MORH objavio identitet dvojice pilota; evo što dosad znamo o padu helikoptera

Složili smo kratak pregled tragedije u kojoj je pilot izgubio život, dok se za drugim članom posade traga

27.01.2020., Sibenik - Kod Zlarina se srusio vojni helikopter Kiowa Warrior. Photo: Dusko Jaramaz/PIXSELL
FOTO: Dusko Jaramaz/PIXSELL

Danas je između Zablaća i otoka Zlarina, tijekom vojne vježbe u kojoj su sudjelovala dva helikoptera Kiowa Warrior u more pao jedan od njih i to s dva člana posade.

Tragedija se dogodila nešto prije 11 sati, a prema posljednjim informacijama u njoj je život izgubio jedan član posade dok se za drugim traga. Uzroci nesreće još uvijek nisu poznati, a helikopteri tog tipa do daljnjeg su prizemljeni.

MORH je navečer objavio identitet vojnika – poginuo je bojnik Marin Klarin dok se za natporučnikom Tomislavom Baturinom i dalje intenzivno traga. U potragu su trenutno uključeni dva broda i autonomno podvodno vozilo Remus Hrvatske ratne mornarice te operativne službe Ministarstva unutarnjih poslova i spasilački brod iz sastava Lučke kapetanije Šibenik.

Napravili smo kratak pregled svega što dosad znamo o tragediji.

1. Tko su poginuli?

U tragičnoj nesreći pada helikoptera Kiowa Warrior smrtno je stradao pilot Hrvatskog ratnog zrakoplovstva bojnik Marin Klarin, dok se za drugim članom posade, pilotom, natporučnikom Tomislavom Baturinom i dalje intenzivno traga.

Bojnik Marin Klarin, pilot helikoptera Hrvatskog ratnog zrakoplovstva rođen je 1977. u Zadru. Bio je pripadnik Hrvatskog ratnog zrakoplovstva od 2000. godine, a tijekom svoje karijere u Hrvatskoj vojsci obnašao je niz odgovornih dužnosti. Bio je nastavnik letenja u Eskadrili obuke helikoptera, zapovjednik letačkog voda u Eskadrili helikoptera 93. zrakoplovne baze te pilot helikoptera u 393.

Eskadrili helikoptera 93. krila Hrvatskog ratnog zrakoplovstva. 2013. godine sudjelovao je u mirovnoj misiji NATO-a KFOR na Kosovu na dužnosti stožernog časnika za zračne operacije. Za uspješno izvršavanje zadaća ocjenjivan je najboljim ocjenama, a za ostvarene rezultate nagrađivan je i pohvaljivan više puta od strane ministra obrane, načelnika Glavnog stožera OS RH i zapovjednika Hrvatskog ratnog zrakoplovstva.

Pilot helikoptera za kojim se traga natporučnik Tomislav Baturina, također je pripadnik 393. Eskadrile helikoptera 93. krila HRZ-a, a za svoj rad ocjenjivan je najboljim ocjenama te je nekoliko puta nagrađivan i pohvaljen.

2. Gdje su i zašto letjela dva helikoptera

Dva helikoptera na let su krenula u 10 sati i 30 minuta. Poletjeli su iz Zemunika nakon čega su trebali letjeti preko Vodica, Zablaća pa sve do Lore. U MORH-u tvrde kako su imali zadaću navigacijskog brišućeg leta i preleta, te da su bili usred obučne planske aktivnosti u potpori Zapovjedništvu specijalnih snaga za združene vježbovne aktivnosti u 2020. godini. Svaki od njih je imao po dva člana posade.

3. Akcija spašavanja

O padu helikoptera javnost je izvijestila Policijska uprava šibensko-kninska navodeći kako su dojavu o nesreći zaprimili u 11 sati i 6 minuta te da su odmah potom u akciju spašavanja krenula dva broda Postaje pomorske policije uz službenike ostalih policijskih postaja, dok su o slučaju izviješteni i Lučka kapetanija, Hitna služba te vatrogasci. Kasnije je na MORH-ovoj konferenciji za medije navedeno da su o prvu informaciju o nesreći dojavili iz drugog helikoptera odakle su isto tako zatražili pomoć ribara.

4. Jedan pilot poginuo, za drugim se traga

Ribari su bili ti koji su na kopno izvukli tijelo jednog od pilota te ga pokušali reanimirati, no bezuspješno. Potom se nastavila i potraga za drugim pilotom čije tijelo ni u trenutku pisanja ovog teksta nije pronađen. Na konferenciji za novinare iz MORH-a su izvijestili kako se olupina helikoptera nalazi na dubini od 30 metara te da će ronioci kada dođu do nje utvrditi nalazi li se tijelo druge osobe unutra ili treba proširiti potragu za drugim pilotom.

Govoreći o svojim kolegama, u MORH-u su kazali kako je jedan od njih ima više od 2500 sati leta u karijeri, a drugi više od 1000 sati leta. Imena i činove nisu iznosili. Rekli su tek kako su o nesreći izvijestili njihove obitelji.

MORH je kasnije tijekom večeri priopćio da su u potragu za nestalim pilotom trenutno uključeni dva broda i autonomno podvodno vozilo Remus Hrvatske ratne mornarice te operativne službe Ministarstva unutarnjih poslova i spasilački brod iz sastava Lučke kapetanije Šibenik.

5. Razlozi pada

Nitko na konferenciji za medije nije želio govoriti o razlozima pada helikoptera. Tek je zapovjednik Hrvatskog ratnog zrakoplovstva brigadni general Michael Križanec kazao kako je došlo do naglog udara helikoptera u more. Također je rekao kako ranije nisu imali informacija o tome da nešto na helikopteru nije u redu te da je to bio jedan od tehnički najboljih helikoptera. Zadaća je, istaknuo je, bila izvođena prema planu, a uzroci nesreće moći će se utvrditi tek nakon vađenja olupine iz vode i razgovora sa svjedocima. “Helikopter 327 je bio proizveden 2011. godine s ukupnim naletom od 520 sati od godine proizvodnje”, dodao je. Kako bi se utvrdilo što se točno dogodilo osnovano je i Povjerenstvo koje će voditi glavni vojni zrakoplovni istražitelj.

6. Helikopteri su donacija Sjedinjenih Država

Hrvatska je 16 helikoptera Kiowa Warrior nabavila u prosincu 2016. u sklopu projekta opremanja Oružanih snaga izvidničko-borbenim helikopterima potporom Vlade i Oružanih snaga SAD-a. Proizvedeni su u razdoblju od 2010. do 2012., a riječ je o donaciji SAD-a Hrvatskoj. Ministar Damir Krstičević, nakon današnje nesreće, sve je helikoptere Kiowa Warrior prizemljio. Na zemlji će biti, kako je kazao, dok se ne utvrdi što je uzrok današnje tragedije.