Ovo doista zvuči kao vic: HDZ-ova Vlada protrošit će pola milijuna eura na objašnjavanje građanima da je korupcija loša

Provedba kampanje dogovorena je s Bruxellesom, a ideja je da se potakne građane da prijavljuju nepravilnosti

Kad je krajem siječnja Transparency International objavio redovito godišnje izvješće o percepciji korupcije, vijesti su za Hrvatsku bile pozitivnije, ali ustvari nimalo sjajne: na njihovoj ljestvici Hrvatska je lani popravila poziciju za šest mjesta, međutim i dalje je na začelju Europske unije. Lošije od nas bile su samo Rumunjska, Bugarska i Mađarska. Percepcija, ukratko, nije baš najbolja.

U tjednima nakon objave izvještaja stvari su za Vladu i HDZ postale neugodnije: iz pravosudnih postupaka izašle su informacije, transkripti i poruke, od kadroviranja u javnim firmama do poruka s inicijalima AP, koje bi, sasvim sigurno, mogle utjecati na percepciju javnosti. Do te mjere da premijer otvoreno govori o “političkim problemima” i najavljuje kontroverzne izmjene zakona.

Kampanja o štetnosti korupcije

U takvim okolnostima HDZ-ova Vlada kreće u veliki projekt: za 538 tisuća eura pokrenut će nacionalnu kampanju kojom, tvrde, žele potaknuti građane na “aktivno sudjelovanje u borbi protiv korupcije”. Kampanju vrijednu nekadašnjih četiri milijuna kuna platit će Europska unija, točnije njezini troškovi bit će pokriveni sredstvima iz plana oporavka. Natječaj za uslugu provedbe kampanje još nije raspisan, ali je Ministarstvo pravosuđa i uprave objavilo pripremnu dokumentaciju.

U tim se papirima, među ostalim, zaključuje da postoji potreba “podizanja javne svijesti o štetnosti korupcije”. Zatim da treba ojačati svijest “šire javnosti, dužnosnika i službenika javne uprave o štetnosti korupcije” i “nužnosti njezina sprječavanja”. Ali i da treba informirati ljude koja je njihova uloga u sprečavanju korupcije, kako mogu prijaviti korupciju, koja su njihova prava, kako ih zakon štiti te općenito potaknuti građane da prijavljuju nepravilnosti.

Sve će to Bruxelles platiti

Dapače, Ministarstvo posebno spominje važnu ulogu “zviždača” – ljudi koji prijavljuju korupciju i koji u ovoj državi nisu uvijek najbolje prolazili; dovoljno je prisjetiti se recentnih primjera iz, primjerice, Kutine ili ne tako davnog slučaja zviždačice u resoru državne imovine. Ali sada su, eto, “od esencijalne važnosti za funkcionalnost antikorupcijskih napora”.

Sve će to, kako smo već spomenuli, platiti Europska unija: provođenje ove kampanje dio je Nacionalnog plana oporavka i otpornosti koji je Vlada dogovorila s Bruxellesom i za koji nam iz briselske kase stiže golemi novac. Jedan mali dio tog novca, 538 tisuća eura, HDZ-ova Vlada će sada potrošiti na uvjeravanje javnosti da je korupcija loša i da je treba iskorijeniti.

Učinci te kampanje su, pritom, jedan od uvjeta koji Vlada mora ispuniti da bi osigurala isplatu europskog novca. Drugim riječima, moraju je provesti i ispitati koliko je bila uspješna jer bi u protivnom u pitanje mogla doći jedna od sljedećih rata iz briselske kase za plan oporavka.

Kišobranom protiv korupcije

Osim što će građane informirati o tome da je korupcija štetna za društvo te da bi je trebali prijavljivati, jedan od proklamiranih ciljeva jest i “smanjenje visokih postotaka percepcije građana na postojanje korupcije”.

To je, uostalom, i cilj ranije donesene nacionalne strategije sprječavanja korupcije: da umjesto vrtoglavih 97 posto, do kraja desetljeća “samo” 80 posto ljudi smatra da je korupcija u zemlji široko rasprostranjen problem. U Vladi se, valjda, nadaju da će u tome nekako pomoći televizijski spotovi, poklon vrećice i prigodni kišobrani.