Pravilnik upotrebi kolačića
Portal Telegram.hr unaprijedio je politiku privatnosti i korištenja takozvanih cookiesa, u skladu s novom europskom regulativom. Cookiese koristimo kako bismo mogli pružati našu online uslugu, analizirati korištenje sadržaja, nuditi oglašivačka rješenja, kao i za ostale funkcionalnosti koje ne bismo mogli pružati bez cookiesa. Daljnjim korištenjem ovog portala pristajete na korištenje cookiesa. Ovdje možete saznati više o zaštiti privatnosti i postavkama cookiesa

Mogu li goleme kazne riješiti problem divljanja na cesti? Ovi slučajevi otkrivaju kako se vozači izvlače na sudu

Policija svaki dan izlazi sa slučajevima u kojima su vozači kažnjeni golemim kaznama. No, do sada, one su uglavnom padale na Visokom prekršaj...

ZADNJA IZMJENA: kol 16, 2019

Izmjene Zakona o sigurnosti prometa na cestama očito još nisu donijele konkretnije rezultate jer se samo prošli vikend na hrvatskim prometnicama dogodilo sto nesreća u kojima su tri osobe poginule, a 159 ih je ozlijeđeno. Zato policija iz dana u dan pokušava intenzivirati nadzor prometa. Sve mjere usmjerene su posebno na sprječavanje i sankcioniranje najtežih prometnih prekršaja te hvatanje vozača koji uporno krše prometna pravila, uvjeravaju iz MUP-a.

Jedan takav, 24-godišnjak, zaustavljen je u četvrtak u Otočcu gdje je vozio pijan, bez vozačke i pod zabranom upravljanja motornim vozilima. Prekršajni sud mu je ekspresno izrekao kaznu od 90 dana zatvora i oduzeo mu vozačku na još dvije godine. U krvi je imao koncentracija alkohola od 1,97 promila. Policijska uprava zadarska priopćila je da je kazna već postala pravomoćna te da je 24-godišnjak na putu za Zatvor u Glini gdje će služiti kaznu.

Nove kazne doista su visoke

Početkom mjeseca, u Dubrovniku je zaustavljen 33-godišnji državljanin Sjeverne Makedonije koji je za upravljačem bio s koncentracijom alkohola od 2,6 promila. Policajci su ga primijetili jer je vrludao vozilom po cesti. Kada su mu signalizirali da stane samo je produžio, a na kraju, kada su ga sustigli, utvrdili su i da kod sebe nema vozačku dozvolu. Općinski sud u Dubrovniku izrekao mu je novčanu kaznu od 11.400 kuna i 200 kuna troškova postupka te tromjesečnu zabranu upravljanja vozilima B kategorije.

Na istarskom ipsilonu kod čvora Višnjan tih dana uhvaćen je još jedan vozač koji je ozbiljno kršio prometne propise. Naime, na mjestu gdje je ograničenje brzine 110 kilometara na sat on je svojim ferrarijem potegnuo čak 207. Zbog toga je dobio novčanu kaznu od devet tisuća kuna te 500 kuna troškova postupka. Izrečena mu je i zaštitna mjera zabrane upravljanja motornim vozilima B kategorije u trajanju od mjesec dana.

U nedjelju 11. kolovoza na Prekršajni odjel suda u Đurđevcu doveden je 33-godišnji vozač koji je u 2.10 sati u Reki u Ulici Kralja Zvonimira upravljao neregistriranim i neosiguranim osobnim automobilom prije stjecanja prava na upravljanje motornim vozilima B kategorije. Bio je i pod utjecajem alkohola, a alkometar je pokazao koncentraciju od od 1,61 promila. Kažnjen je novčanom kaznom od 27.700 kuna i zabranom upravljanja motornim vozilima devet mjeseci nakon što stekne pravo na upravljanje.

Još neki su dobili stroge kazne

Par dana ranije koprivničko-križevački policajci uhvatili su još par teških prometnih prekršitelja. Tako je 20-godišnji vozač, koji još nema vozačku dozvolu, na cesti Koprivnica – Peteranec vozio neregistrirani i neosigurani auto, i to s koncentracijom alkohola u krvi od 1,23 promila. Onda je još skrivio prometnu nesreću s materijalnom štetom, pa je već iduće jutro dobio kaznu zatvora od 15 dana uvjetno na devet mjeseci, novčanu kaznu od 13.300 kuna i zabranu upravljanja motornim vozilima B kategorije šest mjeseci.

U Bilogorskoj ulici u Koprivnici 50-godišnjak je za upravljačem bio s 2,69 promila alkohola u krvi i to za vrijeme dok mu je vozačka dozvola bila oduzeta. Gospodin je kažnjen novčanom kaznom od 24.000 kuna i zabranom upravljanja motornim vozilima B kategorije 24 mjeseca.

Vozač (21) koji je u Virju upravljao autom pod utjecajem alkohola 2,08 promila na prekršajnom odjelu Općinskog suda u Koprivnici kažnjen je s 15 dana zatvora uvjetno na 12 mjeseci i zabranom upravljanja motornim vozilima B kategorije šest mjeseci.

