Nekad je nužno odabrati stranu

Ništa ne može bez kaosa. Proizvođači kalendara jadaju se na Telegramu, gube milijune zbog nagle izmjene blagdana

Tiskali su kalendare sa starim blagdanima, a onda ih je Vlada promijenila. Kupci im odustaju od narudžbi

Kad je Andrej Plenković, dan nakon vjerojatno zadnjeg neradnog Dana neovisnosti, predstavio prijedlog novog rasporeda blagdana, neki su se uhvatili kalendara da provjere koliko će sljedeće godine moći spojiti neradnih dana. Oni koji te kalendare proizvode uhvatili su se za glavu.

Domaće tvrtke koje proizvode kalendare, rokovnike i slične proizvode tvrde da su zbog najavljene promjene datuma državnih blagdana i neradnih dana, koje bi trebale stupiti na snagu 1. siječnja 2020. godine, u ozbiljnim problemima. Kalendare za 2020. godinu već su odavno tiskali i pustili u distribuciju.

U njima, naravno, nisu označeni novi blagdani koje predlaže Vlada, 30. svibnja i 18. studenog. Ali su zato u kalendarima kao neradni dani označeni 25. lipnja i 8. listopada, koji po prijedlogu Vlade više ne bi bili neradni. Ako se zakon bude primjenjivao već od sljedeće godine, njihovi kalendari naprosto neće biti sasvim točni.

Kupci masovno odgađaju narudžbe

Nezgodnu situaciju u kojoj su se našli predočili su Vladi, među ostalim i u dosta dramatično intoniranom komentaru na e-savjetovanju. „U proizvodnju kalendara za 2020. godinu su uloženi milijunski iznosi, cjelokupna godišnja naklada je već tiskana, za njihovu isporuku preostalo je manje od dva mjeseca, svi kalendari su već u prodaji i bilo kakva promjena datuma s primjenom od 1. siječnja 2020. godine ugrozila bi poslovanje svih proizvođača kalendara i egzistenciju njihovih zaposlenika i tvrtki”, navode u komentaru koji je, kako tvrde, napisan uime Inicijative proizvođača kalendara koja okuplja šest-sedam tvrtki.

Kupci im, ističu dalje, odgađaju narudžbe dok ne bude poznato kad će točno biti blagdani, a pribojavaju se i da bi im neki od kupaca mogli otkazati narudžbe za već tiskane kalendare. To bi, vele, „prouzročilo nesagledivu štetu svim proizvođačima kalendara”. Zato traže da izmjene ne stupe na snagu početkom sljedeće, nego početkom 2021. godine.

U srpnju se tiskaju, od rujna kreće distribucija

„Riječ je o vrlo ozbiljnom poslu za koji se dugo pripremate. Sredinom srpnja kalendari idu u tiskanje, početkom rujna su u skladištima i onda kreće distribucija”, objašnjava Olja Vrana, vlasnica jedne od obiteljskih tvrtki koje će biti pogođene najavljenim izmjenama. Ako se zakon donese, recimo, tijekom studenog i bude se primjenjivao od 2020. godine, proizvođači, veli, neće imati vremena napraviti nove kalendare.

„Nije to kao kruh, da ga po noći umijesite, a ujutro ispečete”, slikovito pokušava objasniti gospođa Vrana da je proizvodnja kalendara dugotrajniji posao. Isto tvrdi i Sanja Jagar, vlasnica druge tvrtke: ljudi, kaže, uglavnom ne znaju kako se i kada rade kalendari jer ih kupuju pred kraj godine pa misle da se tada i proizvode. “Pik sezone” za prodaju kalendara je studeni, objašnjava dalje Jagar, a zakon je tek u javnom savjetovanju.

Pred ljeto su pisali Ministarstvu uprave

Već pred ljeto, prije nego što su tiskali kalendare za 2020. godinu, proizvođačima je, dakako, bilo jasno da se nešto sprema. Premijer Plenković je još u svibnju govorio da Dan državnosti treba vratiti sa 25. lipnja na 30. svibnja. Pa su zato početkom srpnja poslali dopis Ministarstvu uprave. Iz Ministarstvu su, kažu, dobili sljedeći odgovor: „U slučaju ako će se pristupiti izmjenama navedenog Zakona nastojat će se voditi računa i o onome što je predmet Vašeg dopisa”.

Kako nisu imali konkretne informacije, neki su odlučili problemu doskočiti na sljedeći način: u kalendarima za narednu godinu stavili su napomenu uz 25. lipnja da možda ipak neće biti blagdan, dok su 30. svibnja označili sivim, uz opasku da bi se i njegov status mogao promijeniti. To je, očito, napravljeno temeljem Plenkovićevih javnih najava. „A onda dolazi jesen i Vlada najavljuje nešto što nitko pojma nije imao”, ogorčena je Olja Vrana. Kupci je, kaže, sada zovu i pitaju što je s datumima na kalendaru, najavljuju otkazivanje narudžbi, a neki odgađaju narudžbe dok situacija ne bude bila jasnija.

Teško da će pred izbornu godinu odustati

Proizvođači su i ovog tjedna pisali Ministarstvu uprave i tražili sastanak. Odgovor, kažu, još nisu dobili. Telegram je Ministarstvo pitao hoće li uvažiti primjedbe obiteljskih tvrtki i odgoditi primjenu novog rasporeda blagdana do početka 2021. godine. Odgovor čekamo. Mada je, naravno, teško očekivati da će Plenković, pred izbornu godinu, odustati od višekratno ponovljenog obećanja o 30. svibnju kao Danu državnosti i ostalim blagdanima.

Ako zakon bude izglasan i odmah u primjeni, izgledno je da će barem oni kalendari koji su već u prodaji imati nekoliko netočnih podataka. Čini nam se ipak nekako logičnim da bi oni koji još uvijek kupuju kalendare trebali imati bar mrvicu razumijevanja za tri-četiri krivo označena datuma.