Drago Hedl istražuje: nešto se čudno zbivalo sa službenom Škodom nakon pijane nesreće HDZ-ovog župana. Hoće li se sada izvući na sudu?

Suprotni iskazi dvoje svjedoka i sudskog vještaka, otvaraju pitanje što se događalo sa slupanim vozilom 30-ak sati do dovoženja u servis

FOTO: Telegram/Pixsell

Istražujući oprečne iskaze dvoje svjedoka prometne nesreće koju je 17. travnja 2022. skrivio vukovarsko-srijemski župan Damir Dekanić (HDZ) s onime što je iznio sudski vještak Robert Spudić, Telegram je otkrio do sada sasvim nepoznat, ali iznimno važan detalj: službenoj Škodi Superb trebalo je 30-ak sati da od mjesta nesreće stigne u ovlašteni servis. Razlupani automobil nedugo nakon nesreće u Cerni odvučen je u Županju, da bi tek 19. travnja u prijepodnevnim satima bio prebačen u vinkovački Servis Šimun, ovlašten za vozila Volkswagen i Škoda.

Taj novi, do sada javnosti nepoznat detalj, možda daje odgovor na pitanje zašto dvoje svjedoka, očevidaca nesreće, tvrde kako zračni jastuk na suvozačevom mjestu nije bio aktiviran, dok službeni sudski vještak, angažiran tijekom istrage, izrijekom kaže da je zračni jastuku i na mjestu suvozača (kao i onaj vozača) bio aktiviran.

Oko toga, sasvim sigurno, lomit će se koplja obrane i optužbe, pa bi onih 30-ak sati koliko se vozilo nalazilo u Županji prije nego je prevezeno u Vinkovce – a o čemu u optužnici od 57 stranica nema ni slova – moglo biti itekako važno u odgovoru na pitanje gdje se i kako aktivirao suvozačev zračni jastuk, o čemu postoje potpuno različita mišljenja.

Razbijena Škoda Telegram

Vještak tvrdi drugo

U optužnici koju je Uskok protiv župana Dekanića i još petero osoba podignuo 30. listopada prošle godine, navedeni su iskazi očevidaca Tomislava Jakšića i njegove djevojke Ilijane Tadić. Na stranici 17. optužnice ovako je zabilježen dio svjedočenja očevica Jakšića: ”Vidio je da je bio aktiviran zračni jastuk na mjestu vozača, a na mjestu suvozača zračni jastuk nije bio aktiviran”.

Na stranici 19. optužnice isto kaže i Ilijana Tadić koja se, kao i njen dečko, na mjestu nesreće našla nakon nekoliko minuta: ”Vidjela je da je aktiviran zračni jastuk vozača, a da na mjestu suvozača nije bio aktiviran zračni jastuk”. Zašto bi to dvoje očevidaca nesreće tvrdilo da zračni jastuk na suvozačevu mjestu nije bio aktiviran i to rekli istražiteljima, a da nisu bili sigurni u taj podatak?

Međutim, sudski vještak Robert Spudić tvrdi kako su zračni jastuci i na vozačkom i na suvozačkom mjestu bili aktivirani. Na 47. stranici optužnice piše: ”Prema nalazu vještaka u vozilu Škoda Superb, izvršenim pregledom vozila i modula zračnih jastuka, utvrđeno je aktiviranje zračnog jastuka vozača ispod konzole upravljača i zračnog jastuka upravljača te zračnog jastuka na mjestu suvozača, a prema mišljenju vještaka, do aktiviranja zračnih jastuka došlo je u trenutku udara automobila u osobni automobil Opel Meriva jer su bile ostvarene velike sile deceleracije za aktivaciju zračnih jastuka”.

Razbijena Škoda Telegram

Izjave direktora servisa

Vještak je tako potvrdio navode Krešimira Bičanića, bratića Damira Dekanića za kojeg vukovsko-srijemski župan i dalje, bez obzira na optužnicu, tvrdi da je vozio službeni županijski automobil u trenutku nesreće. Bičanić u svom iskazu citiranom u optužnici također spominje zračne jastuke. Na 9. stranici optužnice u njegovu iskazu stoji: ”Prvo je [automobil] udario u neki beton, neke žardinjere i upalili su se zračni jastuci”.

Direktor Servisa Šimun u Vinkovcima, Josip Šarić, u nekoliko razgovora za Telegram navodi kako je u njihov servis vozilo dovezeno s aktiviranim zračnim jastukom i na suvozačevu mjestu. Od njega saznajemo da je automobil dovezen iz Županje, 19. travnja, prvi radni dan nakon Uskrsa i Uskršnjeg ponedjeljka, 17. i 18. travnja.

Razbijena Škoda Telegram

Dva zanimljiva detalja

Do tada službeni automobil nalazio se u prostorima obrta Auto Franjo u Županji u ulici Braće Radić. Telegram je razgovarao s Franjom Jovanićem, jednim od dvojice vlasnika obrta i saznao dva zanimljiva detalja. Njihova vučna služba preuzela je Škodu u Cerni, na mjestu nesreće i to na poziv osobe koja se predstavila kao Dekanićev poznanik. U pravilu, kaže Jovanić, vučna služba dolazi na poziv policije. Jovanić se ne sjeća je li na vozilu, kad su ga došlepali u Županju, bio aktiviran zračni jastuk na mjestu suvozača, a toga se ne sjeća ni vozač koji je preuzeo razbijeni automobil i dovezao ga u vinkovački servis.

Josip Šarić, direktor Servisa Šimun siguran je pak da je Škoda dopremljena s aktiviranim zračnim jastucima i na vozačkom i na suvozačkom mjestu. “Tog jutra kad je Škoda dovezena, tijekom prijepodneva došlo je četvero policajaca koji su obavili fotografiranje automobila. Zatražili su da iz vozila izvadimo glavni procesor za komunikaciju što smo pod njihovim nadzorom i učinili. Ni do danas taj dio nije vraćen”, kaže Šarić.

