Novi skandal u poljoprivredi: Inspektori na Facebooku reklamiraju Eko Sever koji bi trebali nadzirati

U isto vrijeme dok su davali procjenu, inspektori su reklamirali Eko Sever

FOTO: Facebook

“Vruća nedjelja u posjetu Eko-Severu! Pridružite se ako ste u blizini… GO EKO! GO GREEN!”, objavljeno je 7. lipnja ove godine na službenom Facebook profilu tvrtke Bioinspekt d.o.o., reklamirajući Dan otvorenih vrata vodećeg hrvatskog proizvođača i trgovačkog lanca zdrave hrane, Eko Severa.

Osječki Bionspekt Republika je Hrvatska ovlastila za nadzor ekoloških proizvođača i certifikaciju proizvoda u ekološkoj proizvodnji, odlukom Hrvatske akreditacijske agencije koju dan prije, 6. lipnja 2015., potpisuje ravnatelj agencije Tihomir Babić.

Ovlašten za nadzor Eko Severa

Osječki Bioinspekt akreditiran je od 2006. godine, a prema novoj odluci agencije, ovlaštenje se produljuje do kraja 2016. Bioinspekt je, među ostalim, dugi niz godina ovlašten za nadzor Eko Severa, proizvođača i maloprodajnog lanca koji se našao u središtu istraživačkog specijala Telegrama.

https://www.facebook.com/Bioinspekt/posts/1150307164986640

U objavi od 14. srpnja, tvrtka Bioinspekt reklamira novi prodajni kanal Eko Severa, dostavu iz online webshopa, te piše: “Wooou, dostava po cijeloj Hrvatskoj? Eko-Sever svaka čast!”, a ispod toga nalazi se prenesi status sa brojem telefona na koji možete naručiti proizvode. Nekoliko dana prije toga, Bioinspekt prenosi članak o novom prodajnom mjestu istog proizvođača i piše: “Bravo za Eko-Sever! GO EKO! GO GREEN”. U objavi od 23. rujna inspektori Bioinspekta pišu o novoj aplikaciji Eko Severa za dostavu proizvoda i kažu: “Pohvale Eko Sever!”.

Poput lobista za jednog proizvođača

Cijeli Facebook profil Bioinspekta pun je prenošenih statusa i reklama za istog proizvođača, a tek se dva-tri puta godišnje spomenu i drugi mali proizvođači. Djelatnici Bioinspekta Telegramu su prijetili tužbama zbog objave neugodne istine o ekološkom uzgoju i još uvijek tvrde da nikad nisu primijetili ništa neobično u prodajnoj mreži Eko Severa.

Kontrolno tijelo daje “opću procjenu rizika” za proizvođače. U srpnju ove godine, u isto vrijeme dok su inspektori davali neovisnu procjenu rizika, na svom su Facebook reklamirali prodajne akcije proizvođača kojeg su trebali nadzirati.

Ovlašteni inspektori u isto su vrijeme, dok se po dućanima odvijala organizirana prijevara, na Facebooku reklamirali navedenog proizvođača, bez službenog odmaka, kao da objavljaju lobističke poslove za proizvođača, a ne inspektorske za građane i potrošače Republike Hrvatske i Europske unije.

Neovisna procjena rizika

Iskazi svjedoka, zviždača i pokajnika, terenski rad novinara, materijalni dokazi, fotografske snimke i laboratorijske analize pokazuju da je, uz ekološku proizvodnju na imanju u Ivaniću, vodeći hrvatski proizvođač zdrave hrane potajno nabavljao robu na zagrebačkoj veletržnici, a zatim je distribuirao kroz svoju prodajnu mrežu.

https://www.facebook.com/Bioinspekt/posts/1126684624015561

Iz Ministarstva poljoprivrede kazali su nam da je na kontrolnom tijelu, dakle Bioinspektu, da jednom godišnje da “opću procjenu rizika”, na temelju koje odlučuje čije uzorka voća i povrća planira nositi na analizu. U srpnju ove godine, u isto vrijeme dok su inspektori davali neovisnu “procjenu rizika”, na svom su Facebook reklamirali prodajne akcije proizvođača kojeg su trebali nadzirati.

Ministarstvo i čelnici Bioinspekta odbili su odgovoriti na upite Telegrama o reklamiranju proizvođača. Ministarstvo je također odbilo odgovoriti kako je moguće da nitko od nadležnih u Ministarstvu nije primijetio neobičnu spregu inspektora i proizvođača. Ministar je, podsjećamo, pozvao medije da prestanu istraživati na svoju ruku.


Tekst je objavljen u tiskanom izdanju Telegrama 24. listopada 2015.

Istraživački specijal: Prevare sa zdravom hranom