Pravilnik upotrebi kolačića
Portal Telegram.hr unaprijedio je politiku privatnosti i korištenja takozvanih cookiesa, u skladu s novom europskom regulativom. Cookiese koristimo kako bismo mogli pružati našu online uslugu, analizirati korištenje sadržaja, nuditi oglašivačka rješenja, kao i za ostale funkcionalnosti koje ne bismo mogli pružati bez cookiesa. Daljnjim korištenjem ovog portala pristajete na korištenje cookiesa. Ovdje možete saznati više o zaštiti privatnosti i postavkama cookiesa

Njemački BDP pao je u drugom kvartalu. Što to znači za Hrvatsku?

Njemačka ima "najveći utjecaj na hrvatsko gospodarstvo", ističu u HGK

ZADNJA IZMJENA: kol 14, 2019
Foto: AFP

Ekonomski najjača članica Europske unije, Njemačka, zabilježila je u drugom tromjesečju pad gospodarskih aktivnosti u odnosu na prethodni kvartal. Prema izvješću državnog statističkog ureda Destatisa, u razdoblju od travnja do lipnja ove godine njemački BDP pao je 0,1 posto na kvartalnoj razini. U prvom kvartalu njemački BDP je rastao 0,4 posto.

Stanje njemačke ekonomije izuzetno je bitno za cijelu Europu pa tako i Hrvatsku. Njemačka, prema podacima Hrvatske gospodarske komore (HGK), stvara oko 21 posto ukupnog BDP-a Europske unije i najveći je izvoznik među državama EU-a. Njezin izvoz čini gotovo četvrtinu ukupne vrijednosti izvoza svih članica.

1. Jesu li podaci iznenađenje?

Njemačka središnja banka Bundesbank još je u lipnju procijenila da bi njemačko gospodarstvo u drugom kvartalu moglo osjetiti „blago smanjenje” jer su oslabili čimbenici koji su podupirali rast početkom godine. Blagi pad gospodarskih aktivnosti predvidjeli su i analitičari u anketi Reutersa. Krajem srpnja su, pak, njemački ekonomisti u istraživanju koje je provela agencija Dpa ocijenili da Njemačka nije suočena samo s privremenim teškoćama, nego s duljim razdobljem usporavanja. Upozorili su i da bi njemačkom gospodarstvu mogla zaprijetiti recesija.

Niz je problema s kojima se suočava najveće europsko gospodarstvo koje je snažno izvozno orijentirano. Među najčešćim razlozima za zabrinutost navodi se slabljenje globalne trgovine i potražnje za njemačkom robom, trgovinski spor između SAD-a i Kine, kao i neizvjesnost oko Brexita i njegovih mogućih posljedica (posebno neuređenog Brexita) na njemačko gospodarstvo. Njemačka vlada za ovu godinu predviđa skroman gospodarski rast od 0,5 posto.

2. Kako stoji ostatak Europske unije?

Europski statistički ured danas je potvrdio preliminarne procjene s kraja srpnja prema kojima je europskog gospodarstvo u drugom tromjesečju ove godine usporilo. Prema podacima Eurostata, od travnja do lipnja BDP eurozone i EU-a porastao je 0,2 posto u odnosu na prethodni kvartal. To znači je gospodarska aktivnost rasla upola slabijim tempom nego u prvom kvartalu, kada je rast BDP-a bio 0,4 posto u eurozoni i 0,5 posto u EU.

Među članicama EU-a (za koje su podaci dostupni), najvišu stopu rasta od 1,1 posto u drugom kvartalu u odnosu na prvi zabilježila je Mađarska. Slijede je Rumunjska, Finska i Litva. Osim Njemačke, pad su na tromjesečnoj razini zabilježile i Švedska i Velika Britanija, dok je talijansko gospodarstvo u drugom kvartalu stagniralo.

3. Što to znači za Hrvatsku?

Njemačka je, ističu u HGK, drugo po veličini tržište za izvoz roba iz Hrvatske i prvo po izvozu usluga, prije svega turističkih, pa je zato riječ o „ukupno najvećem izvoznom tržištu Hrvatske” koje zbog toga ima „najveći utjecaj na hrvatsko gospodarstvo”. O kolikom se utjecaju radi, pokazuju i podaci Komore iz analize izrađene u ožujku ove godine.

Robni izvoz u Njemačku, navodi se u tom dokumentu, „čini oko 13 posto ukupnog izvoza i u posljednjih nekoliko godina te je približno 200 milijuna eura manji nego prema Italiji kao najvećem izvoznom tržištu, dok izvoz usluga istovremeno čini oko 20 posto ukupnog izvoza usluga i mnogo je veći nego prema drugim tržištima, točnije približno dva puta veći nego prema Italiji koja se nalazi na drugom mjestu”. „Najveći dio prihoda od izvoza usluga čine prihodi od turizma, a gosti iz Njemačke dugi niz godina imaju kudikamo najveći udio u strukturi dolazaka i noćenja turista. U dolascima oko 17 posto, a u noćenjima oko 24 posto”, ističu autori analize „Utjecaj Njemačke na kretanje hrvatskog gospodarstva”.

Prema podacima Državnog zavoda za statistiku, vrijednost izvoza na njemačko tržište u prvih pet mjeseci ove godine bila je gotovo 6,4 milijardi kuna (Italija, čije gospodarstvo stagnira, i dalje je na prvom mjestu, s oko 6,57 milijardi kuna). Izvješće Hrvatske turističke zajednice za srpanj navodi, pak, da je „tijekom srpnja, najveći udio u ukupnim noćenjima na nacionalnom nivou ostvarila Njemačka” sa 17 posto, a njemačko tržište, dodaju, dominira i u ukupnom prometu (noćenjima) u razdoblju od siječnja do srpnja ove godine.

Irena Frlan Gašparović
Telegram autor
92 članka Više o autoru
Više s weba