Portal za društvena i kulturna pitanja. I svijet koji dolazi.

Politika & Kriminal

Politika & Kriminal Napad na Rushdieja je strašan, ali možda pomogne da okrenemo leđa klerikalnim fanaticima koji ratuju protiv prava na različitost

I nove generacije fanatika očito uzimaju za misiju likvidaciju čovjeka koji je umjetnost shvatio kao pravo na slobodu

British author Salman Rushdie speaks during the Heartland Festival in  Kværndrup, on June 2, 2018. (Photo by Carsten Bundgaard / Ritzau Scanpix / AFP) / Denmark OUT
FOTO: AFP

Iako živimo u doba velikog povratka religije i pojave sve masovnijih klerikalnih pokreta diljem svijeta, koji su uspješno umreženi u zahtjevima za nametanjem vlastitih dogmi, kao zakonski obvezujućih normi, onaj islamski je u tom smislu najradikalniji, o čemu ova dva slučaja svjedoče.

Ono što nikad u raspravama s nekim drugovima s ljevice nisam razumio, bilo je bagateliziranje slobode govora, političkih sloboda i općenito nasljeđa Francuske revolucije, koju su smatrali manje bitnom u odnosu na onu kasniju Oktobarsku. Slijepo se držeći Marxovih ideja iz kojih su iščitavali da je bitnija ekonomska sloboda od slobode govora i političkih sloboda.

Nikad se nisam slagao s tim stavom i mislim da su se zbog toga socijalistički projekti i samouništili, no ne prestajem razmišljati o tome nakon brutalnog pokušaja ubojstva pisca Salmana Rushdieja, odavno osuđenog na smrt od strane ajatolaha Homeinija, zbog ‘Sotonskih stihova’.

Napad na Rushdiea je kao napad na Charlie Hebdo

Ovo što je jučer napravljeno Rushdieju ni po čemu se ne razlikuje od terorističkog napada na redakciju satiričnog magazina Charlie Hebdo i višestrukog ubojstva njihovih novinara i karikaturista, nakon čega sam ostao osupnut brojem ljudi koji su ubojstva pravdali tzv. vrijeđanjem vjerskih osjećaja. S takvim je pak umovima nemoguće polemizirati, jer u krajnjoj liniji, pored toga što bi suspendirali kompletno nasljeđe prosvjetiteljstva i modernizma, od satire do kritičkog mišljenja, pretpostavljaju vlastite osjećaje slobodi govora i u krajnjoj liniji nečijim životima.

I iako živimo u doba velikog povratka religije i pojave sve masovnijih klerikalnih pokreta diljem svijeta, koji su uspješno umreženi u zahtjevima za nametanjem vlastitih dogmi, kao zakonski obvezujućih normi, onaj islamski je u tom smislu najradikalniji, o čemu ova dva slučaja svjedoče.

Rushdie je, prije svega, sjajan pisac

Ono što je u čitavoj priči zastrašujuće jeste to da je Rushdie meta već nekoliko desetljeća, pri čemu nove generacije fanatika očito uzimaju za misiju likvidaciju tog čovjeka zato što je umjetnost shvatio kao vlastito pravo na slobodu.

A Salman Rushdie je, neovisno o svim ostalim činjenicama iz njegovog života, prije svega sjajan pisac, ali i čovjek koji zna do čega sve dovodi religijski fanatizam i koji je uostalom izgubio i vlastiti grad i domovinu, nakon podjele Indije i Pakistana, o čemu sjajno piše u njegovom možda i najkompletnijem djelu ‘Djeca ponoći’. Knjizi u kojoj glavni junak desetljećima nakon odlaska pronalazi svoj telefonski broj u imeniku Bombaya i u kojoj se kroz čitav roman osjeća neprilagođenost junaka svim vrstama isključivosti koje su ga okruživale.

Nadajmo se da će čovječanstvo osjetiti važnost slobode govora

Ostaje nam na koncu nadati se da će ovaj veliki pisac izvući i nastaviti pisati, ali i da će čovječanstvo osvijestiti važnost slobode govora, umjetnosti i izražavanja i okrenuti leđa klerikalnim fanaticima koji uporno ratuju, zapravo protiv slobode življenja i prava na različitost.

Pored toga, ostaje nam da čitamo i Rushdieja i sve slobodarske pisce i medije i nastavimo živjeti normalne živote, bez sijanja straha i isključivosti bilo koje vrste. I ništa manje važno, za nadati se da strahovi i autocenzura neće upravljati planovima izdavačkih kuća i teatara, jer ćemo se u protivnom sutra probuditi u svijetu u kojem bi skoro sve u umjetnosti i medijima bilo zabranjeno.

Što je uostalom u ime vjerskih osjećaja i pokušano s Frljićevom predstavom u Splitu i Sarajevu ili s Houellebecquom na Dubrovačkim ljetnim igrama, ili nedavno karikaturalno, s performansnom ispred Narodnog pozorišta u Sarajevu. Ovakve primjere bismo mogli izvlačiti satima.

Telegram Klub kolaž Telegram Klub kolaž
Telegram Klub logo

Klub ekskluzivnih ponuda, pogodnosti i popusta,
samo za pretplatnike Telegrama.

Saznajte više