Pravilnik upotrebi kolačića
Portal Telegram.hr unaprijedio je politiku privatnosti i korištenja takozvanih cookiesa, u skladu s novom europskom regulativom. Cookiese koristimo kako bismo mogli pružati našu online uslugu, analizirati korištenje sadržaja, nuditi oglašivačka rješenja, kao i za ostale funkcionalnosti koje ne bismo mogli pružati bez cookiesa. Daljnjim korištenjem ovog portala pristajete na korištenje cookiesa. Ovdje možete saznati više o zaštiti privatnosti i postavkama cookiesa

Nove satelitske snimke pokazuju da je prvi nuklearni reaktor u Saudijskoj Arabiji pri kraju, nikome nije svejedno

Nitko nije posve siguran što Saudijci namjeravaju raditi s reaktorom

ZADNJA IZMJENA: tra 10, 2019
Foto: Google Earth

Na temelju novoobjavljenih satelitskih fotografija stručnjaci procjenjuju da je Saudijskoj Arabiji potrebno još svega nekoliko mjeseci da završi gradnju i instalira svoj prvi nuklearni reaktor u centru ‘King Abdulaziz City for Science and Technology’ u predgrađu Rijada. U čeličnom oklopu, koji je proizvela saudijska tvrtka Zamil Industrial Investment Co., nalazit će se reaktor koji je izradila argentinska državna tvrtka Invap SE te uranijsko gorivo koje, po tvrdnjama Saudijske Arabije, neće biti korišteno za izradu atomskog oružja.

Ministarstvo energetike Saudijske Arabije priopćilo je pak kako je svrha tog objekta “uključivanje u strogo mirovne svrhe te znanstvene, istraživačke, obrazovne aktivnosti u skladu s međunarodnim sporazumima”. Problem je međutim u tome što Saudijska Arabija nije potpisala međunarodne ugovore koje su prihvatile druge nuklearne sile, a koje obvezuje da se civilni atomski programi neće koristiti za proizvodnju atomskog oružja. Također nije usvojila pravila i procedure koje bi inspektorima Međunarodne agencije za atomsku energiju u Beču, IAEA, omogućile pristup mjestima od njihovog interesa.

Zabrinutost također pojačava činjenica da je prije nešto više od godinu dana, prijestolonasljednik Mohammad Bin Salman izjavio je kako će Saudijska Arabija napraviti atomsku bombu kako bi se zaštitila od Irana. Nema sumnje da će ta vijest dodatno zaoštriti ionako krajnje napete odnose na Bliskom Istoku.

Trumpove veze sa Saudijcima

Sve to događa se u vrijeme dok američki Kongres, koji je pod kontrolom Demokratske stranke, traži od Bijele kuće objašnjenje zašto je bez odobrenja izdala sedam dozvola za prodaju uređaja te osjetljivih nuklearnih informacija vladi u Rijadu. U Kongresu su zgroženi jer su Trump i njegov zet Jared Kushner prodali nuklearnu tehnologiju Saudijskoj Arabiji bez suglasnosti odbora Kongresa koji za to ima ovlaštenja. Nekoliko dana kasnije, 8. travnja, američke vlasti objavile su crnu listu od 16 saudijskih dužnosnika koji ne mogu ući u SAD zbog umiješanosti u ubojstvo Jamala Khashoggija, saudijskog disidenta te kolumniste Washingtona Posta koji je brutalno likvidiran 2. listopada prošle godine u saudijskom konzulatu u Istanbulu.

Iako su CIA i ostale američke obavještajne agencije gotovo sa 100-postotnom sigurnošću ustvrdile da iza te operacije stoji službeni prijestolonasljednik, princ Mohammad bin Salman, predsjednik Donald Trump i njegovi suradnici ustrajno su odbijali prihvatiti takve optužbe. Stoga je u Kongresu postavljeno pitanje kako je moguće da administracija predsjednika Donalda Trumpa tako zdušno brani režim u Rijadu koji je odgovoran za masovna kršenja ljudskih prava, bezdušna ubijanja civila u susjednom Jemenu te za brutalnu likvidaciju novinara Khashoggija.

Objašnjenje za takvo ponašanje Bijele kuće vrlo je jednostavno: obitelj Donalda Trumpa čvrsto je vezana uz kraljevsku obitelj brojnim poslovnim interesima i vezama. Alwaleed bin-Talal, član kraljevske obitelji, kupio je od Donalda Trumpa jahtu Princess od 282 metra za 20 milijuna dolara kad su Trumpove tvrtke bile u stečaju. Saudijska vlada platila je 2016. za kupnju 45. kata u Trumpovom World Toweru 4,5 milijuna dolara. Tada se Trump pohvalio: “Dobro se slažem sa svima njima; oni kupuju stanove od mene. Već su potrošili 40 milijuna dolara, 50 milijuna dolara. Trebam li ih ne voljeti? Jako mi se sviđaju!”

