Moćni poduzetnik godinama koristi žičaru za Srđ i ne plaća koncesiju. Sad gradu mora platiti 20 milijuna kuna

Trgovački sud donio je nepravomoćnu presudu protiv jednog od najbogatijih Hrvata, Davora Lukšića

Trgovački sud u Dubrovniku donio je presudu prema kojoj Excelsa nekretnine, tvrtka u vlasništvu jednog od najbogatijih Hrvata, Davora Lukšića, duguje gradu Dubrovniku 20,1 milijun kuna koncesijske naknade za žičaru koja vozi na Srđ. Zbog tog golemog duga Grad Dubrovnik lani je pokrenuo postupak protiv Lukšićeve tvrtke koja koncesiju nije plaćala punih devet godina.

Unatoč presudi, za sada nepravomoćnoj, rješenje problema žičare, odnosno naplate koncesije, ne nazire se. Rekonstruirali smo kako je došlo do problema zbog kojeg se ovih dana u Dubrovniku spominje i mogućnost da žičara ponovno prestane s radom.

Kako je obnovljena žičara za Srđ?

Ova žičara sagrađena je 1969. godine. Tijekom Domovinskog rata gađana je s neprijateljskih položaja, a na kraju je i uništena. Jedna kabina ostala je u postaji žičare, dok je druga pala zato što su pukli vučni kabeli.

Hrvatsko-čileanska dinastija Lukšić koja je do tada već držala brojne hotele na Jadranu i ulagala u hrvatski turizam, sudjelovala je 2010. u njezinoj obnovi. Ubrzo su preuzeli i prijevoz putnika pa je žičara nakon 19 godina ponovno počela voziti. Od starih gradskih zidina Dubrovnika do 405 metara visokog brda Srđ, odnosno put od 750 metara, žičara prijeđe za tri i pol minute. Prevozi 30-ak putnika u jednom smjeru.

No, od početka korištenja žičare, Lukšići nisu plaćali koncesiju. Činjenica da Dubrovnik nema baš nikakve koristi od žičare koja grad spaja sa Srđem godinama se koristila u političkim obračunima gradskih vlasti, a redovito ju spominju i oni koji misle kako je Lukšićima dozvoljeno previše slobode u hrvatskom turističkom prostoru.

Kronologija korištenja žičare za Srđ

Grad je lani odlučio podnijeti tužbu i od Lukšića tražiti isplatu duga. Tijekom procesa detaljno je rekonstruirano što se sa žičarom događalo. Kronologija problema kreće 2010. kada Lukšićeva tvrtka Excelsa nekretnine s Gradom Dubrovnikom sklapa ugovor o prijevozu putnika žičarom. Ugovor o koncesiji tada još nije potpisan.

Kako je tek izmjenama Zakona o žičarama, odnosno u ožujku 2014., lokalnim samoupravama dano pravo da naplaćuje koncesiju, od 2015. godine i Dubrovnik je počeo očekivati najmanje pet milijuna kuna prihoda od svoje gradske žičare. Grad je zato Excelsa nekretninama u srpnju 2015. poslao poziv i tražio Lukšića da podnese zahtjev za izdavanjem koncesije za gospodarsko korištenje općeg dobra.

Mjesec dana kasnije, u kolovozu 2015., Lukšićeva tvrtka doista šalje taj zahtjev. Zatražili su koncesiju na 50 godina, a ponudili su fiksnu naknadu od tisuću kuna mjesečno te varijabilni dio u iznosu od 15 posto od prihoda ostvarenog prodajom karata umanjenog za PDV.

Gradsko vijeće Grada Dubrovnika u listopadu 2016. donijelo je zaključak kojim se utvrđuje da daju koncesiju na deset godina, a iduće godine u siječnju ona je dodijeljena Lukšićevoj firmi. Uz to je tvrtki Excelsa nekretnine dostavljen i ugovor, no direktor Ante Rusković odbio ga je potpisati.

Koncesija za žičaru ipak se dodjeljuje

Konačno, u ožujku 2018. Grad Dubrovnik je koncesiju zbilja dao Excelsa nekretninama, no ugovor ponovno nije sklopljen. Zbog svega, Grad je lani u listopadu podnio tužbu protiv Lukšićeve tvrtke.

Prije nekoliko dana Trgovački sud u Dubrovniku zaključio je kako koncesionar ipak mora platiti naknadu za korištenje žičare, točnije njezine trase. U pitanju je zračni koridor kroz koji kabina prolazi od Dubrovnika do Srđa.

U međuvremenu se u slučaj uključila i Carinska uprava. Njezini djelatnici lani u srpnju utvrdili su da dubrovačka žičara radi nezakonito, odnosno bez koncesije. Prema carinskom rješenju Excelsa nekretnine moraju platiti 17,6 milijuna kuna jer je riječ o nezakonitoj dobiti.

Lukšićeva firma branila se na sudu

Predstavnici Lukšićeve tvrtke su upravo tu prijavu Carinske uprave iskoristili na sudu u postupku s Gradom Dubrovnikom. Objašnjavali su kako je gradsko potraživanje potpuno neutemeljeno s obzirom na to da je Carinska uprava već odlučila naplatiti koncesiju. “Ne možemo platiti dvostruki iznos naknade za koncesiju”, odgovarali su na zahtjev Grada. Tužbom je traženo plaćanje 20,1 milijun kuna duga od 2014. do 2017. godine.

“Excelsa nekretnine bile su u tom periodu nepošteni korisnik zračnog koridora po kojem se kreće žičara. Da je ugovor o koncesiji bio sklopljen, tvrtka bi iznos od 20,1 milijun kuna morala platiti. To što je Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture u srpnju 2010. odobrilo korištenje žičare ne mijenja činjenicu da koncesija nije plaćana. Ni to što je Grad Dubrovnik donio Odluku o koncesiji nije dostatno za korištenje žičare već je nužan isključivo ugovor o koncesiji. Akcija Carinske uprave također nema veze s dugovima prema gradu”, stoji u presudi.

No, kraj problema se još ne nazire

Iz Grada Dubrovnika za Telegram su potvrdili kako Excelsa nekretnine još nisu podmirile iznos dosuđen prvostupanjskom presudom Trgovačkog suda u Dubrovniku. Izvjesno je da će se čekati pravomoćnost presude.

Zanimalo nas je i je li u međuvremenu sklopljen ugovor o koncesiji te je li Lukšićeva firma počela plaćati naknadu za korištenje zračnog koridora žičare. Iz Grada nam odgovaraju kako će se ugovor moći sklopiti tek nakon što budu riješeni dugovi za prethodna razdoblja. To znači da, ako Lukšić podnese žalbu na presudu, još par godina niti jedna kuna od koncesije neće dospjeti do gradske blagajne.