Otvorenje Europske prijestolnice kulture u Rijeci bilo je spektakularno; kao nekakva druga, bolja Hrvatska

Zvukovi industrije, citati Polića Kamova, povijesna antifašistička pozicija Rijeke...

ZADNJA IZMJENA: velj 1, 2020
Foto: PIXSELL

Godina Europske prijestolnice kulture (EPK) u Rijeci otvorena je u subotu spektakularnom izvedbom “Opere industriale” u riječkoj luci, središnjim dijelom cjelodnevnog programa otvorenja, pred gledateljstvom na gatovima i rivama koje je i sudjelovalo u izvedbi.

Autori glazbenog predloška “Opere industriale” su riječki glazbenici Josip Maršić i Zoran Medved, koji djeluju kao dvojac JMZM, a djelo je orkestrirao i dirigirao izvedbom Frano Đurović. Središnja pozornica bila je na De Franceschijevom gatu, uz uključenje izvođača s još nekoliko lokacija u luci i njenoj blizini. Luka je odabrana kao snažna identitetska točka grada, u povijesti i sadašnjosti simbol moderne i otvorene Rijeke.

Na središnjoj pozornici nastupilo 130 izvođača

Samo na središnjoj pozornici nastupilo je 130 izvođača. Među njima bili su suvremeni hrvatski likovni i izvedbeni umjetnik Damir Bartol Indoš s Kućom ekstremnoga glazbenog kazališta i rumoristima kao izvođačima na specifičnim instrumentima šahtofonima i glazbenicima na prepariranim klavirima, gitari, basu, bubnjevima i saksofonu te posebno atraktivni finski zbor muškaraca koji vrište zveckaju i viču – Mieskuoro Huutajat.

Uz njih, na velikoj pozornici nastupili su i mješoviti Pjevački zbor otvorenja Europske prijestolnice kulture, predvođen riječkim zborom Jeka Primorja pod vodstvom Igora Vlajnića te orkestar gudača i puhača na violončelima, kontrabasima, klarinetima, trubama i trombonima. U izvedbu se uključio i radnički orkestar brusilica, varioca i iskri, čineći vizualno atraktivnu sliku na dizalici uz pozornicu te 10 riječkih bubnjara s krova robne kuće uz luku.

Zborovi su pjevali antifašističku pjesmu ‘Bella cao’

Voditelj i narator bio je Zoran Prodanović Prlja. Tijekom izvedbe poticao je publiku na sudjelovanje te navodio kronološki niz značajnih događaja iz povijesti Rijeke.

U jednom dijelu “Opere industriale” podsjetilo se na riječkog pisca Janka Polića Kamova citirajući njegove riječi. Na kraju “Opere industriale” uključio se ansambl od 25 riječkih gitarista, zborovi su pjevali antifašističku pjesmu “O bella ciao”, nakon čega se izvedba uz zvonjavu oko 500 zvončara i publike s 3000 zvona podijeljenih prije izvedbe zaključila u frenetičnom bučnom finalu Sudjelovalo je i dvadesetak brodica u luci. Po završetku, priređen je dugotrajan vatromet.

U prvom dijelu programa padala je kiša, što nije u većoj mjeri ometalo gledatelje. Tijekom izvedbe bilo je tehničkih problema, tako da zvučnici na rivama i gatovima na nekoliko minuta nisu funkcionirali.

Poštovanje prema radnicima koji su gradili Rijeku

Kako je u programskoj knjižici istaknuto, zvukovima industrije i iskrama varioca, Rijeka simbolički i s ponosom izražava poštovanje prema snazi radnika koji su je gradili i učinili modernim gradom. Citatima koji predstavljaju hommage Janku Poliću Kamovu, najvećem riječkom pjesniku, beskompromisnom umjetniku koji je najavio dolazak europske avangarde, Rijeka pečati njegovu europski relevantnu poziciju, navedeno je.

Prema ideji autora, u programu otvorenja ističe se i povijesna europska antifašistička pozicija Rijeke koja Europu podsjeća na temeljne društvene vrijednosti na kojima je izgrađena u moderno doba, snaga zvuka električnih gitara donosi propulzivnu energiju riječkog punka i rocka koji su u svoje vrijeme predstavljali buntovnu i hrabru Rijeku a program zaokružuje najsnažniji zvuk koji još od pradavnih vremena tjera zimu – zvončari velikom bukom najavljuju novo doba u koje Rijeka kao EPK.

Redatelj “Opere industriale” je Dalibor Matanić, a redatelj televizijskog prijenosa, s obzirom na to da se prenosila uživo na programu HTV-a, bio je Ivan Miladinov.

Više s weba
Ostanite uz telegramov program