Ovo savršeno opisuje Hrvatsku. Poduzetnici nisu mogli do EU novca jer nije radio gumb, a Ministarstvo tvrdi: 'Sve je okej' 

Ljudi koji rade na EU projektima tvrde da sustav nije radio kako treba. Iz državnih institucija stiže samo uopćeni komentar

Varanje botovima, „najbrži prst“, naprasno poništeni natječaji, uvjeti mijenjani u zadnji čas: dodjelu novca iz europskog plana oporavka, namijenjenog poduzetnicima, od samog starta prate svakojaki problemi.

Na jednom su se natječaju pojavile sumnje u nepravilnosti i varanje botovima. Drugi je resorno ministarstvo iznenada poništilo samo dan prije početka prijava. Na trećem su u hodu mijenjali uvjete, preko noći izbacili pojedine poduzetnike iz konkurencije i završili s “viškom” od 200 milijuna kuna koje nisu uspijeli podijeliti. Ali i kad se natječaji završe, problemi, čini se, ne prestaju.

Kako podnijeti zahtjev

Početkom godine nesvakidašnji problem dogodio se u sustavu putem koje se prate i provode projekti financirani iz “klasičnih” europskih fondova. Zbog prelaska na euro, sustav nije bio dostupan, pa korisnici nisu mogli tražiti nadoknadu sredstava. Svi su se, naravno, pitali zašto se sustav nije prebacio na euro na vrijeme kad se mjesecima unaprijed znao točan datum uvođenja eura.

No, nije to jedini informatički sustav s kojim je država imala poteškoća: prema neslužbenim informacijama, poduzetnici koji su dobili sredstva iz europskog plana oporavka imali su problema s traženje predujma za svoje projekte, za koje im je odobren europski novac.

Prema sklopljenim ugovorima, imali su pravo tražiti isplatu avansa, ali neko vrijeme uopće nije bilo moguće preko digitalnog sustava podnijeti zahtjev za predujam, tvrde Telegramovi sugovornici koji rade na EU projektima.

Što se ustvari dogodilo?

Ugovori su sklapani tijekom prošle jeseni i prema uvjetima natječaja, nakon toga je trebalo biti moguće dobiti avans. No, negdje je, tvrde naši izvori, zapelo, a pritom sumnjaju da je bila riječ o tome da informatički sustav naprosto nije imao sve potrebne funkcionalnosti. Krajnje pojednostavljeno, da nije radio gumb za avans. Problem je, kažu, riješen tijekom prosinca. Što se, dakle, dogodilo?

U Ministarstvu gospodarstva i održivog razvoja, koje je raspisivalo javni poziv za dodjelu sredstava poduzetnicima, kažu nam da su oni novac isplatili u roku od devet dana, nakon što su dobili zahtjev iz HAMAG-Bicroa, druge institucije koja je sudjelovala u provedbi natječaja. Za sva pitanja vezana uz informatički sustav uputili su nas na Ministarstvo financija.

Greška iz prosinca

Iz HAMAG-Bicroa potvrđuju da je u sustavu postojao problem, ali ne detaljiziraju o čemu se radilo. „Prema našim saznanjima zaprimanje zahtjeva putem digitalnog sustava NPOO je funkcionalno, a greška koja se dogodila je otklonjena tijekom prosinca 2022.“, odgovorili su na naše pitanje zbog čega preko digitalnog sustava nije bilo moguće predati zahtjev za predujam, uputivši nas za daljnja pojašnjenja također na Ministarstvo financija.

U resoru ministra Marka Primorca, međutim, nismo dobili odgovore na konkretna pitanja, već samo njihov općenit komentar u kojem tvrde da je sve u najboljem redu. Pitali smo ih zbog čega je nastao problem, o kakvoj je grešci bila riječ, kada je problem utvrđen i otklonjen, pa i vrlo izričito jesu li korisnici mogli podnositi zahtjeve za predujam tijekom rujna, listopada i studenog.

Identična objašnjenja

Na naša pitanja stigao je sljedeći odgovor: „Informacijski sustav NPOO fondovieu radi bez zastoja. Korisnici projekata mogu podnositi zahtjeve za plaćanje predujma nakon što zaključe ugovor o dodjeli bespovratnih sredstava s nadležnim ministarstvom. Ukoliko korisnici imaju poteškoće tijekom rada u sustavu NPOO fonodvieu, mogu poslati upit Tehničkoj podršci koja rješava sva pitanja u vezi korištenja sustava”, kažu u Ministarstvu.

Potom smo pitali i Finu, koja je zadužena za sustav: “Informacijski sustav NPOO fondovieu radi bez zastoja. Korisnici projekata mogu podnositi zahtjeve za plaćanje predujma nakon što zaključe ugovor o dodjeli bespovratnih sredstava s nadležnim ministarstvom. Ukoliko korisnici sustava imaju poteškoće tijekom rada u sustavu NPOO fonodvieu, mogu poslati upit Tehničkoj podršci koja rješava sva pitanja u vezi korištenja sustava”, kažu iz Fine.

Neobična podudarnost

Nije greška. Dvije državne institucije, jedna u Katančićevoj ulici u centru Zagreba, druga u Ulici grada Vukovara, na slična, ali ne identična pitanja, poslana u razmaku od nekoliko dana, odgovaraju identično. Do zadnjeg zareza. Neobična podudarnost. I jedna i druga govore pritom u prezentu, mada su se naša pitanja odnosila na prošlo razdoblje, jer sustav sada “radi bez zastoja”.

To, uostalom, potvrđuju i naši sugovornici koji rade na EU projektima. Isplata avansa je krenula, sredinom siječnja bilo je odobreno 19 zahtjeva, danas ih je moguće još i više. No, poučeni dosadašnjim iskustvima pitaju se hoće li sve biti u redu i kada projekti budu u poodmakloj fazi provedbe. Ili bi moglo zapeti na kakvom gumbu.