NYT piše o novoj ozbiljnoj istrazi protiv Facebooka: izgleda da su podatke korisnika dijelili s drugim tehnološkim tvrtkama

Navodno je oko 150 velikih tehnoloških kompanija imalo takve sporazume s Facebookom, a među njima su Amazon, Apple, Microsoft i Sony

Saga o problemima koje Facebook ima sa zakonom jučer je dobila novi nastavak. Ne govorimo o sinoćnjem povijesnom padu te mreže, nego o istrazi koju su savezni tužitelji u New Yorku otvorili zbog optužbi da je ta društvena mreža dijelila podatke svojih korisnika s nekim od najvećih svjetskih tehnoloških kompanija. Velika porota u New Yorku naložila je da barem dva velika proizvođača pametnih telefona predoče podatke o svom partnerstvu s Facebookom, koji im je dopustio pristup osobnim informacijama stotina milijuna svojih korisnika, piše The New York Times, citirajući dva anonimna izvora koja su te podatke vidjela.

Navodno je oko 150 velikih tehnoloških kompanija imalo takve sporazume s Facebookom, a među njima su Amazon, Apple, Microsoft i Sony. Sklopili su sporazum prema kojem je tim tvrtkama bio dostupan popis prijatelja, kontakti i drugi podaci o korisnicima, ponekad bez njihove dozvole. Facebook je u posljednje dvije godine prekinuo takve dogovore s većinom partnera, piše NYT.

Ozbiljna afera s Cambridge Analyticom

“Surađujemo s istražiteljima i ova ispitivanja shvaćamo ozbiljno”, objavili su iz Facebooka. “Obznanili smo svjedočanstva, odgovorili na pitanja i obvezali se da ćemo tako nastaviti i dalje”. Facebook se već nalazi pod istragama nekoliko američkih službi. Najviše se pisalo o istrazi koju je američko Ministarstvo pravosuđa pokrenulo protiv tvrtke Marka Zuckerberga nakon što je procurio skandal s Cambridge Analyticom, britanskim tvrtkom specijaliziranom za političku analitiku i konzultacije koja je dobila pristup podacima 87 milijuna korisnika Facebooka. Ti podaci upotrijebljeni su da Donaldu Trumpu pomognu pobijediti na američkim predsjedničkim izborima.

Ta afera je početkom prošle godine uzrokovala ozbiljne probleme Facebooku i njegovom vlasniku, koji je na pitanja o zloporabi podataka odgovarao i pred američkim Kongresom. Premda su iz Facebooka na početku tvrdili kako je Cambridge Analytica podatke prikupljala u akademske svrhe, otkriven je dio sporazuma koji je dopuštao i komercijalnu upotrebu informacija o korisnicima najveće svjetske društvene mreže. Prodaja takvih podataka predstavljala je kršenje Facebookovih pravila o privatnosti, no ubrzo je otkriveno kako Facebook nije bio osobito pažljiv ni ažuran u provjeri poštovanja tih pravila.

Sumnjivo partnerstvo s tehnološkim divovima

Ubrzo nakon skandala s Cambridge Analyticom otkriveno je kako je Facebook nekim poslovnim partnerima dopustio pristup privatnim podacima o svojim korisnicima. Tako je Amazonu omogućeno da prikupi imena i kontaktne podatke velikog broja ljudi preko njihovih prijatelja, Apple je od korisnika Facebooka moga sakriti sve pokazatelje da njegovi uređaji uopće traže neke podatke, dok je Microsoftova tražilica Bing mogla sastaviti mapu prijatelja bilo kojeg korisnika Facebooka bez njihovog izričitog pristanka.

Baš je New York Times u prosincu prošle godine otkrio kako su neke partnerske kompanije, poput Netflixa, Spotifyja i Royal Bank of Canada, mogle pregledavati i privatne poruke korisnika Facebooka. Takva su partnerstva Facebooku omogućila širenje, dok su kompanije iz tehnološkog, prodajnog i zabavnog sektora imale pristup korisničkim podacima koje su mogle koristi u planiranju prodaje i za efikasnije reklamiranje.

Iz Facebooka su tvrdili da partneri poštuju njihove propise o zaštiti korisničkih podataka, ali i da oni te partnere smatraju produžetkom Facebooka. Kada bi se ti argumenti prihvatili kao točni, Facebook se ne bi moglo smatrati odgovornim za kršenje odredbe kojom se zabranjuje dijeljenje korisničkih podataka bez znanja korisnika, a koju im je 2011. godine odredila Savezna trgovinska komisija SAD-a (FTC).