Nadrealno. Hrvatska turistička zajednica traži 100.000 kuna odštete od blogera koji je objasnio što rade loše

Paul Bradbury dobio je tužbu i zato što je na Facebooku uz logo HTZ-a parafrazirao njihov slogan i napisao: 'Croatia full of uhljebs'

Hrvatska turistička zajednica (HTZ) podignula je dvije tužbe kojima od poznatog blogera i osnivača portala Total Croatia News traži ukupno 100 tisuća kuna odštete. Povod za prvu tužbu, tešku 50 tisuća kuna, izjave su Paula Bradburyja objavljene u tekstu portala Index.hr. Britanac koji u Hrvatskoj živi od 2003. godine i vodi portal na engleskom jeziku na kojem često kritično piše o radu HTZ-a, prošloga je ljeta tu organizaciju prozvao zbog slabe komunikacije prema stranim turistima.

Bradbury je tada kazao kako se HTZ nije potrudio demantirati dezinformacije o stanju u Hrvatskoj koje su se pojavile u nekim stranim medijima. Konkretno, zasmetalo ga je to što nije bilo reakcije na pogrešne tvrdnje da državljani Irske i Belgije ne mogu ući u Hrvatsku. “Jedan od poslova HTZ-a bi trebao biti da prate europske medije i potom poprave krive informacije jer je osim u irskim, kriva informacija bila objavljena i u belgijskim medijima da njihovi državljani ne mogu ući u Hrvatsku“, kazao je za Index Bradbury.

Paul Bradbury je istom prilikom predbacio HTZ-u i zbog manjkave promocije hrvatskog turizma na tržištima Švicarske, BiH i Srbije. Naveo je da jedan od najvećih hrvatskih konkurenata, Grčka, svoje turističke destinacije promovira u svim stranim medijima, dok je Hrvatska oglašavanje ograničila na sedam zemalja. “Ne znam zašto ne targetiraju Švicarce, koji su dobrostojeći gosti i još smo im mi autodestinacija, ili zašto se kampanja ne provodi u susjednim zemljama kao što su Srbija i BiH, a posebno sad kad nećemo dobiti Amerikance“, zapitao se Bradbury.

Tužili su ga i zbog riječi uhljeb

Bradburyjeve primjedbe očito su teško pogodile Hrvatsku turističku zajednicu, zbog čega je ta organizacija protiv njega uskoro podigla tužbu. U tekstu tužbe koji je Britanac objavio na stranicama portala TCN može se vidjeti kako HTZ navodi da je Bradbury na račun te organizacije iznio neistine i klevete. Iz HTZ-a se brane se kako su oni poduzeli sve nužne mjere za ostvarivanje najboljih mogućih turističkih rezultata, te da su hrvatski turizam promovirali u 14, a ne samo sedam stranih država.

No, tužba zbog izjava koje je prenio Index nije jedini postupak koji je protiv Paula Bradburyja pokrenuo HTZ. Britančeva odvjetnica Vanja Jurić opisala nam je i drugu tužbu. “Radi se o cover fotografiji koju je on objavio na Facebooku. Stavio je slogan ‘Croatia full of life’ zamijenivši zadnju riječ tako da je stajalo ‘Croatia full of uhljebs’. HTZ se tu osjetio prozvanim, iako se nigdje ne spominje ta organizacija. Unatoč tome, pokrenuli su drugi postupak protiv njega u kojem također traže 50 tisuća kuna“, objašnjava odvjetnica.

‘HTZ nije tražio ispravak tvrdnji’

Govoreći o tužbi koju je HTZ podigao protiv Bradburyja zbog njegovih izjava koje je prenio Index.hr, Vanja Jurić kaže kako je moguće pobiti je po nekoliko osnova. Kao prvo i osnovno, odvjetnica ističe kako iz HTZ-a nisu zatražili ispravak tvrdnji koje smatraju netočnim. “Oni se uopće nisu obratili Indexu, niti su tužili Index, a nisu poslali ni zahtjev za ispravak ili bilo što slično. Umjesto toga, vrlo brzo nakon što je razgovor objavljen krenuli su s tužbom protiv Paula Bradburyja.