Kushner brižno radi na dogovaranju poslova

Saudijski dužnosnici za boravka u SAD-u borave u hotelu Trump International u New Yorku pa se zahvaljujući tome prihod tvrtke u 2018. povećao za 13 posto. Samo službenici tvrtke za lobiranje povezane sa saudijskom vladom između listopada 2016. i ožujka 2017. potrošili su u Trumpovom hotelu u Washingtonu 270.000 dolara. Zbog toga je državna odvjetnica u New Yorku Barbara Underwood otvorila istragu protiv Trumpa zbog sumnje u sukob interesa. Trumpov zet Jared Kushner već dugo ima bliske veze sa saudijskim prijestolonasljednikom Mohammadom Bin Salmanom, često se s njim sastaje, a kongresni Odbor za nadzor pokrenuo je istragu zbog toga što je Kushner uključen u više projekta u Saudijskoj Arabiji.

Među ostalim, Kushner je isposlovao da kompanija Westinghouse Electric sudjeluje u gradnji nuklearnog reaktora, a ta je tvrtka u vlasništvu Brookfield Asset Managementa, kompanije za nekretnine koja je nedavno spasila Kushnera i tvrtku njegove obitelji iz nevolja u koje je upala nakon kupnje uredskog tornja na Petoj aveniji za 1,8 milijardi dolara. Bivši Trumpov savjetnik za nacionalnu sigurnost Michael Flynn i Jared Kushner još su za predsjedničke kampanje 2017. nagovarali saudijsku vladu da kupi američku tehnologiju za izgradnju nuklearnih elektrana, a brat Jareda Kushnera Joshua često putuje u Saudijsku Arabiju gdje se sastaje s poslovnim ljudima i vladinim dužnosnicima.

Sve su to razlozi zbog kojih Trump tako žestoko brani princa Mohammada bin Salmana kojeg je čak i CIA izravno optužila da je organizirao ubojstvo saudijskog novinara Jamala Khashoggija. Američki mediji pišu kako su se Trump i Kushner, “koji su navikli na sumnjive poslove s nekretninama, brzo prilagodili sustavu patronata i klijentelizma Saudijske Arabije.” Trump se pak cijelo vrijeme opravdava kako su ekonomske i političke veze sa Saudijskom Arabijom previše važne. Mediji također tvrde da je upravo Kushner uvjerio Trumpa da Saudijska Arabija mora biti prva država koju će posjetiti kao predsjednik. I sve to unatoč tome što brutalan režim u toj zemlji bezobzirno gazi osnovna prava svojih građana.

Javno odrubljivanje glava mačem

Tako je, među ostalim, od 1985. do 2016. u Saudijskoj Arabiji javno pogubljeno više od 2.000 ljudi, a samo 2017. likvidirano ih je između 120 i 150. Saudijski pravni sistem zasniva se na najstrožoj interpretaciji islamskog zakona šerijata. Lynn Maalouf, direktorica istraživanja organizacije Amnesty Internationala izjavila je kako je “Saudijska Arabija, kad je riječ o pogubljenima, jedna od najrigoroznijih zemalja na cijelom planetu”. Presude za smrtnu kaznu u Saudijskoj Arabiji vrlo se često donose na temelju iznuđenih priznanja tijekom bestijalnog mučenja za istrage. Samo 2017. javno su pogubljena 33 pripadnika tamošnje šijitske zajednice koji su proglašeni političkim neprijateljima.

Najveći broj likvidacija obavlja se na Trgu Deera u Rijadu, a uobičajena je metoda javno odrubljivanje glave mačem. Nakon toga se obezglavljena tijela razapinju na kranove kako bi ih moglo vidjeti što više građana. Na identičan način džihadisti ISIL-a godinama su ubijali svoje žrtve po Iraku i Siriji. Još do nedavno preljubnice su bile kamenovane do smrti, no sadašnji ih režim kažnjava odrubljivanjem glava. Organizacija Death Penalty Information Center iz Washingtona procjenjuje da je stvaran broj pogubljenja u Saudijskoj Arabiji čak 10 puta veći od broja koji se objavljuje. To bi značilo da Saudijska Arabija, zemlja s 33 milijuna stanovnika, godišnje pogubi više osuđenika na smrt od Kine koja ima 1,4 milijarde stanovnika.

Organizacija Human Rights Watch tvrdi da se “zatočenici u Saudijskoj Arabiji, uključujući i žene, zlostavljaju s neizrecivom okrutnošću, da su podvrgnuti teškim fizičkim zlostavljanjima, uključujući električne šokove, mučenja i seksualno zlostavljanje te da pate od pothranjenosti.” Zbog svih tih optužbi kralj Salman naredio je istragu o uhićenju oko 200 muškaraca i žena koje je naredio njegov nasljednik, prijestolonasljednik Mohammed.

