Portal za društvena i kulturna pitanja. I svijet koji dolazi.

Politika & Kriminal

Može li Amsterdamska koalicija postati alternativa HDZ-u? Prema analizi rejtinga - može, ako ih ne zezne Dalija Orešković

Telegramov urednik politike analizira rejtinge političkih stranaka u 2018.; ovo je peti nastavak, o Amsterdamskoj koaliciji

Da se samo jedna stvar nije dogodila u drugoj polovici prošle godine, za Amsterdamsku koaliciju moglo bi se danas staviti ruku u vatru kako će biti glavno pozitivno iznenađenje svibanjskih izbora za Europski parlament.

U situaciji egzistencijalnih previranja u SDP-u, nezadovoljstva Vladom, desnog skretanja Mosta i egzotične alternativnosti Živog zida – Amsterdamska koalicija je, u ovom ili onom krajnjem sastavu mogla biti posljednje relevantno utočište centra i lijevog centra.

Dogodio se, međutim, start Dalije Orešković i valja tek vidjeti hoće li njena stranka u prvim ispitivanjima javnog mnijenja u 2019. godini zabilježiti značajniji rezultat i kome će otkidati postotke.

Jako dobra vijest

U situaciji zamrznutoj na kraju 2018. godine, dok Starta još nema u anketama, Amsterdamska koalicija stoji jako dobro. Odnosno, stajala bi da su se ankete krenule raditi i po popularnosti koalicija – ovako, ostaje samo da se aproksimativno i svakako neznanstveno zbroje pojedinačni rejtinzi stranaka koje je tvore. Pritom smo u ukupan zbroj uzeli i HSU čija će formalna odluka o pristupanju Amsterdamskoj biti donesena ovih dana, a u rejtinge ove koalicije nismo računali stranku Pametno, koja ju je napustila krajem kolovoza.

Dakle, kombinacija HSS+HSU+IDS+Glas početkom prošle godine nosila je 6,7 posto glasova. U prosincu je narasla na 8,6 posto, što joj je i najviši rejting za 2018. godinu (a pažljivi čitatelji ove serije tekstova već znaju da je najviši prosinački rejting – jako dobra vijest).

Savez za Hrvatsku

Krešimir Beljak, predsjednik HSS-a i najglasniji član ove koalicije ovakvo okupljanje već javno nudi i kao model za rušenje HDZ-a. Iako Beljakove ideje nije uputno baš uvijek preozbiljno shvaćati (direktni izbori za premijera?!), ova zvuči solidno ostvarivom. Pogotovo ako Amsterdamska koalicija na europskim izborima zabilježi rezultat od preko deset posto i sasvim se približi SDP-u. Možda je, dakle, ovo okupljanje zametak neke nove “šestorke” ili još brojnije grupacije stranaka koje bi Plenkoviću u perspektivi mogle zadavati glavobolju 2020. godine.

S druge strane valja uvijek na umu imati 6,88 posto. Toliko je naime na posljednjim izborima za Europski parlament, 2014. godine, dobio Savez za Hrvatsku, skup desnih stranaka koje su solidno profitirale na nezadovoljstvu s tadašnjim HDZ-om. No, 6,88 posto nije bilo dovoljno za dobiti makar jednog od 11 hrvatskih europarlamentaraca (sad će se, usput, u Hrvatskoj zbog Brexita dijeliti 12 mandata) i pepeo Saveza za Hrvatsku vrlo je brzo posut po prenapučenom groblju zamrlih političkih projekata.

Pametna odluka?

Što se tiče rejtinga pojedinačnih stranaka Amsterdamske koalicije, iako je HSS najjači s 3,4 posto (na početku godine 2,7), čini se da bi najzadovoljniji 2018. godinom mogli biti u – Glasu. Iako ta stranka stalno koketira s rubrikom “ostali”, gdje se nalaze i stranke za koje nisu čuli ni članovi šire rodbine osnivača, činjenica je da su u odnosu na siječanj poduplali potporu. Istina, to je skok s 0,7 na 1,4 posto, ali ako ga mogu ponoviti u 2019.

Naposljetku, ovdje se treba osvrnuti i na stranku koja je jedna od tri originalne osnivačice Amsterdamske koalicije (uz Glas i IDS), Pametno. Zbog povezanosti ljudi iz IDS-a s agonijom Uljanika krajem ljeta su napustili koaliciju i to se, gledajući kratkoročni rejting, pokazalo nelošim potezom. Naime, godinu su počeli s 1,8 posto, da bi u listopadu došli do tri posto potpore. Međutim, u prosincu se rejting vratio na 2,2 posto i čini se da, ne ujedine li snage s nekom drugom strankom ili listom, na europskim izborima realno nemaju što tražiti osim upitnika za svoju daljnju egzistenciju na području nacionalne političke relevantnosti.


*Postotci koji se navode u tekstu su mjesečni prosjeci potpore stranaka u dva redovna istraživanja javnog mnijenja, Cro Demoskop Promocije plus i Crobarometar agencije Ipsos.