Nije kriva interpretacija: Bernardić je, ozbiljno, iz čista mira predložio povećanje ovlasti predsjednika RH

Predložio je da 'predsjednici daju tri ministarstva da ih kontrolira'

Na današnjoj konferenciji Hrvatska kakvu trebamo, u organizaciji Večernjeg lista, govorio je i šef SDP-a, Davor Bernardić. Sudjelovao je, konkretno, na panel raspravi o političkom sustavu.

Bernardić je, između ostaloga, govoreći o izbornom sustavu u Hrvatskoj, rekao kako smatra da se ovlasti predsjednika države trebaju povećati. Točnije, rekao je kako bi predsjedniku trebalo dati ovlasti koje se “ne bi svele samo na protokol ili agroturizam.”

Neobična ideja o koordiniranju tri ministarstva

Svoju neobičnu inicijativu obrazložio je ovako: “Dajte, na primjer, predsjedniku ili predsjednici da koordinira tri ministarstva. Da imenuje ministre. Ili ćemo izabrati protokolnog predsjednika, a to možemo u parlamentu, dvotrećinskom većinom.”

Nakon svog istupa nastavio je tvitati o toj temi. Ponovno malo nespretno, poručio je još jednom Vladi kako mora “ili dati predsjednici konkretne ovlasti, ili će se ta osoba birati u Saboru”. Nije posve jasno kako bi s trenutačnom snagom u parlamentu, na kraju i rejtingom, mogao izgurati takav ultimatum do kraja.

Gospodin Bernardić nije detaljnije ulazio u pa nije jasno je li ona spontana ili SDP doista razmišlja o inicijativi za ustavne promjene. Iako, teško je zamisliti ozbiljnu analizu koja bi rezultirala prijedlogom da se šefu države, iz čista mira, “dodijele tri ministarstva da ih koordinira”. Prema sadašnjem Ustavu, u Hrvatskoj je propisan parlamentarni sustav prema kojem je predsjednik vrhovni vojni zapovjednik i sudjeluje u kreiranju vanjske politike zajedno s predsjednikom Vlade.

Trenutačne ograničene ovlasti

Isto tako, prema sadašnjem Ustavu, raspisuje izbore za Hrvatski sabor, raspisuje referendum, povjerava mandat za sastavljanje Vlade, daje pomilovanja i oblikovanja, te donosi odluku od postavljanju i opozivu šefova diplomatskih misija u inozemstvu, no uz prethodni supotpis premijera.

Zajedno s premijerom i uz prethodno mišljenje nadležnog saborskog odbora, predsjednica imenuje čelnike sigurnosnih službi. Što se tiče rada Vlade, predsjednica prema važećem Ustavu, u njemu ne sudjeluje. Njene ovlasti sežu do toga da može predložiti Vladi da održi sjednicu i razmotri određena pitanja, te eventualno sjednici Vlade nazočiti i sudjelovati u raspravi.