Zašto je zapravo postrožen zakon?

Sve te kazne značajno su više od onih što ih je Zakon o sigurnosti prometa na cestama predviđao do 1. kolovoza ove godine. Ministarstvo unutarnjih poslova najavilo je da će novčane kazne biti više za desetak tisuća kuna, a u većini slučajeva bit će obavezno izricanje zaštitne mjere zabrane upravljanja motornim vozilima. Strože kažnjavanje propisano je za počinitelje osam najtežih prekršaja zbog kojih se događa najviše teških prometnih nesreća.

Riječ je o prekoračenju dozvoljene brzine kretanja u naseljenom mjestu za više od 50 kilometara na sat, vožnji u suprotnom ili zabranjenom smjeru, namjernom prolasku kroz crveno svjetlo, odbijanju alkotestiranja i testa na droge, vožnji pod utjecajem alkohola iznad 1,5 promila i vožnji pod utjecajem droga, upravljanju vozilom prije stjecanja prava, upravljanju vozilom u vrijeme dok je vozaču oduzeta vozačka dozvola.

Što se događa u sudskom postupku?

Međutim, ne treba zaboraviti da prema zakonskoj proceduri na svaku prekršajnu presudu vozači imaju pravo žalbe. O tim žalbama prekršajnih sudova odlučuje Visoki prekršajni sud RH. Pregledali smo ovogodišnje odluke tog suda u postupcima zbog kršenja Zakona o sigurnosti prometa na cestama koje su dostupne na službenoj Sudskoj praksi. Iz njih proizlazi da je jako puno prvostupanjskih presuda ukinuto, a neki slučajevi pali su i u zastaru. Naime, zastara za prometne prekršaje nastupa tri godine od trenutka kada je prekršaj počinjen.

Nekim vozačima viši sud i ublažava kazne jer u žalbama ističu kako nemaju novaca platiti ih. Ukidaju se i zabrane upravljanja motornim vozilima jer, opet u žalbama, vozači kukaju kako su im vozačke svaki dan stvarno potrebne. Evo nekih primjera iz sudske prakse.

Kako se vozači izvlače od strogih kazni?

Vozač traktora koji je vozio bez registracije i s koncentracijom većom od 1,5 promila alkohola u krvi skrivio je prometnu nesreću nakon koje je pobjegao. Prekršajni sud najprije ga je kaznio s 15.700 kuna novčane kazne. I vozačka mu je oduzeta na šest mjeseci.

No, nakon žalbe, utvrđeno je da je za vožnju neregistriranog traktora nastupila zastara, a za ostale prekršaje kazna mu je smanjena na tri tisuće kuna. Odluka o zaštitnoj mjeri zabrane upravljanja motornim vozilima je ukinuta i vraćena na ponovno odlučivanje nižem sudu. Zapravo je bez vozačke bio samo jedan dan jer mu je vraćena do pravomoćnosti presude. Hoće li ponovljeni postupak biti riješen prije zastare tek ostaje za vidjeti.

Nije ove godine pravomoćna postala ni presuda kojom je jedan vozač kažnjen s 10.500 kuna jer je dva puta odbio alkotest te na svom vozilo nije imao upaljena svjetla. Istom, nepravomoćnom presudom, vozačka mu je oduzeta na 24 mjeseca.

Na tu se odluku suda žalio, a Visoki prekršajni sud nedavno je njegovu žalbu i prihvatio. Među ostalim, u žalbi je tvrdio kako nema novca platiti kaznu jer živi sa starom i bolesnom majkom. Svjestan je, kaže, svoje pogreške, no bez vozačke jednostavno ne može živjeti. Na kraju je viši sud pronašao i jednu proceduralnu grešku,te slučaj vratio na ponovno suđenje. Nije izvjesno da će prije zastare od tri godine ovaj postupak biti dovršen.

Zašto ima toliko proceduralnih grešaka?

Pala je na Visokom prekršajnom sudu i presuda kojom je vozač kažnjen jer je prije položenog vozačkog ispita vozio neregistrirani automobil i to u suprotnom pravcu. Dobio je ukupno 7.700 kuna kazne.

U žalbi na tu prvostupanjsku presudu tvrdio je kako vozačku zapravo posjeduje, odnosno da ima vozačku izdanu u BiH te kako je kazna previsoka. Rekao je i kako je otac dvoje male djece i da mi je supruga mu je u drugom stanju.

Visoki prekršajni sud nije se posebno obazirao na te njegove navode jer je utvrdio kako je niži sud napravio ozbiljnu pogrešku zbog koje je slučaj morao biti vraćen na ponovno suđenje. Naime, prekršajni sud nije okrivljenog vozača upozorio da ima pravo na branitelja niti da ima pravo iznijeti obranu zbog čega je cijeli postupak bio nezakonit. I sada se mora ponoviti pa je pitanje hoće li sve biti dovršeno u roku od tri godine od kada su prekršaji počinjeni, odnosno prije zastare.

Ana Raić Knežević
Telegram autor
1306 članaka Više o autoru
Više s weba