Dodaje da su se policajci vratili sljedećeg dana, ponovno pregledali vozilo, ali se nisu duže zadržavali. Objašnjava kako se zračni jastuk prilikom sudara aktivira za 30 milisekundi, ali samo ako je sjedalo opterećeno s minimalno 35 kilograma težine i ako je osoba na njemu vezana sigurnosnim pojasom. Na naš upit je li moguće da je netko naknadno aktivirao zračni jastuk Šarić tvrdi da to nije jednostavno ni bezopasno. No, kako je onda zračni jastuk na suvozačevom mjestu bio aktiviran, ako dvoje očevidaca nesreće, kao i Uskok u optužnici, tvrde da je Dekanić u automobilu bio sam?

Razbijena Škoda Tele

Posve zbunjujuće pojašnjenje

U optužnici se ne navodi detalj da je automobil najmanje 30 sati od nesreće bio izvan ovlaštenog servisa, ne propitkuje se zašto je vožen u dvadesetak kilometara udaljenu Županju, pa potom još 30-ak kilometara u Vinkovce, ni tko je zvao vučnu službu, niti se bavi mogućnošću da je zračni jastuk na mjestu suvozača bio aktiviran naknadno, nakon udesa.

Za razliku od direktora Servisa Šimun, Josipa Šarića koji tvrdi kako se zračni jastuk na vozilu ne aktivira ako sjedalo nije opterećeno s minimalno 35 kilograma i ukoliko putnik nije vezan, sudski vještak Spudić ima drugačije mišljenje.

No, posve je zbunjujuće njegovo pojašnjenje navedeno u optužnici na stranici 48: ”Iz svih navedenih razloga, vještak je mišljenja da je tehnički moguće da se u automobilu Škoda Superb reg. oznake VU 828 DZ u trenutku prometne nesreće nalazila samo jedna osoba (vozač), tehnički je moguće da se pored vozača u automobilu nalazilo još putnika, odnosno da se u automobilu nalazilo 2 ili 3 osobe te da pouzdani podatak o tome mogu dati samo osobe koje imaju neposrednih saznanja, bilo da su se nalazile u automobilu, bilo da su vidjele trenutak prometne nesreće i izlazak osoba iz automobila”.

Vidi se nešto nalik bijeloj krpi

Vještak, dakle, ne isključuje mogućnost da su u vozilu bile dvije (čak i tri!) osobe, što ide na ruku Dekanićevoj obrani i njegovoj tvrdnji da automobilom u vrijeme nezgode nije upravljao on, već njegov bratić Bičanić. Telegram je poslao upit sudskom vještaku i zamolio pojašnjenje kada je i gdje vještačio vozilo, postoji li o tome foto dokumentacija i može li se sjetiti je li u vrijeme vještačenja zračni jastuk na suvozačevom mjestu bio aktiviran.

Pitali smo i je li poznato da je vozilo od vremena udesa do trenutka dovoženja u ovlašteni servis u Vinkovcima, bilo u servisu u Županji te da je tek nakon tridesetak sati dovezeno u ovlašteni servis u Vinkovce. Zanimalo nas je postoji li mogućnosti da je u tom razdoblju netko aktivirao suvozačev zračni jastuk. Odgovor vještaka Spudića bio je kratak: “kako je u tijeku sudski postupak u navedenom slučaju ne mogu davati izjave”.

U srijedu 3. siječnja posjetili smo Servis Šimun i snimili vozilo koje se nalazi na njihovu parkingu. U slupanoj službenoj Škodi, u unutrašnjosti automobila, iza vjetrobrana na suvozačevom mjestu, jasno se vidi aktiviran zračni jastuk, kao što je vidljiv i na mjestu vozača. Telegram je, početkom ožujka prošle godine objavio ekskluzivne fotografije službene Škode neposredno nakon što je iz radionice u kojoj se do tada nalazila, smještena na sadašnji prostor otvorenog parkinga. I na tim se fotografijama, iza vjetrobranskog stakla na suvozačevom mjestu, vidi nešto nalik bijeloj krpi. Sada smo se uvjerili da je riječ o aktiviranom zračnom jastuku.

Obrana će sigurno inzistirati

Na fotografijama koje je Telegram prvi objavio 20. travnja 2022., samo tri dana nakon županove nesreće, a na kojim se vidi Škoda tijekom istovara sa šlepera pred Servisom Šimun, nejasno je je li tada na suvozačevom mjestu bio aktiviran zračni jastuk. Tri fotografije snimljene su iz istog kuta, tako da se puno bolje vidi lijeva strana vozila, pa je nemoguće provjeriti je li suvozačev zračni jastuk bio aktiviran.

Iako u optužnici protiv Dekanića Uskok ima dovoljno drugih dokaza da je alkoholizirani Dekanić (1,44 promila) u rano uskršnje jutro 17. travnja 2022. sjedio za upravljačem službene Škode, njegova obrana, sasvim sigurno, inzistirat će na činjenici kako sudski vještak objašnjava da su u trenutku prometne nesreće aktivirani zračni jastuci na mjestu vozača i suvozača, bez obzira što njihovi sigurnosni pojasevi nisu bili ukopčani.

Krene li sudski postupak u tom pravcu bit će iznimno važno utvrditi što se u onih 30-ak sati, od vremena prometne nesreće do dovoženja automobila u ovlašteni servis događalo sa službenim vozilom Škoda, koja i danas, zapečaćena policijskom trakom, razbijena leži na parkingu Servisa Šimun u Vinkovcima. O tome u optužnici nema ni riječi.