108 na rukovodećim pozicijama. Rashodi poslovanja u 2014. iznosili su više od milijardu i 380 milijuna kuna, a rashodi za zaposlene oko 125 milijuna kuna. Hrvatske vode imaju 156 službenih vozila. Povjerenstvo je procijenilo da je za realizaciju spajanja ovih dviju institucija potrebna godina do dvije te da bi se time uštedjelo 2,1 milijun kuna godišnje kratkoročno i 7,1 milijun kuna srednjoročno. Ovim bi spajanjem najviše bili pogođeni zaposlenici tih institucija u administrativnom i rukovodećem kadru.

Pripajanje Agencije za regionalni razvoj

Središnja agencija za financiranje i ugovaranje projekata EU (SAFU) ima 162 zaposlena i otprilike na svakog četvrtog zaposlenog dolazi jedan rukovodeći. Najam prostora ovoj je agenciji glavni trošak u materijalnim rashodima i iznosi 3,4 milijuna kuna. Povjerenstvo smatra da je kadar u toj agenciji pogrešno raspoređen – imaju tri glasnogovornika, a samo jednog stručnjaka za javnu nabavu.

Rashodi poslovanja SAFU-a u 2014. iznosili su 27.153.160 kuna, a Agencije za regionalni razvoj Republike Hrvatske 7.569.957 kuna. Spajanjem ovih dviju agencija postigle bi se uštede na materijalnim rashodima, troškovima telefona, pošte i prijevoza. Uštedjelo bi se i dijeljenjem administrativne podrške, ponovnim ugovaranjem niže cijene najma, smanjenjem voznog parka te reduciranjem rukovodećeg i prekvalifikacijom administrativnog kadra. Pripajanjem Agencije za regionalni razvoj Središnjoj agenciji za financiranje i ugovaranje projekata EU godišnje bi se uštedjelo milijun kuna. Na srednji rok to bi iznosilo 2,8 milijuna kuna, a spajanje je moguće provesti u 6 mjeseci, piše u izvještaju o rezultatima dubinske analize proračuna.

Hrvatska agencija za hranu pripaja se Veterinarskom institutu

Hrvatska agencija za hranu i Hrvatski veterinarski institut su institucije koje skrbe o zaštiti životinja i kakvoći hrane životinjskog porijekla. Veterinarski institut osnovan je prije 82, a Agencija prije 10 godina. Obje su institucije proračunski korisnici; sjedište Agencije je u Osijeku, a Instituta u Zagrebu. Pripajanjem Agencije Institutu ne bi se više moralo izdvajati oko 150 tisuća kuna za Upravno vijeće Agencije te bi se ta sredstva preusmjerila Veterinarskom institutu. Rashodi za 19 zaposlenih u Hrvatskoj agenciji za hranu u 2014. su iznosili 2.302.232 kune, a za 255 zaposlenih u Hrvatskom veterinarskom institutu 35.175.615 kuna. Povjerenstvo je ocijenilo da je poslovanje tih dviju institucija komplementarno te da bi se pripajanjem Agencije Institutu moglo uštedjeti 6,5 milijuna kuna godišnje.

Izvješće povjerenstva prihvaćeno je djelomično

U izvješću dubinske analize proračuna povjerenstvo je predložilo statusne promjene za ukupno 54 pravne osobe u državnom vlasništvu. Vlada će, po najavljenim mjerama, krenuti s promjenom statusa, odnosno spajanjem za ukupno 17 pravnih osoba – devet agencija, tri instituta, tri zavoda, jedan centar i Hrvatske vode.

Neke od preporuka povjerenstva o kojima smo pisali, poput ograničenja cijene najma za pravne osobe u državnom vlasništvu na 11 eura po kvadratu, Vlada je prihvatila u potpunosti. Neke druge mjere u Vladi su prihvatili djelomično. Odlučili su se na ograničenje cijene službenih automobila na 180 tisuća kuna, a povjerenstvo je predlagalo da taj iznos bude 170 tisuća. No, i ovo Vladino ograničenje bit će veliki pomak od dosadašnje prakse u kojoj državne agencije nisu imale nikakvih ograničenja pri nabavi službenih automobila. Povjerenstvo je zabilježilo slučajeve u kojima su pojedine agencije nabavile službena vozila vrijedna 450, odnosno 520 tisuća kuna.

Povjerenstvo predlagalo više od milijardu, a Vlada prihvatila 500 milijuna ušteda

Povjerenstvo je predložilo spajanja i promjene statusa državnih institucija koje bi dovele do kratkoročnih ušteda u iznosu od 62,05 milijuna kuna godišnje te 111,65 milijuna kuna srednjoročno. Mjere, odnosno spajanja koje su najavili Lalovac i Grčić dovest će do, ravnajući se po izračunu povjerenstva, godišnjih ušteda od 23,45 milijuna kuna kratkoročno, što bi se s vremenom pretvorilo u 36,45 milijuna godišnje, ne računajući pripajanje Hrvatskog mjeriteljskog instituta Institutu Ruđer Bošković. Zbroj svih mjera koje je predložilo povjerenstvo, dakle smanjenja rashoda za plaće i materijalnih rashoda te statusnih promjena institucija, trebao je dovesti do uštede od 1,03 milijarde kuna godišnje. Vlada je te reforme prihvatila polovično. Grčić je na presici rekao da će se racionalizacijom pravnih osoba u državnom vlasništvu i spajanjem nekih od njih uštedjeti pola milijarde kuna. Ostaje za vidjeti kakvom će se brzinom i u kojem opsegu te reforme zaista i provoditi.

Filip Raunić
Novinar
1266 članaka Više o autoru
Više s weba