Istražujemo: najneobičniji uzroci avionskih nesreća (ima i krokodila)

U Indiji se pilot nije probudio na vrijeme a u Kongu je krokodil izazvao paniku na letu.

Aviokompanije će ove godine obaviti više od milijarde letova i prevesti više od 3 milijarde putnika, što je gotovo polovica čovječanstva. Avionski letovi su i dalje jedan od apsolutno najsigurnijih načina prijevoza putnika zato što se događa najmanji broj nesreća i najmanje osoba pogiba u nesrećama. Nakon više od stoljeća komercijalnih letova koji su prevozili milijune putnika godišnje, dogodilo se mnoštvo bizarnih situacija. Mnoge zrakoplovne nesreće su imale bizarne uzroke, od ostajanja bez goriva do jata ptica koje je ometalo slijetanje. Najveći broj takvih nesreća je srećom završio bez smrtnih posljedica, ali u nastavku donosimo pregled nekih od najsmrtonosnijih zrakoplovnih nesreća koje su imale najbizarnije moguće uzroke.

Teneriffe, 1977: Pilot u magli sletio na Jumbo jet, poginulo 538 ljudi

Računalna simulacija nesreće na Tenerifima
Računalna simulacija nesreće na Tenerifima

U ožujku 1977. na Tenerifima je došlo do sudara na pisti dvaju Boeinga 747 što je rezultiralo pogibijom 583 putnika i članova posade. Istragom je utvrđeno da je skoro sve pošlo po krivu; od komunikacije pilota i kontrole leta do vremenskih uvjeta. Naknadno je došlo do mnogih promjena, a najveća je bila to što je komunikacija pilota i kontolora postala standardizirana kako ne bi došlo do nesporazuma.

Azerbajdžan, 1997: Iz zabave pucali na prometni znak i srušili avion

Prometni znak izbušen mecima
Ilustracija

1997., u povratku s vježbi, nekoliko azerbajdžanskih vojnika je počelo pucati na prometni znak. U tom trenutku je u blizini letio avion tipa Jakovljev 40 koji je prevozio šest putnika. Nekoliko metaka je pogodilo spremnik kisika što je dovelo do požara na letjelici koja se srušila i pritom usmrtila svih šest putnika.

Rusija, 2011: Veseli kopilot RusAira nakon polijetnja iz Moskve zabio Tupoljev u zemlju

RusAir
Ostaci RusAira nakon nesreće Wikipedia

Pripiti kopilot je 20. lipnja 2011. prouzrokovao pad ruskog Tupoleva 134A na letu iz Moskve prema Petrozavodsku. U nesreći je poginulo 47 putnika i članova posade, ozljedama je podleglo još troje ljudi i samo dvoje je preživjelo. Poginuli su nogometni sudac Vladimir Petaj i nuklearni fizičar Nikolaj Trunov.

Pakistan, 2010: Tvrdoglavi kapetan Pervez mislio da može proletjeti kroz planinu

AirBlue 202
AirBlue 202 Richard Vandervord/airliners.net

Pilot koji je 28. lipnja 2010. upravljao Airbusom A321 na relaciji Karači – Islamabad je zbog leta na maloj visini i lošeg vremena zaletio se u planinu. Pilot Pervez Iqbal Chaudhry je ignorirao upozorenja automatskih sigurnosnih sustava aviona kao i zahtjeve njegova kopilota da avion podigne na veću visinu.

Kao posljedicu njegove tvrdoglavosti živote su izgubili 146 putnika i 6 članova posade. Među poginulima je bilo petero djece i dvoje novorođenčadi.

Indija, 2010: Pospani Srbin srušio Boeing i ubio više od 150 Indijaca

Nesreća aviona u Indiji
Avion u provaliji Neil Pinto

Srpski pilot Zlatko Glušica, bivši pilot Jugoslavenskog Aerotransporta je upravljao Boeingom 737 iz Dubaija prema Mangaloreu. Avion je promašio pistu i sletio u tristotinjak metara duboku provaliju koja se nalazi odmah pokraj aerodroma. Na letu je bilo 166 putnika i članova posade a nesreću je preživjelo njih samo osmero.

Zvučni zapisi iz pilotske kabine su zabilježili skoro dva sata Glušičina hrkanja te je utvrđeno da je Glušica spavao za vrijeme leta i nije se dovoljno razbudio prije slijetanja.

Rusija 1994: Pilot dao sinu i kćeri da upravljaju Airbusom, poginulo 75 ljudi

Smrtonosna dječja igra Plaincrashinfo

Jaroslav Kudrinski, pilot Aeroflotova Airbusa A310 je dopustio svojoj 11-godišnjoj kćeri i 16-godišnjem sinu da upravljaju avionom. Dok je sin upravljao, slučajno je ugasio autopilota što je dovelo do gubitka visine koji kopilot nije uspio spasiti.

Dječja igra je rezultirala smrću svih 75 članova i putnika posade.

Kongo, 2010: Krokodil šetao po kabini, putnici u panici nagnuli avion i srušili ga

2010. na letu iz Kinšase u Bandudu jedan od putnika je u torbi prošvercao krokodila koji je tijekom leta pobjegao iz te torbe. Uspaničeni putnici su pobjegli na jedan kraj aviona što je dovelo do neravnoteže i konačnog pada aviona.

Svih dvadeset putnika i članova posade je poginulo u padu tog zrakoplova.