OK, Vlada je sad i službeno najavila da divljacima na cesti misli oduzimati aute. Podsjećamo zašto je taj prijedlog loš

Ministri unutarnjih poslova ranije su odustajali od ove ideje iz straha da bi mogla biti neustavna

ZADNJA IZMJENA: velj 18, 2019
Foto: PIXSELL

Prijedlog izmjena Zakona o sigurnosti prometa na cestama, kojim MUP želi povećati kazne za najteža kršenja prometnih pravila, poslan je u e-savjetovanje. Kako što smo ranije pisali, jedna od izmjena koja se predlaže je i privremeno oduzimanje vozila za počinitelje najtežih prometnih prekršaja

Konkretno, u članku 40. tog Prijedloga, nabrojani su slučajevi u kojima će vozačima moći biti oduzeta vozila. U slučaju da je osoba ranije dva puta pravomoćno kažnjena za neki od navedenih prekršaja, a postoji sumnja da ga je ponovila, oduzet će joj se auto dok sudski postupak ne bude pravomoćno okončan.

Konkretno, ti prekršaji su: vožnja u suprotnom ili zabranjenom smjeru, prekoračenje brzine u naselju za više od 50 km/h, odbijanje alkotestiranja ili provjere na droge i lijekove koji utječu na sposobnost upravljanja vozilom, odnosno odbijanje da se podvrgnu liječničkom pregledu i daju krvi ili urin radi analize, vožnja s više od 0,5 promila alkohola u krvi ili pod utjecajem opojnih droga, te vožnja bez vozačke dozvole, bilo da je oduzeta zbog nekog prekršaja ili je vozač nikada nije ni imao. Usput, u novom zakonu se navodi i to da će troškove čuvanja oduzetog vozila snositi počinitelj prekršaja.

Oduzimanje vozila za konkretan prekršaj

Kažnjavanje oduzimanjem vozila i ranije su predlagali neki ministri unutarnjih poslova, ali su se onda predomislili jer je odredba vrlo polemična. Kad su početkom prosinca mediji objavili da i ministar Božinović razmišlja o istom, Telegramova novinarka Ana Raić Knežević razgovarala je s ustavno-pravnim stručnjacima koji su redom upozorili da takvo zakonsko rješenje neće proći kontrolu na Ustavom sudu. Profesor kaznenog prava s Pravnog fakulteta u Zagrebu, Ivo Josipović, smatra kako je nejasna pravna priroda oduzimanja vozila, posebno zbog toga što se tada govorilo i o trajnom oduzimanju vozila.

Profesor Josipović se načelno složio s tim da privremeno oduzimanje ima smisla kod recidivista za zaista pogubne prekršaje, ali uz oprezno normiranje i odgovarajuće promjene u Prekršajnom zakonu. Naglasio je da bi pogubnost morala biti konkretna, za određeni počinjeni prekršaj, a nikako automatska za neku kategoriju prekršaja. Osim toga, dodao je da će izazov biti i kako riješiti oduzimanje vozila koja nisu u vlasništvu vozača, posebno kada je riječ o službenim vozilima pravnih osoba.

Jačanje represije nije rješenje

Slično mišljenje iznio je i profesor Branko Smerdel, predstojnik Katedre za ustavno pravo na zagrebačkom Pravnom fakultetu. I on je rekao kako je u ovom slučaju ključno načelno razmjernosti, odnosno da kazna mora biti razmjerna prekršaju. Dodao je i kako smatra da se jačanjem represije neće riješiti problemi stradanja na hrvatskim cestama.

Rafael Krešić, bivši sudac Općinskog kaznenog suda u Zagrebu, koji je sada odvjetnik, tada je rekao kako je oduzimanje vozila, po njegovom mišljenju, potpuno neizvedivo, jer bi takva kazneno-pravna odredba bila u potpunoj suprotnosti s Prekršajnim zakonom i pravom vlasništva. Za gospodina Krešića posebno je problematična bila mogućnost da se vozilo oduzme nekome tko uopće nije imao veze s počinjenjem prometnog prekršaja, nego je njegov auto vozio netko drugi.

Pravo vlasništva je ustavna kategorija

Da se vozila prekršiteljima ne mogu oduzimati smatra i odvjetnica Višnja Drenški-Lasan, stručnjakinja za kazneno i ustavno pravo, kao i prava iz Europske konvencije o zaštiti ljudskih prava i temeljnih sloboda. “Nekome se eventualno može zabraniti stjecanje vlasništva, odnosno uporaba vozila. Nikome se bezgranično ne može oduzeti pravo upravljanja vozilom i o tome postoji ustavna odluka, zbog toga je ranije Kazneni zakon i pao na Ustavnom sudu. Dakle, to što je netko počinio prometni prekršaj svojim vozilom nije legitimni razlog da mu se oduzme pravo vlasništva, koje je ustavna kategorija“, rekla je gospođa Drenški-Lasan.

Pozitivno mišljenje o mogućnosti privremenog oduzimanja vozila najtežim prekršiteljima iznio je jedino docent na katedri ustavnog prava u Osijeku, Mato Palić, prema kojem je bitno poštivati princip razmjernosti uvijek kad se ograničavaju prava. To znači što manje ograničenje prava kako bi se postigao legitiman cilj, a prema tome bi privremeno oduzimanje vozila bilo proporcionalna mjera u skladu s Ustavom RH, rekao je docent Pavić.

Vedran Vrabec
Telegram autor
2017 članaka Više o autoru
Više s weba
Ostanite uz telegramov program