Ministrica se hvali novim pravilnikom o nagrađivanju učitelja, izvukli smo nekoliko ključnih stvari

Recimo, najbolji bi trebali dobivati 10 tisuća kuna godišnje, ali nema sankcija za neradnike

Zagreb: Ministrica Blaženka Divjak dala izjavu za medije 11.07.2018., Zagreb - Ministrica Blazenka Divjak dala izjavu novinarima.
Photo: Sandra Simunovic/PIXSELL
FOTO: PIXSELL

Ministrica znanosti i obrazovanja Blaženka Divjak danas je predstavila novi pravilnik o nagrađivanju i napredovanju učitelja i nastavnika. Aktualni pravilnik star je 23 godine i njime se propisuje napredovanje samo prema radnom stažu, dok načini nagrađivanja najboljih učitelja i nastavnika nisu bili definirani, na što je i Telegram sustavno upozoravao.

Danas je, ujedno, otvoreno i javno savjetovanje o Nacrtu Pravilnika o napredovanju i nagrađivanju učitelja, nastavnika, stručnih suradnika, odgajatelja i ravnatelja u osnovnim i srednjim školama i učeničkim domovima, koje će trajati do 1. veljače 2019. godine. Novi pravilnik dostupan je na stranicama e-Savjetovanja, a registrirani korisnici već ga mogu komentirati. Izvukli smo nekoliko ključnih novosti.

Nagrade od 10 tisuća kuna

Prema novom pravilniku, 500 najboljih učitelja i nastavnika jednom godišnje dobit će po 10 tisuća kuna. Prije izrade pravilnika provedena je anketa u kojoj se više od 80 posto učitelja i nastavnika izjasnilo da žele novac kao nagradu za izvrstan rad. Osim novčane nagrade, uvode se i nove mogućnosti napredovanja koja će nositi viša primanja. Postojećim zvanjima mentora i savjetnika pridružuje se nova kategorija izvrsnog savjetnika, koji bi trebao zarađivati oko 30 posto više od običnog nastavnika. Uvođenje novih pravila i kriterija trebalo bi omogućiti lakše napredovanje u zvanjima.

Tri nove kategorije za bodovanje

Učitelje i nastavnike dosad se bodovalo u pet kategorija, a novim pravilnikom broj kategorija povećava se na osam, uz 66 kriterija razvrstanih u potkategorije poput sudjelovanja u organizaciji i provedbi natjecanja, sudjelovanja u online edukacijama, rada u stručnim vijećima ili objavljivanja stručnih članaka, nastavnih materijala i obrazovnih sadržaja. Rad učenika i nastavnika ocjenjivat će neovisno tročlano povjerenstvo u kojem će sudjelovati njihovi kolege po struci, a ne, kao dosad, samo predstavnik agencije za obrazovanje.

Još uvijek nema sustava kažnjavanja

Novost je i to da prosvjetari koji ostvare uvjete za napredovanje neće morati čekati zajedničku promociju u više zvanje, koja se održavala jednom godišnje, nego će početi dobivati veću plaću čim steknu uvjete za napredovanje. Novim pravilnikom nisu predviđene sankcije za učitelje i nastavnike koji svoj posao ne obavljaju kako treba ili obavljaju najmanju moguću količinu posla.

Oni neće moći napredovati, ali u pravilniku nema ničega o njihovom kažnjavanju. Ipak, odgovarajući na pitanje o kaznama za učitelje i nastavnike koji svoj posao ne rade kako treba, ministrica Divjak napomenula je da u školama ima sve manje djece, a učitelji i nastavnici postaju tehnološki višak. „Kriteriji iz ovog pravilnika mogli bi se uzeti u obzir pri odluci tko je tehnološki višak”, napomenula je ministrica znakovito.

Kvalitativni uvid u rad kroz digitalni portofolio

Već ranije Ministarstvo se pohvalilo da će značajnu ulogu u novom pravilniku imati digitalizacija, pa se tako umjesto papira uvode baza podataka i e-portfolio. Baza podataka sadržavat će dokumentaciju i pratiti status bodova, dok e-portfolio omogućava kvalitativni uvid u rad prosvjetara. Ministarstvo također navodi da su u izradi pravilnika aktivni bili sudionici u sustavu obrazovanja, poput učitelja, nastavnika i ravnatelja škola, vrtića i učeničkih domova, a kao partneri se spominju i sindikati.