Najbolja reforma ikad. Vlada najavila ukidanje 54 agencije i službe, a prvu s popisa sele u veći i skuplji prostor

Čuli ste kako se ministar hvali da će radikalno smanjiti državnu upravu? Telegram ekskluzivno otkriva pozadinu

U četvrtak 2. kolovoza ministar Lovro Kuščević pohvalio se kako Vlada smanjuje državnu upravu. “Vlada je donijela zaključak kojim se ide na racionalizaciju agencija, zavoda i tvrtki u državnom vlasništvu, ukupno njih 54. Ministar je pojasnio da će ta 54 tijela u svakom slučaju biti ukinuta, a to znači da će biti pripojena ili nekoj drugoj agenciji ili ministarstvu”, izvijestila je Hina.

Na prvom mjestu popisa državnih tijela obuhvaćenih reformom nalazi se Hrvatska poljoprivredno-šumarsko savjetodavna služba. Prema najavama iz Vlade, ona bi se 1. siječnja iduće godine trebala spojiti s Ministarstvom poljoprivrede.

Međutim, Telegram je doznao kako je Ministarstvo državne imovine toj službi nedavno dalo suglasnost da zakupi novi, veći i bitno skuplji poslovni prostor. Konkretno, uredi Poljoprivredno-šumarsko savjetodavne službe na nekoliko lokacija u Hrvatskoj dosad su koštali 1,3 milijuna, a od početka rujna najam samo zagrebačkog prostora iznosit će 2,2 milijuna kuna godišnje. Proizlazi to iz dokumentacije koju je Telegram dobio na uvid, a Ministarstvo poljoprivrede u odgovoru na naš upit potvrdilo je te brojke.

Novi uredi u poslovnoj zgradi u Buzinu

Ova Služba trenutačno je smještena u uredima u Zagrepčanki, poslovnoj zgradi u Savskoj cesti 41 i tamo ima 60-ak zaposlenih, uz podružnice u svim županijama. Tijekom 2017. godine uredi u Zagrepčanki stajali su nešto manje od pola milijuna kuna. U novi prostor u Buzinu, za koji je ugovor sklopljen s tvrtkom Mani Buzin, Služba bi se trebala početi seliti ovih dana. Djelatnici su, doznajemo, već dobili upute za pakiranje stvari i preseljenje. Tamo su pak predviđena mjesta za njih 90, dakle 30-ak više nego u Zagrepčanki.

Riječ je o ukupno 1.652,85 kvadrata poslovnog prostora, skladištu od 50 kvadrata na drugoj razini podzemne garaže te 10 parkirnih mjesta. Mjesečni najam iznosi 11.218,53 eura, no na to se još obračunavaju PDV i troškovi održavanja koji djeluju prilično visoko; prema izračunu, na tu će stavku mjesečno trošiti 9.917 eura, odnosno još 6 po kvadratu. Zato je finalna cifra najma, s PDV-om i održavanjem, dosegla spomenutih 2,2 milijuna kuna godišnje. Za Sklapanje ovakvog ugovora na tri godine, povjerenstvo za raspolaganje nekretninama u vlasništvu Republike Hrvatske dalo je odobrenje Službi, a potpisali su ga ministri Tomislav Tolušić i Goran Marić.

Što zapravo znači najavljeno spajanje?

Rasplet najavljene racionalizacije vrlo je zgodan; dakle 15. lipnja, svega mjesec i pol prije nego što će najaviti dio velike reforme i ukidanje, odnosno spajanje 54 državna tijela, potpisuje se novi ugovor vrijedan 2,2 milijuna kuna, i to za službu koja je prva na popisu. Zamolili smo nadležne da malo pojasne taj neobičan potez.

U odgovoru na Telegramov upit, iz Ministarstva poljoprivrede kazali su kako “spajanje Hrvatske poljoprivredno-šumarske savjetodavne službe s Ministarstvom poljoprivrede ne znači i fizičko preseljenje u zgradu Ministarstva, s obzirom na to da u njoj nema slobodnih uredskih prostora već godinama, pa tako neke ustrojstvene jedinice Ministarstva posluju na drugim lokacijama.

Hrvatska poljoprivredno-šumarsko savjetodavna služba izmješta se na odgovarajuću lokaciju s multifunkcionalnim učionicama koje će služiti izobrazbi poljoprivrednika. Na toj lokaciji bit će smješten i dio drugih ustanova koje su na popisu za reorganizaciju”.

Živopisan odgovor koji najbolje ocrtava reformu

No, kada smo Ministarstvo pitali koje će to još službe biti u zgradi u Buzinu, gdje će nove prostore zakupiti Hrvatska poljoprivredno-šumarsko savjetodavna služba, koji je u biti smisao spajanja te službe s Ministarstvom, te na čemu su uopće planirane eventualne uštede, dobili smo prilično živopisan odgovor koji prenosimo u cijelosti kako slučajno ne bismo ispustili neki detalj:

“Sukladno Nacionalnom programu reformi koji provodi ova Vlada, a čiji bitan dio je i racionalizacija agencija/trgovačkih društava/drugih ustanova, Vlada je na sjednici održanoj 2. kolovoza 2018. donijela Zaključak o smanjenju broja agencija, zavoda, fondova, trgovačkih društava, instituta, zaklada i drugih pravnih osoba s javnim ovlastima kojim se predviđa ukidanje 54 institucije.

Ovom reformom želi se povećati efikasnost državne i javne uprave, smanjiti broj tijela u sustavu i smanjiti administrativni aparat u cijelosti, naravno uz uštede za državni proračun. Naglašavamo da je ovo prva faza racionalizacije i da će nakon uspješno provedenog postupka uslijediti i daljnja racionalizacija administrativnog sustava”.

Umalo su završili u čuvenoj zgradi u Planinskoj

Od izvora u Hrvatskoj poljoprivredno-šumarsko savjetodavnoj službi doznajemo kako se na popisu zaposlenika koji bi se trebali preseliti u nove poslovne prostore nalaze ljudi koji u toj službi uopće ne rade, barem ne još, te dio onih koji su trenutno u županijskim uredima, a ne u Zagrebu. Prema tvrdnjama izvora iz spomenute službe, broj zaposlenika napuhan je kako bi se dobila suglasnost za preseljenje u zgradu u Buzinu. Naime, prije toga Službi je, kao nova lokacija nuđena zgrada u Planinskoj ulici koja je kupljena u korupcijskoj aferi za vrijeme premijera Ive Sanadera.

Bivši premijer nepravomoćno je osuđen na četiri i pol godine zatvora jer je primio 17 milijuna kuna provizije nakon što je ministarstvo kojem je na čelu bio Petar Čobanković, temeljem Vladine odluke, 2009. kupilo zgradu u Planinskoj ulici od tvrtke bivšeg HDZ-ova saborskog zastupnika i vlasnika mesnica Stjepana Fiolića. Fiolić je priznao da je Sanaderu u obiteljsku kuću odnio novac u kutiji za hrenovke, te je kažnjen godinom dana rada za opće dobro.