Nekad je nužno odabrati stranu

MORH na proslavu 30. obljetnice preleta MIG-ova nije pozvao Selaka, pilota koji je često kritizirao Banožića

Piloti Selak i Ivandić preletjeli su s dva MiG-a iz JNA u Hrvatsku. MORH je na obilježavanje 30. godišnjice zvao samo Ivandića

09.07.2014., Zagreb - Konferencija za medije Ministarstva obrane RH povodom medijskih napisa o remontu borbenih zrakoplova MiG-21 pristiglih iz ukrajinskog remontnog zavoda u Odesi. Glavni probni pilot HRZ-a, legendarni brigadir Ivan Selak prilikom probnog leta s jednim od MiG-ova , onog s brojem 134 popeo se na 13 km visine i potom poceo probijati zvucni zid pri cemu mu se ugasio motor MiG-a te je poceo padati da bi ipak uspio upaliti motor na 6 km visine i uspjesno prizemljiti avion. Brigadir Ivan Selak.rPhoto: Goran Stanzl/PIXSELL
FOTO: Goran Stanzl/PIXSELL

Prije točno 30 godina piloti Ivica Ivandić i Ivan Selak preletjeli su iz Srbije u Hrvatsku s dva MiG-a ondašnje JNA. Tim njihovim herojskim činom Hrvatska vojska je, nakon preleta Rudolfa Perešina i Danijela Borovića, postala bogatija za još dva borbena zrakoplova. Tu veliku okruglu obljetnicu Ministarstvo obrane u ponedjeljak obilježava u Splitu i Zemuniku, ali je pozvan samo Ivandić. Selaka nisu zvali.

Događaj je i krnje najavljen kao 30. obljetnica preleta MIG-om pukovnika Ivice Ivandića. Doduše, u Split je tog 15. svibnja 1992. i sletio samo Ivandić, budući da nije imao više goriva, dok je Selak, koji je u svog MiG-a uspio staviti više kerozina, doletio do Zagreba i spustio se na Pleso. Međutim, Selakovo ime u sklopu sutrašnje prigodne proslave na kojoj će biti nazočan i ministar obrane Mario Banožić, za sada se uopće ne spominje.

Koga je MORH pozvao u Split?

Selak nam je potvrdio da pozivnicu za obilježavanje u Splitu nije dobio. Ivandić je za Telegram potvrdio da je pozvan, te da će se odazvati.

Nakon što su se društvenim mrežama i medijima proširile kritike na račun tog MORH-ovog poteza, i nakon što je sve povezano sa Selakovim posljednjim kritikama na račun ministra Banožića, iz MORH-a je stiglo dodatno pojašnjenje. Kažu kako će u ponedjeljak u Divuljama biti otkriven eksponat MiG-a 21 kakvim je Ivandić preletio s aerodroma Ponikve kod Užica do aerodroma Split 15. svibnja 1992. godine.

Ostali piloti – Selak, Perešin i Borović svoje eksponate već imaju. Selakov se nalazi na ulazu u vojarnu ‘Pukovnik Marko Živković’ na Plesu, Borovićev na ulazu u vojarnu ‘Hrvatski branitelji Istre’ u Puli, dok je MiG u spomen na prelet Rudolfa Perešina postavljen u Gornjoj Stubici. Ističu kako ideja po postavljanju eksponata u Ivandićevu čast postoji već dvije godine. “Nitko time ne umanjuje povijesne činjenice niti zasluge brigadira Ivana Selaka i njegov značaj u Domovinskom ratu”, poručili su iz MORH-a, no Selaka ipak na okruglu obljetnicu u Split pozvali nisu. On pak danas to nije želio detaljnije komentirati.

Ivan Selak: ‘Vratismo ukradeno’

U podužem statusu na Facebooku prisjetio se današnjeg dana prije 30 godina. Opisao je kako su se pripremali za proslavu tadašnjeg Dana vazduhoplovstva, što su i on i Ivandić vidjeli kao priliku za prelet u Hrvatsku. Nisu se gledali, sve su imali dogovoreno. Imali su i šifre kojima su komunicirali.

Zatvaram kabinu, mehaničar nije ni maknuo stepenice, a ja palac gore kolegi i pokazujem rukom da traži dozvolu za voženje i javljam:

– Drugi kod dva sedmog spreman.-
– U redu drugi, čujem te za 5.-
– Također petica.-
– Toranj dva sedmom voženje za par.-
– Slobodno voženje, staza…QFE…QNH… –
Na pisti smo. Samo još dvije stvari. Da kresne forsaž i da se pajdo javi. Dolazi odobrenje za polijetanje, guram ručicu gasa do pune snage, avion na kočnicama, želi se oteti. Svi parametri idealni. Avioni tutnje pistom, nekoliko sekundi i u zraku smo… samo da se javi, prošlo je trinaest minuta, valjda pajdo ima goriva, ja ga imam i previše, potkačen mi je i podtrupni rezervoar. Javljam onu čuvenu:

– Kod drugog uvučeno, neutralno konus.-
– Dva sedmi slobodno po ruti…. –
– Dva sedmi.-

A onda slijedi ono još čuvenije, ono što čekam kao ozebao sunce:
– Drugi u redu je. – Ma što kamen, ma što stijena, Everest mi je pao s leđa kad sam ga čuo… I dok vođa odlazi lijevo, ja lagano desno, ekstremno nisko, naravno i brzo, preko Drine. Avion se lagano zanosi i ljulja lijevo desno, ipak je brzina prek 1100, prva planina odmah nakon Drine, svijetli ispražnjen podtrupni rezervoar koji mi smeta, ne da mi se ljuljati do Zagreba.

Vrh planine, stijene i rezervar ćao, ti mi više ne trebaš, odbacujem ga, a avion se nakon toga smiruje… I dalje ne bih, a mogao bih puno… No to je samo let do Zagreba, let koji je od početka zaleta na aerodromu Ponikve kod Užica do zaustavljanja motora na Plesu trajao 19 min. Ivica je sigurno sletio u Splitu… Vratismo ukradeno.

30 godina.Što je 30 godina ?U životu čovjeka to je pola života. U životu svemira ništa, beznačajno. A već je 30…

Posted by Ivan Selak on Sunday, May 15, 2022