Obično kada netko želi nešto demantirati, ili javnosti objasniti neku netočnost, prvo sredstvo za kojim posegne je zahtjev za ispravak informacije. To znači da tražite objavu zahtjeva za ispravak, nakon čega se poveznica na taj zahtjev objavi u izvornom članku. Da je to učinjeno u ovom slučaju, vidjelo bi se da je HTZ objasnio što nije točno u onome što je Paul Bradbury rekao”, kaže odvjetnica, pa pojašnjava:

“Iz odluke HTZ-a da se odmah krene s tužbom po meni se može zaključiti samo jedno: žele ga kazniti za ono što on inače radi, a to je komentiranje hrvatskog turizma i uloge HTZ-a. Mislim da ga žele kazniti i zastrašiti, te da zapravo žele poslati poruku: nemoj to više raditi, jer svaki put kad nešto kažeš, mi ćemo te tužiti“, smatra Vanja Jurić.

‘Sami su rekli da odgađaju kampanje’

Jurić kaže i da iz tužbe proizlazi kako HTZ krivo tumači koncept difamacije. “Uopće ne vidim koji dio oni osporavaju, s obzirom na to da su u svojem priopćenju od 30. ožujka sami rekli da odgađaju sve kampanje. Nema ničeg difamirajućeg u izjavama Paula Bradburyja s obzirom na to da su stvari koje je rekao proizašle iz priopćenja HTZ-a”, smatra Jurić.

Odvjetnica ukazuje na to kako je tijekom prošloga ljeta medijima kružio velik broj netočnih informacija o mogućnostima ulaska stranaca u Hrvatsku, kao i o drugim okolnostima važnim za turiste koji su željeli posjetiti zemlju. Uz to ističe kako su baš Bradbury i njegovi suradnici pokrenuli grupu na Viberu u kojoj su demantirali dezinformacije i pomagali strancima da se snađu prilikom organizacije posjeta i boravka u Hrvatskoj.

Može li HTZ trpjeti duševnu bol?

Nadalje, odvjetnica objašnjava kako nema dokaza da su izjave Paula Bradburyja prouzročile štetu HTZ-u. “Duševne boli dokazuju se iskazom osobe kojoj je nanesena šteta, kao i izjavama eventualnih svjedoka koji su vidjeli koliko ta osoba pati. Mi tvrdimo da HTZ, kao državna organizacija i pravna, a ne fizička osoba, ne može trpjeti tu vrstu duševnih boli za koju tvrde da ju trpe.

Oni mogu trpjeti neku štetu koja bi nastala njihovom ugledu, međutim čak ni za to ne postoje nikakvi dokazi. Iz HTZ-a nisu donijeli na stol apsolutno ništa iz čega bi proizlazilo da su pretrpjeli štetu u smislu prava na ugled ili dobro ime“, objašnjava Vanja Jurić.

‘Kraljevi slučajnog turizma’

Paul Bradbury već niz godina javno kritizira rad HTZ-a. Njegovi komentari često privlače pažnju javnosti, a brojni stručnjaci smatraju ih utemeljenim i relevantnim. Društvenim mrežama prije nekoliko se godina brzo proširila njegova izjava kako u slučaju ukidanja Ministarstva turizma HTZ-a u Hrvatsku ne bi došlo ništa manje turista nego što već dolazi.

Bradbury je često upozoravao na manjkavu ponudu sadržaja neophodnih za luksuzni turizam, a posebno je oštar bio prema projektima koje je HTZ pokretao u svrhu promocije hrvatskih turističkih destinacija. Sada ugasli projekt Hrvatska 365 svojevremeno je temeljito analizirao, zaključivši da su milijuni kuna utrošeni kako bi se ostvarili šokantno loši rezultati. Ljude zadužene za promociju Hrvatske nazvao je “Kraljevima slučajnog turizma”.