Nove programske smjernice HRT-a užasnule filmaše: 'U njima doslovno piše da građane socijalna kritika ne zanima'

Ravnatelju HRT-a poslali su otvoreno pismo te od njega traže očitovanje

31.07.2012., Zagreb - Zgrada HRT-a na Prisavlju.

Društvo hrvatskih filmskih redatelja, Hrvatsko društvo filmskih djelatnika, Društvo hrvatskih filmskih montažera, Hrvatska udruga producenata i Savez scenarista i pisaca izvedbenih djela poslalo je u četvrtak otvoreno pismo glavnom ravnatelju Hrvatske radiotelevizije Robertu Švebu s naslovom “Pretplatnici nisu budale”.

U njemu su žestoko napali nedavno prezentirane smjernice programskih potreba HRT-a koje se, prema njima, “svode na vrijeđanje inteligencije gledatelja”.

Kažu da se “navodnim istraživanjem tržišta” argumentira potreba za “daljnjim obaranjem razine i kulturnih standarda najveće kulturne ustanove u RH”.

Žele očitovanje glavnog ravnatelja

“Umjesto da bude na braniku javnih vrijednosti – javni servis ovakvom uređivačkom politikom vrijeđa gledateljstvo koje prema njihovoj analizi voli heroje, a ne antiheroje, želi eskapizam, a ne socijalnu kritiku te želi gledati ‘serije nade’ i reality showove. Pritom, nadležna tijela i dalje ignoriraju blatantno nepoštivanje zakonskih obaveza HRT-a kao javne televizije zemlje-članice EU”, navode autori.

Filmski i TV autori, producenti, glumci i djelatnici kažu da od Šveba očekuju očitovanje i navode da je sporni dokument predstavljen u studiju Bajsić na HRT-u 14. prosinca. “Saznanja smo da na tržištu postoje desetine, ako ne i stotine izvrsnih audiovizualnih djela i formata, umjetnički i kulturno vrijednih sadržaja koji promiču i osnažuju medijsku inovativnost, koji se bave osjetljivim skupinama, koji bi potencijalno pokrenuli javni dijalog te poticali medijsku pismenost, u skladu sa zakonskim obvezama HRT-a. Međutim, takvi sadržaji na prezentaciji nisu bili spomenuti”, žale se u dopisu.

Prosječan Hrvat, po HRT-u, ne želi socijalnu kritiku

Tvrde da se smjernice svode na “krajnje podilaženje gledatelju svojstveno komercijalnim, a ne javnoj televiziji”, a navode i citate iz analize na temelju koje su smjernice izrađene, a u kojoj stoji da prosječan hrvatski građanin, odnosno prosječni gledatelj HRT-a “voli heroje, ne antiheroje i ambivalentne likove; želi eskapizam, a ne socijalnu kritiku (osobito ako je na njoj fokus u dramskim
sadržajima); prihvaća sadržaje koje može usporediti sa svojim iskustvom; želi gledati ‘serije nade’; uz koje je ‘lakše suočavanje sa stvarnim životom’; voli gledati reality showove i sl.”.

Potpisnici otvorenog pisma tvrde da HRT ovakvom uređivačkom politikom postupa neeuropski i suprotno Zakonu o HRT-u te da se u potpunosti kosi “s osnovnim principima europske kulturne politike kao i s nacionalnom kulturnom politikom, AVMS direktivom i u konačnici hrvatskim zakonom, poglavito Zakonom o Hrvatskoj radioteleviziji”. Ne razumiju, kažu, zašto sada HRT od njih očekuje da nezavisna produkcija razvija formate koji su u raskoraku s njegovim zakonskim obavezama te nacionalnom kulturnom politikom.

Pretplata nema opravdanja uz ovakvo uređivanje

“Osim kao profesionalci AV sektora, zabrinuti smo i kao građani Hrvatske te kao pretplatnici javne televizije, jer ako javna televizija ne ostvaruje javni interes, javna sredstva u obliku pretplate nisu mu ni potrebna niti opravdana”, navode još u pismu i zaključuju: “HRT ima zakonsku obavezu informiranja, obrazovanja, medijskog opismenjavanja, kulturnog uzdizanja i produhovljavanja javnosti, a ne podilaženja istoj.”

Jučer je pak objavljeno da će svi zaposlenici HRT-a dobiti 13. plaću. Isplatit će im izdašnu božićnicu, godišnju nagradu, a dobit će i bon. Index je pak ranije otkrio da je nekoliko direktora HRT-a za vrijeme nogometnog prvenstva letjelo u Katar na utakmice reprezentacije.