Nekad je nužno odabrati stranu

Otkrivamo spektakularan gaf HŽ Infrastrukture: 7 mjeseci nisu u stanju provesti milijunski natječaj tko će piliti grane kraj pruga

Crtica koja pokazuje kako posluje državna tvrtka za koju ministar Butković najavljuje da će iskoristiti milijarde eura iz Nacionalnog plana oporavka

HŽ Infrastruktura, državna tvrtka s 4888 zaposlenih koji bdiju nad hrvatskim prugama, kolodvorima i stajalištima, nije u stanju provesti relativno jednostavan natječaj za čišćenje pružnog pojasa od raslinja i drveća vrijedan desetke milijuna kuna. Naime, nakon čak sedam mjeseci pregledavanja pristiglih ponuda, zaključili su kako sve skupa moraju poništiti jer su tek sada uvidjeli svoju pogrešku u natječajnoj dokumentaciji.

Zbog ovakvog poteza HŽ Infrastrukture lako bi mogle uslijediti žalbe na tu odluku, što će dodatno odužiti ionako predug postupak. Paralelno s time, resorni ministar Oleg Butković ovih dana optimistično najavljuje velika ulaganja u željeznicu kroz Nacionalni plan oporavka i otpornosti, ali i novu europsku financijsku perspektivu 2021. – 2027., čije bi milijarde eura u znatno kompliciranijim projektima trebala iskoristiti upravo HŽ Infrastruktura, koja mjesecima kontemplira o odluci tko će motorkama piliti grane na pružnom pojasu, a onda shvati da navodno nisu dobro napisali propozicije natječaja.

Sječa stabala i spaljivanje raslinja

Riječ je o unosnom poslu vrijednosti oko 42 milijuna kuna bez PDV-a koji bi trebale izvoditi tri tvrtke, s kojima će HŽI sklopiti okvirni sporazum na razdoblje do četiri godine. Posao uključuje košnju travnatog pokrova i korova u pružnom pojasu, sječu i krčenje grmlja i šiblja, eventualno i stabala koja potencijalno mogu utjecati na širenje požara u blizini pruge, ako dođe do takve nesreće.

S obzirom na to da se radi o stotinama kilometara pružnog pojasa koji se mora održavati, osobito na prugama visoke požarne ugroženosti u priobalnom području, natječaj je podijeljen u sedam grupa, po različitim područjima zemlje kroz koje pruge prolaze. Odaziv je bio popriličan, javilo se 11 tvrtki, uključujući i Pružne građevine d.o.o., tvrtku u vlasništvu HŽ Infrastrukture, koja je prošle godine bila u fokusu javnosti zbog zapošljavanja supruge glavnog državnog inspektora Andrije Mikulića.

‘Pogrešno smo definirali tražene dokaze’

Ponude su uredno predane u ljeto prošle godine, no do kraja prošlog mjeseca, ožujka 2021., vladao je potpuni muk. A onda je samo objavljena odluka o poništenju – i to za svih sedam grupa nabave. Formalni razlog? Pogriješili su, kažu, u natječajnoj dokumentaciji. A to su, zanimljivo, shvatili tek kad su dobro pregledali sve ponude. I usput prekoračili vlastiti rok za donošenje odluke koji je 120 dana od isteka roka za predaju ponude.

“Naručitelj je tijekom pregleda i ocjene pristiglih ponuda uvidio da je pogrešno definirao tražene dokaze za točku 8.7. Dokumentacije o nabavi i za kriterij za odabir ekonomski najpovoljnije ponude vezan uz broj djelatnika koje ponuditelj mora imati na raspolaganju”, stoji u obrazloženju odluke o poništenju, sedam mjeseci nakon predaje ponuda.

Zgodno opravdanje, ‘problem je korona’

No, da razgrnemo javnonabavni žargon, stvar je u tomu da su tvrtke u natječaju tražili da potpišu izjavu kako će za vrijeme trajanja ugovora imati dovoljan broj ljudi koji će piliti grane i kositi travu i korov. Sada im, iz nekog razloga, takva izjava nije dovoljna, pa smo ih pitali u čemu je konkretno problem.

“S obzirom na otežane uvjete poslovanja izazvane pandemijom COVID-19 naručitelj će u točki 8.7. redefinirati uvjete u smislu dodatnih dokaza o raspoloživosti djelatnika za obavljanje poslova mehaničkog čišćenja pružnog pojasa”, poručili su iz HŽ Infrastrukture.

‘Odluka protivna logici i praksi’

Cijeli slučaj izložili smo ekspertu iz područja javne nabave, koji je ustvrdio kako je ovakva odluka na tankim nogama, protivna logici i praksi: “Državna komisija za kontrolu postupaka javne nabave, prema nizu prethodnih slučajeva, uglavnom ne dozvoljava naručitelju poništavanje, odnosno redefiniranje vlastite dokumentacije, nakon što su ponude već otvorene”, izjavio je za Telegram.

Ukoliko, dakle, dođe do žalbe, moguće je da se i poništi ova odluka o poništenju, pa će HŽ Infrastruktura ipak morati donijeti odluku o tome tko će iduće četiri godine održavati pružni pojas. U suprotnom, cijeli natječaj ide ispočetka, što opet može značiti mjesece i mjesece postupka.

Najskuplje ponude od vlastite tvrtke

Još jedan kuriozitet cijelog natječaja jest što je tvrtka Pružne građevine, u stopostotnom vlasništvu HŽ Infrastrukture, u svih sedam grupa natječaja predala uvjerljivo najskuplje ponude, daleko veće od procjene same HŽI.

Tako su, primjerice, Pružne građevine za prvu grupu radova, procijenjene vrijednosti 3,6 milijuna kuna, ponudile 11,6 milijuna kuna; a u drugoj grupi procijenjene vrijednosti 10,9 milijuna poslali su ponudu od čak 27,1 milijun kuna. Za usporedbu, konkurentske privatne tvrtke u potonjem slučaju ponudile su ponude niže za više od 17 milijuna kuna.