Oko 200 radnika HAC-a uhvaćeno u organiziranoj krađi na naplatnim kućicama. Svi će dobiti otkaz?

Kralo se godinama, a u sve je bio upleten niz ljudi, od blagajnika do menadžmenta

16.10.2014., Sibenik - Hrvatske autoceste, auto cesta Zagreb - Split, dionica Sibenik-Vrpolje.
Photo: Hrvoje Jelavic/PIXSELL
FOTO: Ilustracija/PIXSELL

HAC ONC nedavno je završio opširno izvješće u kojem se na zapisima videokamera s naplatnih kućica vidi kako neki njihovi djelatnici sudjeluju u krađi.

Navodno su bili prisiljeni sudjelovati u krađi

Radi se o 200 radnika koji su prošli razgovor pred disciplinskom komisijom i protiv kojih se moraju poduzeti neke mjere, a u većini slučajeva to bi trebao biti otkaz, javlja Večernji list.

Iz anonimnih pisama nekih djelatnika stoji da su bili prisiljeni sudjelovati u krađi, i to u zamjenu za sigurnost svog radnog mjesta. Sumnja se da je u tome sudjelovao cijeli lanac zaposlenika, od blagajnika do srednjeg menadžmenta.

Snimke pokazuju dogovor blagajnika i voditelja

Kontrola je ljetos obavljena na naplatnim kućicama Sv. Helena, Bregana, Lipovac, Županja i Zagreb-istok, a počela je nakon što je direktor naplate cestarine uveo univerzalne šifre svim blagajnicima te nakon anonimnih prijava, ali i zbog spoznaja da je takvih prijevara bilo i prije.

Videokamere su zabilježile, primjerice, djelatnike koji su zbog dugogodišnje zaštite imali hrabrosti mahati ukradenim novčanicama pred kamerom, stavljati novac u džep, kidati vreće u kojima je novac već bio pohranjen.

Iz toga je jasno da blagajnici nisu samostalno djelovali, nego je sve napravljeno u suradnji s voditeljima smjene i ostalim nadležnim osobama, navodno sve do srednjeg menadžmenta tvrtke. Da je dogovora bilo, pokazuju snimke na kojima se vide dogovor blagajnika i voditelja smjene, piše Večernjak.

Prijevare su se vidjele i tamo gdje nema kamera

Na naplatnim kućicama gdje nema kamera prijevare se vide u izvješćima o naplatama, a doznalo se i za prijevare s magnetnim karticama. Tako, primjerice, blagajnik za vozila za koja je cestarina skuplja, kad bi stavio karticu u čitač, namjerno bi izazivao grešku u kodiranju pa bi se na displeju ispisala prava cijena cestarine, a kartica bi se ‘oporavila’ pri prolasku vozila za koje je cestarina niža.

Pa bi umjesto 255 kuna u izvješću blagajnik prikazao iznos od 32 kune, a razliku bi stavljao u džep ili dijelio s povezanim osobama. Koliko je tvrtka oštećena zbog takvih krađa, teško je utvrditi, ali je sigurno da je riječ o višemilijunskim iznosima.

Neke prijevare prijavili su i sami vozači, a učestala je ona na naplatnim kućicama Bregana i Rupa, gdje je cestarina šest, odnosno pet kuna, a gdje stranci često zabunom daju šest odnosno pet eura, ali povrat novca ne dobivaju.

Zanimljivo je i da na naplatne kućice nije uvedena fiskalizacija, što bi sigurno spriječilo krađe.

Na koje su načine sve krali

1. Namjerna greška u kodiranju uređaja pa bi umjesto 255 kuna blagajnik prikazao iznos od 32 kune, a razliku bi stavljao u džep

2. Izravno uzimanje novca od utrška i stavljanje u džep, što je snimljeno kamerom video nadzora

3. Kidanje vrećica u kojima je novac već bio pohranjen i uzimanje tog novca

4. Zarada na razlici u tečaju mijenjali bi veće količine eura

5. Naplaćivanje iste cijene u eurima , pa su tako strani turisti plaćali šest eura za dionicu koja košta 6 kuna

Mija Stanić smatra da je još rano govoriti o krađi

“Sam izraz “kralo” je nešto što je malo preuranjeno govoriti da se baš o tome radi. To mogu komentirati posljedicom toga što smo mi kao sindikati i radničko vijeće u kolovozu i rujnu osporavali nezakonite smjene nove uprave na čelu sa Slavicom Grđan gdje su oni smjenjivali ljude da bi postavljali svoje prijetelje ničim obrazloženim i već imamo tri sudske tužbe po tom pitanju.

Također smo osporavali nezakonitu javnu nabavu koju su oni proveli. I nakon toga im nismo dopustili da rade ono što je radio Božidar Kalmeta i njegova vlada, odlučili su se osvećivati onima najnezaštićenijima, a to su radnici koji rade na naplati cestarine, rekao je za HRT Mijat Stanić, predsjednik Nezavisnog cestarskog sindikata.