Netko se zbilja potrudio; otvorio je više od 20 portala na kojima dijeli fake anketu po kojoj Most rastura na izborima

Navodna istraživanja na više od 20 portala javljaju o tome da Škorini birači masovno prelaze Mostu 'tražeći sigurnost'

“Preokret u završnici, Škorini birači prelaze Mostu tražeći sigurnost”. Vijest s ovim naslovom, potkrijepljena navodnim velikim istraživanjem u svih 10 izbornih jedinica u Hrvatskoj, pojavljuje se ovih dana na najmanje 24 različita portala s domenom stvarnost.hr, raspoređenih po svih 10 izbornih jedinica u zemlji. Tako, redom, jastrebarska.stvarnost, bjelovarska, varaždinska, osječka, brodska, sisačka, karlovačka, pulska, zadarska i imotska.stvarnost javljaju istu vijest o velikom istraživanju baš u njihovoj izbornoj jedinici.

U svakoj od njih – isti zaključak; Škorini birači prelaze Mostu tražeći sigurnost i u svim jedinicama Most uvjerljivo prelazi izborni prag. Ova 24 portala pronašli smo nasumičnom pretragom i nije isključeno da ih postoji još, a od onih koje smo detektirali, neki su još drniška, vukovarska, virovitička, đakovačka, čakovečka, riječka, rovinjska, opatijska, šibenska, kaštelanska.stvarnost, zatim još biogradska, solinska, požeška i daruvarska. Metodom pogađanja, nije isključeno da ćete daljnjom pretragom i sami naići na još neki s prefiksom neke od “gradskih stvarnosti”.

Izniman rezultat za Most u svim jedinicama

U identičnom tekstu na svakome od ovih portala, ovisno o izbornim jedinicama, pišu u kojem postotku građani podržavaju određenu političku opciju. Kako objašnjavaju, navodno istraživanje na koje se pozivaju izradio je “specijalizirani portal moja-anketa.com”, a ono je napravljeno na “elektroničkom uzorku”. Očekivano, u skladu sa spektakularnim naslovom, MOST bilježi izvanredan rezultat i prema ovom navodnom istraživanju, u svakoj izbornoj jedinici komotno prelazi izborni prag.

U 1. izbornoj jedinici tako osvaja 9,3 %, zatim 7,6% u drugoj, 7,9% u trećoj, 7,1 u četvrtoj, 7,4 u petoj, čak 11,3% u šestoj izbornoj jedinici, zatim 8,9 % u sedmoj, 10,9 % u osmoj, 11,6% u devetoj te najviših 11,7% u desetoj izbornoj jedinici, što javlja, dakako, portal Imotska stvarnost.

Sve ove brojke, dakako, odstupaju od velike ankete koju je za HRT provela agencija Promocija plus od 14. do 22. lipnja po izbornim jedinicima. Prema njoj, MOST u 2. izbornoj jedinici osvaja 4,6 posto i bori se za mandat, dok u sedmoj izbornoj jedinici osvaja 4,2 posto. Za usporedbu, u 10. izbornoj jedinici prema istraživanju Promocije plus, MOST osvaja 8,3 posto, dok mu je istraživanje na Imotskoj stvarnosti predvidjelo 11,7 posto.

‘Nekadašnji hadezeovi mačići progledali’

Da se vjerojatno ne radi o validnom istraživanju, da se zaključiti po tome što nigdje nije naveden niti uzorak na kojem je to njihovo veliko istraživanje provedeno niti vrijeme u kojem je provedeno. Tek stoji kako je “istraživanje” proveo specijalizirani portal moja-anketa.com, i to elektroničkim putem. Ako odete na stranicu moja-anketa.com, doznat ćete da se sva njihova “prikupljena” istraživanja objavljuju na portalima Stvarnost medija. Niti jednoj njihovoj anketi nije moguće pristupiti u ovome trenutku pa nismo mogli vidjeti kako ona u praksi izgleda.

“Donedavno su birači Miroslava Škoru gledali kao Mesiju, domoljuba, ujedinitelja svega dobrog u Hrvata, ali su kao i nekadašnji hadezeovi mačići progledali”, piše u tekstu koji se u identičnom obliku pojavljuje na više od 20 portala koje smo detektirali. Zatim piše kako trend sada pokazuje da su Škorini birači “pronašli alternativu”, aludirajući na Most, kojom, kao, žele izbjeći prodaju svojih glasova natrag HDZ-u. “Naime, narod više nije politički nepismen i zna da će po principu „tko se tuče, taj se voli“, postizbornu koaliciju za većinu u novom sazivu Sabora RH sastavljati HDZ s Domoljubnim pokretom. Prema istraživanju birači svoje glasove žele zaštititi od političke trgovine ideja i vide MOST kao jedino rješenje”, stoji u identičnih dvadesetak tekstova.

Tko stoji iza 10 regionalnih portala?

Njihov zaključak je da sve više birača u posljednja dva tjedna zauzima takav stav što, pišu, “govori i podatak o nenadanom rastu rejtinga Mosta”. Na svakome od ovih portala, vijest o navodnom istraživanju prema kojem Škorini birači masovno preletavaju Mostu, pozicionirana je dosta visoko, kao jedna od najnovijih ili najčitanijih vijesti. Osim toga, linkovi na članke su podijeljeni na Facebook stranicama osječke, brodske, sisačke i pulske stvarnosti, gdje su skupili zamjetan broj reakcija, komentara i dijeljenja. Neke od njih ostavljali su simpatizeri Mosta, koji svoje profilne slike ukrašavaju prigodnim izbornim okvirima Mosta.

Niti jedan od dvadesetak tekstova na ovih više od 20 portala nije potpisan, odnosno nije naznačen autor. Jedino što smo uspjeli pronaći u impressumu svakoga od ovih portala je podatak o uredniku. Stoji kako je to Ivica Janković, dok je vlasnik (svih) portala tvrtka 24SB j.d.o.o koja djeluje od 7. studenog 2019. Njen je, pak, vlasnik sam Janković. Tvrtka je registrirana u Slavonskom Brodu, i to za javno informiranje, reklamiranje, savjetovanje i usluge.

U Mostu i Domovinskom pokretu ne znaju ništa

Javili smo se i Mostu i Domovinskom pokretu s pitanjem jesu li upoznati s ovim naovodnim istraživanjima po izbornim jedinicima. Iz Mosta kažu kako im navedeno nije poznato, a iz Domovinskog pokreta neslužbeno poručuju da niti su vidjeli niti zapazili ankete o kojima ih pitamo. Dodaju i kako je stav Domovinskog pokreta da ankete u pravilu ne smatraju vjerodostojnima jer se rezultat uvijek pokaže bitno drukčiji od onog iz anketa.

Interesantno je spomenuti i kako se na nekim od ovih lokalnih portala reklamira stanovita tvrtka McElit, u vlasništvu Hrvoja Macana iz Slavonskog Broda. O njemu je već pisao Faktograf, kao predsjedniku udruge Priznajem, izdavaču portala Priznajem.hr., čije je tekstove Faktograf u nekoliko navrata označavao kao netočne vijesti.