Otkrivamo: Hrvatske autoceste htjele dati milijune firmi koju vodi HDZ-ovac. Za aplikaciju koja će, kao, pobijediti Google maps

Natječaj na kojem je pobijedio konzorcij s Krapljanovom tvrtkom je poništen, ali to još nije kraj priče

Otkrivamo: Hrvatske autoceste htjele dati milijune firmi koju vodi HDZ-ovac. Za aplikaciju koja će, kao, pobijediti Google maps

Natječaj na kojem je pobijedio konzorcij s Krapljanovom tvrtkom je poništen, ali to još nije kraj priče

Direktor Krapljan je mijenjao nekoliko poslova u državnoj službi i firmama, od MUP-a i MORH-a, HAC-a do lokalnih sisačkih tvrtki. Odlazeći na nove poslove uglavnom bi dobivao otpremnine ili odštete, čime je ukupno uprihodovao barem oko 400 tisuća kuna

“Pitanje je koji je smisao toga kod nas”, iskreno se čudio informatički stručnjak Marko Rakar ovog ljeta na najavu da Hrvatske autoceste (HAC) kreću u izradu posebne mobilne aplikacije za vozače, koja bi im trebala olakšati kretanje po cestama u Hrvatskoj i susjednim zemljama. Naime, stanovite mobilne aplikacije slične namjene poput, možda ste čuli, Google Maps ili Wazea, postoje i masovno se koriste u cijelom svijetu već godinama i čini se da su šanse da im slična hrvatska aplikacija otkine dio (makar lokalnog) tržišta prilično tanke.

Priča o tom poslu, teškom 2,6 milijuna kuna (bez PDV-a), je pritom upravo dobila novi nastavak, a iako je i dalje jednako neobična, možda će netko posebno zlonamjeran sada pronaći kakvu naznaku odgovora na Rakarovo retoričko pitanje iz kolovoza. Odluku o dodjeli posla izrade spomenute aplikacije je, naime, krajem prošle godine poništila Državna komisija za kontrolu javne nabave (DKOM).

Odabir bez obrazloženja i protivan zakonu

Zapelo je na – transparentnosti. Naime, kako stoji u odluci DKOM-a, Hrvatske autoceste pri odabiru najpovoljnije ponude nisu napravile nekoliko bitnih stvari. Ukratko, nisu dovoljno jasno obrazložili na temelju čega su odluku donijeli, niti su objavili kompletnu dokumentaciju koja bi dokazala da je odabrani ponuđač doista opravdano ostvario svoju prednost.

Primjerice, za ugovore kojima se dokazuje ispunjavanje uvjeta za dobivanje posla nisu tražili dostavljanje popisa izvršenih usluga, čime je HAC, kako stoji u odluci DKOM-a, postupio “protivno vlastitim odredbama dokumentacije o nabavi” i zakonu. Konzorciju koji je ostao kratak, pak, nisu priznali specifično iskustvo stručnjaka koji su trebali obaviti traženi posao, ali – bez obrazloženja. Isto tako, nije jasno – veli DKOM – na temelju čega je priznato specifično iskustvo stručnjaka u konzorciju koji je dobio posao.

Ukratko, državna firma Hrvatske autoceste, će zbog ovog poništenja morati platiti žalitelju (zajednica ponuditelja Led elektronika iz Ivanić-grada i Realis informacijske tehnologije iz Slovenije) 25.781 kunu (i 25 lipa), a odluka o odabiru izvođača mobilne aplikacije o stanju u prometu na autocestama je poništena.

Hrvatske ceste – jedini osnivač

No, prava zabava tek počinje kad se pogleda tko je trebao odraditi posao s izradom aplikacije koja je trebala konkurirati Googleu i ostalima. Naime, radi se o zajednici ponuditelja koju čine tri organizacije: Fakultet elektrotehnike i računarstva iz Zagreba, IT firma Mobilisis d.o.o. iz Varaždina i Via Tel d.o.o. iz Zagreba. Posljednja firma je iznimno zanimljiva i, očito, bitna.

