OK, Ustavni sud prihvatio je Karamarkovu tužbu protiv Povjerenstva, ali to ipak ne bi trebalo utjecati na njihov rad; evo zašto

Povjerenstvo će ipak moći odlučivati o sukobu interesa premijera i njegovih ministara

FOTO: PIXSELL

Povjerenstvo za odlučivanje o sukobu interesa koje vodi Nataša Novaković mjesecima je očekivalo odluku Ustavnog suda u slučaju Tomislava Karamarka. Naime, postojala je mogućnost da Ustavni sud odluči da Povjerenstvo ne smije donositi odluke protiv političara u slučaju povrede načela obnašanja dužnosti – baš onog načela koje se preispituje u desecima aktualnih slučajeva, uključujući i onaj visokoprofilni – ulogu premijera Andreja Plenkovića u slučaju grupe Borg i pisanja zakona o restrukturiranju Agrokora.

Ustavni sud danas je objavio da je uvažena tužba Tomislava Karamarka i da su time ukinute presude Upravnog i Visokog upravnog suda u njegovom slučaju.

Ustavni sud nije ulazio u pitanja ovlasti Povjerenstva

Nije, međutim, objavljeno i obrazloženje odluke, koje bi Ustavni sud trebao javnosti predstaviti u petak, pa nije u potpunosti jasno je li se ulazilo u kontroverznu i važnu ovlast Povjerenstva oko povrede načela obnašanja dužnosti. Odvjetnica Tomislava Karamarka Vesna Alaburić zaključuje da Ustavni sud nije ulazio u meritum postupanja Povjerenstva za odlučivanje o sukobu interesa.

“Na osnovu danas objavljene odluke zaključujem da se nije ulazilo u temu odlučivanja o načelu obnašanja dužnosti i o tome može li Povjerenstvo donositi odluke za koje nije izričito ovlašteno da ih donosi”, pojašnjava za Telegram Alaburić. Ono što je Ustavni sud zaključio, a vidljivo je iz danas objavljene odluke, jest to da je Karamarku povrijeđeno pravo na učinkovitu sudsku zaštitu i pravično suđenje, pa se cijeli slučaj vraća na novo odlučivanje Upravnom sudu.

Priča o lobistu

Podsjetimo, odlukom Povjerenstva za odlučivanje o sukobu interesa iz 2016. ustanovljeno je da je Karamarko kao potpredsjednik Vlade i šef HDZ-a bio u potencijalnom sukobu interesa i da je povrijedio načela obnašanja dužnosti. Kako su obrazložili u Povjerenstvu koje je tada vodila Dalija Orešković, Karamarko je Vladi, stranci, koaliciji i javnosti u situaciji kad se odlučivalo o sudskim sporovima Hrvatske i MOL-a oko Ine prešutio da njegova supruga godinama posluje s lobistom MOL-a Jozom Petrovićem.

Protiv te odluke Karamarko se žalio Upravnom sudu i izgubio. Jednako je prošla i žalba na Visokom upravnom sudu, no posljednja instanca, Ustavni sud, priču je vratila na početak. Što znači da će Upravni sud ponovno morati odlučivati o tužbi Karamarka zbog odluke Povjerenstva za odlučivanje o sukobu interesa iz 2016. godine.

Ukoliko se potvrdi zaključak Vesne Alaburić – da Ustavni sud nije ulazio u meritum same odluke Povjerenstva – očito je da će Nataša Novaković i njena ekipa do pravomoćnog sudskog epiloga cijele ove priče moći i dalje odlučivati o povredama načela obnašanja dužnosti.

Tri do četiri godine

Samo, koliko je to dug vremenski period? Alaburić procjenjuje da bi novi procesi na Upravnom i Visokom upravnom sudu mogli trajati oko godinu i pol, a dođe li do nove Ustavne tužbe podsjeća da je za donošenje ove odluke trebalo otprilike isto toliko vremena. “Dakle, radi se o vremenskom periodu od tri do četiri godine”, pojašanjava Alaburić. To bi, dakle, značilo da itekako ima dovoljno vremena da Povjerenstvo donese svoje odluke, između ostalih i onu u slučaju Andreja Plenkovića i Agrokora.

Iz Povjerenstva za odlučivanje o sukobu interesa ne žele komentirati odluku Ustavnog suda dok ne vide obrazloženje, dok Tomislav Karamarko poručuje kako nije bio u sukobu interesa, već je htio spasiti Hrvatsku od enormnog financijskog gubitka. “Ovo je jedina normalna i pravična odluka”, poručio je Karamarko u izjavi za N1. Još mu je ostalo samo da u to iznova pokuša uvjeriti – sudove.

Orešković optužuje Plenkovića i Ustavni sud

Bivša predsjednica Povjerenstva za odlučivanje o sukobu interesa i sadašanja kandidatkinja za predsjednicu Republike Dalija Orešković u svom je kometaru na Facebooku naglasila upravo kako je teret odlučivanja i sve političke pritiske koji s tim idu 13 sudaca Ustavnog suda prebacilo na leđa jednog upravnog suca odnosno sutkinje.

“Stručni komentari moći će se dati tek nakon što se odluka Ustavnog suda i službeno objavi, no opravdano se može sumnjati da svojom odlukom u slučaju Tomislava Karamarka Ustavni sud ujedno stvara i nameće pravni okvir u kojem će predsjednik Vlade i njegovi ministri u postupcima koji se protiv njih vode, bili oslobođeni od svake odgovornosti”, sumnja Orešković, te na temelju dosadašnje prakse Povjerenstva zaključuje da je u odnosu na Karamarka, odgovornost Andreja Plenkovića u slučaju Agrokora – neusporedivo teža.