Na autoceste diljem Hrvatske postavljaju 1700 superkamera, u sekundi bi trebale detektirati svaki prekršaj

Upozoravat će na incidente, zagušenje prometa, sporo vozilo i gubitak vidljivosti

25.05.2011., Netretic - Radovi na izgradnji cvora Novigrad u zavrsnoj su fazi. Pogled na autocestu Zagreb - Rijeka. rPhoto: Kristina Stedul Fabac/PIXSELL
FOTO: Kristina Stedul Fabac/PIXSELL/Ilustracija

Na hrvatske autoceste uskoro stiže 1700 digitalnih kamera za novi sustav video nadzora i videodetekcije, javlja HAK Revija. Iz Hrvatskih autocesta su im rekli da će u sklopu tog projekta analogne kamere biti zamijenjene novim digitalnim i tehnološki naprednijim kamerama.

One će, kažu, moći brže i sigurnije detektirati potencijalno opasne situacije, poput vožnje u suprotnom smjeru, zaustavljenog vozila ili pješaka na cesti. Samim time će biti i brža reakcija obavještavanja korisnika o tom događaju i uvjetima na cesti. Automatska detekcija incidenata (AID) će za samo nekoliko sekundi alarmirati djelatnike u Centrima za nadzor i sigurnost promet (CNUP), smještenima duž cijele mreže autocesta.

“AID pri incidentu pokreće zvučni alarm, automatski prikazuje mjesto incidenta operateru i sve snima. Osim već navedenih incidenata, AID upozorava na zagušenje prometa, sporo vozilo i gubitak vidljivosti. U tunelu se oglasi alarm kad se detektira gubitak vidljivosti kamera pojavom dima zbog požara”, dodaju iz HAC-a.

Projekt Crocodile

Ovaj novi sustav je dio projekta Crocodile koji je pokrenut na razini Europske unije. Njegovim uvođenjem će se osigurati koordinirano upravljanje i vođenje prometa, a Hrvatska će time postati dio integriranog inteligentnog transportnog sustava na europskim cestama.

Zbog novog sustava će se ustrojiti i novi Središnji centar za nadzor i vođenje prometa autocestama koji će komunicirati s Nacionalnom pristupnom točkom kako bi se relevantne informacije poslale HAK-u, HC-u, MUP-u ali i drugim zemljama u okruženju. “Novi sustav uvelike će korisnicima olakšati planiranje putovanja i informiranja”, kažu iz HAC-a.

Kako sve funkcionira?

Iz HAC-a su pojasnili i kako će sve funkcionirati u slučaju krizne situacije. “U slučaju uočavanja ili alarmiranja izvanrednog događaja, operateri u CNUP-u pokreću postupak obavještavanja sukladno Standardno-operativnom postupniku te poziva žurne službe (Centar 112, policija, po potrebi hitna medicinska pomoć i vatrogasna postrojba), ophodarsku službu, po potrebi vodopravnog inspektora, po potrebi lovoovlaštenike”, počeli su.

“Po alarmiranju izvanrednog događaja, a sukladno klasifikaciji istoga, automatski se pokreće algoritam i scenarij kojim se postavlja adekvatna prometna signalizacija na svjetlosno-promjenjive znakove kako bi se korisnike koji nailaze na događaj pravovremeno obavijestilo o događaju i prilagodila brzina kretanja vozila. Javnost se o stanju i uvjetima na cesti obavještava putem HAK- a i internetskih stranica HAC-a”, dodali su.

U HAC-u navode i da je vožnja u suprotnom smjeru nedvojbeno najopasniji događaj na autocesti te je iz tog razloga HAC proveo pilot projekt postavljanja 3D horizontalne prometne signalizacije u zonama čvorova i odmorišta. “Stalnim praćenjem i analizom utvrđeno je kako je postavljena horizontalna prometna signalizacija uvelike pridonijela smanjenju ulazaka vozila u suprotan smjer te se i dalje nastavlja ulagati u povećanje sigurnosti prometa na autocesti”, napominju i dodaju da je i nalet vozila na vozilo ispred sebe događaj koji često može izazvati teške posljedice.