‘Takvu šutnju nikada nisam vidio…’

Saudijski liječnici, objavio je londonski The Guardian, izvijestili su kralja da su zatvorenici koje su pregledali “imali brojne modrice po leđima, trbuhu i bedrima te da su bili pothranjeni”. Neki se zbog rana nisu mogli kretati, drugi su imali teške opekline po cijelom tijelu.” Potvrdili su ranije optužbe da su aktivistice za ljudska prava bile podvrgnute strujnim udarima te pretučene čeličnim kablovima. Jedan američki novinar zapisao je kako je “razina straha, zastrašivanja i prikrivanja informacija o zlostavljanjima u zatvorima u Saudijskoj Arabiji neusporediva veća od onih u ratnim zonama u regiji u kojoj djeluje islamska država. Takvu šutnju nikada nisam vidio, a istraživao sam Libiju, Siriju, Jemen, Irak …”

Istodobno s tim šokantnim liječničkim izvješćima istražitelj Gavin de Becker kojega je Jeff Bezos, CEO-a i vlasnik Amazona te najbogatiji čovjek na svijetu, angažirao da istraži kako su njegove privatne poruke i fotografije objavljene u tabloidu National Enquirer, objavio je da je Saudijska Arabija hakirala njegov mobitel . “Naši istražitelji koristili su špijunski softver i znanje stručnjaka za kibernetičku sigurnost te su zaključili s velikom sigurnošću da su Saudijci imali pristup Bezosovu mobitelu. Tako su se dokopali svih njegovih sadržaja.” Sve prikupljene podatke de Becker je predao američkim saveznim istražiteljima te je objasnio kako su Saudijci hakirali Bezosa nezadovoljni pisanjem Washington Posta o ubojstvu Jamala Khashoggija u saudijskom konzulatu u Istanbulu.

Jeff Bezos u veljači je optužio American Media Inc (AMI), kompaniju koja izdaje National Enquirer za ucjenu. Tvrdio je da su mu prijetili objavljivanjem njegovih intimnih fotografija sa ženom s kojom je imao ljubavnu aferu. Taj tabloid vrlo je blizak Donaldu Trumpu, a tijekom predsjedničke kampanje objavio je cijeli niz tekstova u kojemu se na grub način analiziralo zdravlje Trumpove suparnice Hillary Clinton te čak i njene seksualne sklonosti. Policija je također pokrenula istragu protiv tvrtke AMI, vlasnika tabloida National Enquirer, jer je kompanija priznala da je platila 150.000 dolara kako ne bi bila objavljena priča o aferi koju je Donald Trump ima s bivšom Playboyevom zečicom Karen McDougal.

Veza između tabloida i kraljevske obotelji?

Istrage su ubrzo otkrile da je tabloid National Enquirer poslovno povezan i sa saudijskom kraljevskom obitelji. Mediji tvrde da je vlasnik tvrtke AMI David Pecker, blizak Trumpov prijatelj, uz njegovu pomoć sklapao poslove u Saudijskoj Arabiji te je čak svoje saudijske goste dovodio na večeru u Bijelu kuću. National Enquirer objavio je specijalno izdanje u čast posjete princa Mohammada SAD-u, a kad je objavio Bezosove privatne poruke, Trump je bio oduševljen pa je na Twitteru ironično zapisao: “Baš mi je žao što sam čuo vijest da je Jeffa Bezosa razotkrio časopis čije je izvještavanje, koliko razumijem, mnogo točnije od onoga što pišu njegovi lobistički mediji, Amazon i Washington Post.”

Trump se već ranije, zbog negativnog pisanja Washington Posta o njemu, obrušio na Jeffa Bezosa optužujući njegovu kompaniju Amazon da plaća poštanske usluge po nepoštenoj cijeni te da tako zarađuje milijarde dolara. Ubrzo se pokazalo da te Trumpove optužbe nisu točne. Kako bi što prije zaustavili pisanje svjetskih medija o ubojstvu novinara Khashoggija, saudijska kraljevska obitelj dogovorila je s njegovom djecom odštetu u vrijednosti od 70 milijuna dolara. Njegovo četvero djece, dva sina i dvije kćeri, dobili su u gradu Jeddahu kuću vrijednu oko 4 milijuna dolara, a do kraja života svaki od njih dobivat će apanažu od oko 10.000 dolara mjesečno. Sve te afere i grubo kršenje temeljnih ljudskih prava koje otkrivaju svu beskrupuloznost kraljevskog režima u Rijadu koji ne preza ni od ubojstava novinara, ipak nisu pokolebale američkog predsjednika u potpori Saudijskoj Arabiji.

Mladen Pleše
Novinar
597 članaka Više o autoru
Više s weba
Ostanite uz telegramov program