Politika & Kriminal

Otkrivamo neshvatljivu šlampavost. Google dao besplatne oglase za borbu s pandemijom, Vladi trebalo 16 mjeseci za tehnikalije

Pritom kampanja još nije počela, tek je odabrana firma koja će Ministarstvu pomagati u njenoj tehničkoj provedbi i pripremi

Mnogi će reći da je alarm trebao biti oglašen i ranije. No, Svjetska zdravstvena organizacija je pandemiju proglasila 11. ožujka 2020. godine. Kao jedna od najvećih i globalno najmoćnijih tvrtki, Google nije mnogo čekao.

Odluka o tome da se Svjetskoj zdravstvenoj organizaciji i Vladama u preko sto zemalja svijeta dodjele besplatni Google oglasi kako bi se dale “ključne informacije o tome kako spriječiti širenje Covida-19 i drugim mjerama za pomoći lokalnim zajednicama”, u vrijednosti od 250 milijuna dolara, donesena je već 27. ožujka. Šesnaest mjeseci i četiri milijuna mrtvih kasnije, Hrvatska bi konačno trebala početi iskorištavati Googleovu donaciju.

Donaciju RH prihvatila 2020. godine

Jučer je, naime, objavljena odluka o izboru ponude za tehničku podršku oglašavanja za pomoć u krizi uzrokovanoj pandemijom. Radi se, kako i stoji u opisu predmeta javne nabave, o iskorištavanju donacije Googlea “koja se sastoji od programa besplatnih oglasa za pomoć u krizi uzrokovanoj epidemijom bolesti Covid-19”.

Piše i to da je Ministarstvo zdravstva Republike Hrvatske tu donaciju tvrtke Google LLC “prihvatilo 2020. godine”. Da, danas je 14. srpnja 2021., a situacija je, očito, takva da nema nekog prevelikog razloga za žurbu.

Odrađivanje internih procedura

Sam proces javne nabave nije, pritom, trajao dramatično predugo. Javni poziv je objavljen 3. svibnja, odluka o odabiru jedinog ponuđača, tvrtke Paradigma integrirane komunikacije d.o.o. donesena 21. lipnja (vrijednost posla je, uključujući PDV, 180.000 kuna), a objavljena je jučer. Ali, zbog čega je, pobogu, trebalo toliko vremena da se uopće krene u realizaciju Googleove donacije iz pretprošlog proljeća?

Ovo je odgovor na to pitanje koje su nam iz Ministarstva zdravstva poslali još u svibnju, nakon što je otpočela procedura javne nabave za ovu kampanju. I kojeg je najbolje u potpunosti citirati: “Poziv je raspisan kada su se ostvarile sve pretpostavke za to, odnosno odradile interne procedure po potpisivanju Odluke o početku postupka jednostavne nabave koja je sukladno internom Naputku o jednostavnoj nabavi preduvjet za pokretanje postupka jednostavne nabave”.

Promocija cijepljenja

Dakle, mjesecima je cijeli svijet bio zaustavljen zbog pandemije, leševi su se krenuli brojati prvo u desecima, pa stotinama tisuća, zatim u milijunima, fake news oko Covida-19 je učinio da sav fake news u dosadašnjoj povijesti civilizacije izgleda poput dječje igrarije, krenulo je cijepljenje za koje su ankete – koje su se pokazale kobno točnima – ukazivale da bi moglo imati problem s gadnim manjkom interesa u Hrvatskoj – a Ministarstvo zdravstva je “odrađivalo interne procedure” i “ostvarivalo pretpostavke”.

Krene li kampanja već sutra, Hrvatska će putem odavno doniranih Google oglasa pokušati ciljanim skupinama pružati, kako piše u dokumentaciji “pravovremene i vjerodostojne informacije na specijaliziranim web mjestima Vlade RH, ministarstva, zavoda za javno zdravstvo…” sve do sredine srpnja iduće, 2022. godine. Ti oglasi, kako su nam još u svibnju odgovorili iz Ministarstva zdravstva, “svakako mogu uključivati i promoviranje cijepljenja”.

Pravovremene informacije

Što je, čak i po kriterijima Andreja Plenkovića, debelo prekasno. Novinari su, naime, premijera baš prekjučer pitali treba li razmišljati o nekoj intenzivnoj kampanji promoviranja cijepljenja. “Možemo sad raditi velike kampanje. Ali mi se čini da nakon godinu i pol dana, nakon što je proizvedeno cjepivo protiv covida, to nije potrebno”, kazao je Plenković.

No, eto, na konačno valjda iskorištenim besplatnim Google oglasima će se u narednih godinu dana, kako se kaže u opisu predmeta nabave, moći naći vjerodostojne i, hm…. pravovremene informacije o pandemiji.

Je li netko mogao ipak – preživjeti?

Bi li bombardiranje Google oglasima o pandemiji i korisnosti cijepljenja pomoglo da se Hrvatska ne nađe u situaciji o kojoj turistička sezona, dakle, gospodarstvo, gadno ovisi o tajmingu širenja delta varijante Covida-19 da je kampanja provođena od, recimo, srpnja 2020. do danas? Bi li brojka od dosad 8.235 umrlih s ovom bolešću mogla u tom slučaju biti barem 8.234? 8.225? Niža? Bismo li danas imali koji postotak više cijepljenih i manje drhtali nad mogućnosti naglog prekida turističke sezone i novog smrtonosnog vala na jesen?

Moguće i da ne bi. Moguće da bi se i u tom slučaju u potpunosti ignorirala “specijalizirana web mjesta” s “pravovremenim i vjerodostojnim informacijama”, jer, eto, na društvenim mrežama sasvim je dovoljno proroka za koje je pandemija odavno završila ili nikad nije ni postojala.

Činjenica da će Ministarstvo zdravstva, međutim, investirati 180.000 kuna u kampanju putem Google oglasa do srpnja 2022. godine ipak pokazuje da ni oni sami ne vjeruju da je taj napor lišen ikakvog smisla. Da je gadno, tragično i nepotrebno zakasnio, jer su se, eto, “odrađivale interne procedure”, nema nikakve sumnje.

Za još članaka poput ovog, prijavite se na Telegramove newslettere

Bespoštedno novinarstvo koje gura društvo naprijed.

Za neograničeno čitanje Telegrama i podršku istraživačkim serijalima, odaberite jedan od paketa.

Pretplatite se
Već imam pretplatu