Naime, kod analize ponuda je HAC od osam dostavljenih ranije obavljenih poslova kojima je ova zajednica ponuditelja dokazivala svoje reference, u obzir uzeo samo tri posla koje je obavio Via Tel, d.o.o. Jedan od ta tri posla je Via Tel obavio za HAC, a dva za Hrvatske ceste. Potonja državna firma, Hrvatske ceste, je pritom i jedini osnivač Via Tel-a.

Politička karijera i direktorovanje u HAC-u

Direktor Via Tel-a je već više od četiri godine Željko Krapljan, bivši saborski zastupnik HDZ-a i također bivši predsjednik ogranka te stranke u Gradu Sisku. Krapljan je, međutim, poznatiji po svojoj vještini prelaska između radnih mjesta u javnoj službi, nego po političkoj karijeri.

Bio je hrvatski branitelj, zaposlen u MUP-u do 1996., odakle je prešao u MORH. Iz MORH-a odlazi a s činom djelatnog brigadira i uz otpremninu. Nakon petogodišnje saborske epizode zapošljava se u Hrvatskim autocestama kao zamjenik direktora održavanja, poslije čega postaje direktor naplate cestarina. Pri povratku na mjesto zamjenika direktora dobiva, raskidom ugovora koji je imao, još šest plaća odštete.

Bogata sisačka epizoda Željka Krapljana

Iz HAC-a ovaj očito vrlo sposobni HDZ-ov kadar odlazi na mjesto direktora sisačkih Tržnica. No, kad HDZ na lokalnim izborima u tom gradu gubi vlast, odlazi i direktor Krapljan. Opet uz odštetu od šest plaća.

Kako se HDZ krajem 2014. godine vraća na vlast na razini Sisačko-moslavačke županije, Krapljanu je opet svanulo i na poslovnom planu – 2015. se zapošljava u županijskoj razvojnoj agenciji, prvo kao glavni savjetnik za jedinice lokalne samouprave, a zatim kao stručni suradnik za građevinske projekte i projekte energetske učinkovitosti. Kad se, međutim, sukobio s tadašnjim županom Ivom Žinićem, ovom su odjednom njegovi savjeti i suradnja postali suvišni pa je – ukinuo Krapljanovo radno mjesto. No, vješti Krapljan tuži tvrtku zbog nezakonitog otkaza i pobjeđuje na sudu. Kad se podvuče crta, po konzervativnoj procjeni je samo od otpremnina i odšteta, ovaj okretni HDZ-ovac uprihodovao oko 400 tisuća kuna.

Da, ali brojat će i automobile bez mobitela ili GPS-a!

S tako bogatom karijerom, kad je sestrinska tvrtka Hrvatskih cesta, Via tel d.o.o., raspisala 2017. natječaj za direktora, jasno da je Krapljan bio favorit. Od tad samozatajno vodi tu tvrtku koja je, evo, došla pod reflektore javnosti kao ključna u zajednici ponuditelja za izradu mobilne aplikacije koja bi trebala olakšati život vozačima po hrvatskim cestama. Istina, onima koji dosad nikad nisu čuli za bilo kakvu postojeću navigacijsku aplikaciju. Ali ok, nećemo sad sitničariti.

Kad smo u kolovozu HAC priupitali koja će biti prednost nove mobilne aplikacije u odnosu na postojeće i globalno popularne, odgovorili su nam, ukratko, da će ona preciznije prikazivati stanje na domaćim autocestama. Jer će brojati i automobile u kojima nema niti jednog mobitela ili uređaja s GPS signalom. I da će njeni korisnici, u slučaju nepredviđenog zastoja biti odmah obaviješteni o alternativnim pravcima.

Stanje na cestama

Stoga, nimalo ne čudi da tvrtka pod vodstvom Željka Krapljana koja bi trebala (i koja možda i hoće, uz malo sreće na nekom ponovljenom natječaju) izazvati Google i ostale gigante, ima i web stranicu. I na njoj opciju – Stanje na cestama.

Doduše, kad se na tu opciju klikne, dobije se samo skočni prozor s porukom: “Modul je trenutno u izradi”. Ali ok, nećemo sad sitničariti.