Most se pravio da nema veze s čudnim portalima i fake anketama. Nezgodno, tu piše da su im dali najmanje 25.000 kn

Iz Mosta su tvrtki McElit isplatili 24.489 kuna za izbornu promidžbu na portalima koji su pisali da će Most rasturiti

FOTO: Vjekoslav Skledar/Ilustracija

Uoči parlamentarnih izbora, Telegram je pisao o neobičnim portalima s domenom stvarnost.hr koji su neumorno gurali Most tijekom predizborne kampanje. Konkretno, radi se o 49 web stranica, raspoređenih u 10 hrvatskih izbornih jedinica (npr. drniška.stvarnost, jastrebarska.stvarnost, itd.).

Ovi su portali, kako smo pisali, za svaku od izbornih jedinica objavljivali veliko istraživanje, vrlo upitne validnosti. Zgodno, rezultati su svugdje ukazivali na isti zaključak o nenadanom rastu rejtinga Mosta; “Škorini birači prelaze Mostu tražeći sigurnost i u svim jedinicama Most uvjerljivo prelazi izborni prag”.

Interesirali smo se tada jesu li u Mostu i Domovinskom pokretu upoznati s ovim portalima i suspektnim istraživanjima; iz Mosta su nam kazali kako im navedeno nije poznato, a iz Domovinskog pokreta neslužbeno su poručili da niti su vidjeli niti zapazili ankete o kojima smo ih pitali. Međutim, podaci o financiranju izborne promidžbe na parlamentarnim izborima, govore o tome da je Most uložio ozbiljan novac za promidžbu na tih 49 portala s domenom stvarnost.hr.

Most plaćao promidžbu na ‘stvarnost’ portalima

Iz Mostova izvješća o medijskom oglašavanju izborne promidžbe, tvrtki McElit d.o.o. 48 je puta isplaćen iznos od 510,20 kuna za oglašavanje na elektroničkim portalima s domenom stvarnost.hr. Ukupno je, za oglašavanje na nizu najrazličitijih “stvarnosti”, Most tvrtki McElit isplatio najmanje 24.489,60 kuna.

Tvrtka McElit se, inače, reklamirala na nekima od portala “stvarnosti” tijekom predizborne kampanje pa smo tako krajem lipnja zabilježili njihov banner na brodskoj.stvarnosti.

McElit vrtio oglase na FB stranici ‘Žetončići 2020.’

Osim toga, u tražilici Facebook oglasa, moguće je pronaći oglase koje je plasirala tvrtka McElit tijekom kampanje za parlamentarne izbore. Brinuli su o oglasima na Facebook stranici “Žetončići 2020.”, na kojoj se mahom radilo o oglasima usmjerenima protiv Domovinskog pokreta Miroslava Škore. U postovima se, među ostalim, objašnjavalo primjer po primjer kako je Škoro oko sebe okupio respektabilan broj “žetončića”, odnosno odmetnika iz HDZ-a, SDP-a i Bandićeve stranke.

Daljnjom pretragom oglasa, vidljivo je i da je McElit plaćao oglase na portalima “stvarnosti”, i to mahom objave o provedenom “istraživanju” prema kojemu “Škorini birači prelaze Mostu tražeći sigurnost”. Tu je, primjerice, i sponzorirana objava sa sisačkoj stvarnosti s Mostovim Mirom Buljem, kao i niz objava u kojima se promovira da je glas za Škoru i Domovinski pokret, zapravo glas za Plenkovića i HDZ.

Čelni ljudi tvrtke imaju problem s lažnim vijestima

Tvrtka McElit, kojoj je Most isplatio gotovo 25.000 kuna za izbornu promidžbu, u vlasništvu je Hrvoja Macana iz Slavonskog Broda. O njemu je već pisao Faktograf, kao predsjedniku udruge Priznajem, izdavaču portala Priznajem.hr, čije je tekstove Faktograf u nekoliko navrata označavao kao netočne, lažne, neprovjerene vijesti. Novost je da je upravo Priznajem.hr Hrvoja Macana na nedavnom natječaju Ministarstva kulture za financiranje projekata ‘Mediji zajednice – potpora socijalnom uključivanju putem medija’, dobio 1,3 milijuna kuna za ‘Razvoj informativne platforme Hrvatski branitelj’.

Inače, ministrica kulture Nina Obuljen Koržinek prošle je godine ustvrdila da lažne vijesti postaju ozbiljan sigurnosni problem pa nije posve jasno kako se na popisu dobitnika na natječaju njenog Ministarstva našao izdavač Hrvoje Macan koji ima problem upravo s lažnim vijestima koje plasira njegov portal. Isti Macan istovremeno je i vlasnik tvrtke McElit koja je za Most obavljala izbornu promidžbu na “stvarnost” portalima na kojima je objavljena hrpa tekstova prema kojima će Most rasturiti na izbora, a sve na osnovu suspektne online ankete.

‘Napadi Škore i Telegrama’

Provedena “istraživanja” nigdje nisu imala naveden uzorak niti vrijeme u kojem su provođena. Pisalo je tek kako je “istraživanje” proveo specijalizirani portal moja-anketa.com, i to elektroničkim putem. Nakon objave prvoga teksta o ovoj temi, u kojemu smo doveli u pitanje validnost online anketa prema kojima Most rastura, Telegramu su se javili s kontakt adrese Stvarnost medija poručivši kako je “anketa rađena na bazi meta podataka prikupljenim na internetskim platformama”.

Osim toga, elektroničkom su porukom poručili i da “napade Miroslava Škore i Telegrama smatramo neutemeljenima i izrazito neprofesionalnima”. Naime, nakon objave Telegramovog teksta o suspektnim anketama na “stvarnost” portalima, prema kojima Škorini birači bježe Mostu, Škoro je na svojoj press konferenciji kazao da “ako je netko u stanju napraviti 20 nekih portala koji se zovu Istinito, Stvarnost, i onda na njima lažirati ankete, to je dovoljno skandalozno”.