Otkrivamo: Inspekcija morala natjerati HŽ da isplati novac stradalima u sudaru vlakova, priča je tragikomična

Umjesto da su isplatili novac, državni gubitaš je izmišljao nestvarna opravdanja

HŽ putnički prijevoz, državna tvrtka koja od 2006. obavlja javni željeznički prijevoz u Hrvatskoj, nema uspostavljene interne procedure za isplatu odštetnih predujmova ozlijeđenima ili poginulima u nesrećama. Razotkrila je to nedavna željeznička nesreća kod Novske u kojoj je poginulo troje, a ozlijeđeno još jedanaest osoba u teškom sudaru teretnog i putničkog vlaka.

Iz posljednjeg inspekcijskog nadzora provedenog po službenoj dužnosti, razvidno je da HŽPP nema problema samo s kašnjenjem u voznom redu. Naime, dvojici ozlijeđenih putnika nisu, sukladno propisima, isplatili naknadu u roku petnaest dana, pa im je sada naloženo da to učine u roku tri dana. Roditeljima poginulog putnika, pak, isplatili su naknadu za smrtni slučaj, ali su pritom probili rok u kojem su to trebali napraviti.

Putnički vlak naletio na teretni

Prije nekoliko mjeseci, u večernjim satima 9. rujna, putnički vlak 2506 koji je vozio na relaciji Vinkovci-Novska zabio se u teretni vlak koji je stajao na tračnicama. Pri brzini od oko 100 kilometara na sat, u nesreći je poginulo troje ljudi, od kojih dvojica radnika HŽ putničkog prijevoza. Ozlijeđeno je ukupno jedanaest osoba: osmero državljana Irana, jedan radnik HŽPP-a te još dvojica putnika.

Poginuli i ozlijeđeni radnici nemaju formalni status putnika, jer se nesreća dogodila tijekom njihovog radnog vremena. Ovo je važno napomenuti jer se obveze (isplata predujma razmjernog šteti) koje HŽPP ima prema europskoj Uredbi 1371/2007 odnose na putnike. No, kako je osmero ozlijeđenih putnika bilo iz Irana, a nije bilo potrebnih podataka temeljem kojih bi se isplatio predujam, HŽPP-u je preostalo isplatiti predujam za jednu poginulu osobu i dvije ozlijeđene iz Hrvatske.

Nisu znali tko je ozlijeđen

Kako taksativno navodi inspektor Ivica Škrtić, HŽ putnički prijevoz tek je deseti dan od nesreće “pokrenuo postupak utvrđivanja identiteta fizičkih osoba koje imaju pravo na naknadu”, tako da su od policije tražili podatke. Sporno je, navodi se u rješenju, što su u HŽPP-u na licu nesreće imali svoje radnike uz spasilačke službe, pa su propustili odmah utvrditi identitet ozlijeđenih.

Tako su roditelji poginulog mladića, tek nakon dostavljenog smrtnog lista, kopija osobne iskaznice i podataka o bankovnim računima, 10. listopada primili uplatu ukupno 21 tisuću eura predujma od HŽPP-a. A to je, kako naglašava inspektor, više od mjesec dana nakon željezničke nesreće u kojoj je stradao njihov sin.

Ozlijeđeni bez isplate

Dvojica ozlijeđenih su predujam, koji služi za trenutačne ekonomske potrebe odmah po nesreći, morali čekati inspektorsko rješenje da pogura stvar. Naime, od jednog putnika HŽPP poštom je pokušao dobiti potrebne dokumente (uključujući i prijevoznu kartu za put kobnog dana), no pošta je dva puta vraćala pošiljku jer putnik, navode, nije podigao pošiljku. Inspektor je zaključio da nisu pokušali telefonski ili osobno doći do putnika, pa im nepodizanje pošiljke nije opravdanje.

Priča s drugim neisplaćenim putnikom zalazi u sferu tragikomedije. Naime, iako im je policija dostavila popis ozlijeđenih, u HŽPP-u dvoje je li on uopće sudjelovao u nesreći, jer ga nisu na licu mjesta evidentirali njihovi radnici ili predstavnici žurnih službi. Osim, očito, policije. Taj putnik im nije dostavio sve zatražene podatke, ne navodi se koje, već im je putem odvjetnika poslao odštetni zahtjev.

“Ne postoji interni poslovni proces”

Iako ovakav predujam, kako naglašava inspektor, ne služi priznanju odgovornosti i u određenim slučajevima može se vratiti (npr. ako se utvrdi da osoba nije imala pravo na naknadu), u HŽPP-u su očito zaboravili na njegovu svrhu: da se u što kraćem roku financijski pomogne unesrećenima, a kasnije se utvrđuju stvarni iznosi i ostalo. A to se, navodi inspektor, ne može postići u slučaju kada isplata kasni ili potpuno izostane.

U srži problema je, zapravo, nepostojanje interne procedure. Ni 16 godina nakon razdvajanja željezničkih tvrtki, HŽPP – stoji u inspektorskom rješenju – nema uspostavljen poslovni proces koji će osigurati da u trenutku ili neposredno nakon nesreće netko od njihovih zaposlenika utvrdi tko je u nesreći sudjelovao, odnosno, ima li pravo na naknadu. HŽPP-u je naloženo da u roku 15 dana uspostavi internu proceduru.