Irska je od zemlje snažne katoličke tradicije postala golemi kritičar Crkve; Papin posjet to je možda najbolje pokazao

Papu Franu dočekao je dosta žestok govor irskog premijera Lea Varadkara

Pope Francis leads the Angelus at the Drum Crescent, Knock, County Mayo on August 26, 2018, on the second day of his visit to Ireland to attend the 2018 World Meeting of Families.   / AFP PHOTO / Tiziana FABI
FOTO: AFP

Dugoočekivani 36-satni posjet pape Franje Irskoj nije u subotu započeo baš najugodnije za poglavara Katoličke crkve. Naime, irski premijer Leo Varadkar u svom obraćanju papi Franji, u najvećem dijelu govora usredotočio se na “tamne strane” povijesti Irske.

Istaknuo je kako su seksualno zlostavljanje djece, maltretiranja u domovima za majke i bebe te ilegalno oduzimanje djece od strane svećenika i časnih sestara bile “mrlje na našoj državi, našem društvu i Katoličkoj crkvi. Ljudi su vapili za pomoći i to nitko nije čuo”.

Varadkar tvrdi da crkva više nije u središtu irskog društva

Varadkar je upozorio kao su neuspjesi crkve, države i šire društvene zajednice ostavili za sobom “ostavštinu boli i patnje. To je povijest tuge i srama”. Varadkar je spomenuo “brutalne zločine koje su počinili ljudi unutar Katoličke crkve, a potom su ih institucije zaštitile na račun nevinih žrtava. Ta je tragična priča previše poznata ovdje u Irskoj”. Premijer je potom naglasio kako postoji “mnogo toga što treba učiniti kako bi se donijela pravda, istina i ozdravljenje za žrtve i preživjele”.

Varadkar je, među ostalim, također rekao da je Irska danas puno raznolikija, gospodarski razvijenija, manje religiozna te da je modernizirala svoj odnos i zakone o razvodu, kontracepciji, pobačaju i istospolnom braku, “shvaćajući da brakovi uvijek ne funkcioniraju najbolje, da žene trebaju donositi vlastite odluke i da postoje obitelji u različitim, čudesnim oblicima, uključujući one koje predvode baka i djed, samohrani roditelj, istospolni roditelji ili roditelji koji su rastavljeni “.

Pap priznao ozbiljne skandale

Zbog svih tih promjena, kazao je, došlo je vrijeme “da izgradimo novi, zreliji odnos crkve i države u Irskoj – novi savez za 21. stoljeće”. Premijer Varadkar je zaključio kako je nastupilo vrijeme “u kojem se religija više ne nalazi u središtu našeg društva, ali i dalje još uvijek ima važno mjesto”.

Papa Franjo odgovorio je pak da “ne može ne priznati ozbiljne skandale u Irskoj zbog zlostavljanja mladih od strane pripadnika crkve odgovornih za njihovu zaštitu i obrazovanje”. “Neuspjeh crkvenih vlasti – biskupa, svećenika i drugih da se na odgovarajući način bave takvim groznim zločinima s pravom je izazvalo ogorčenje i ostaje izvor boli i srama za katoličku zajednicu. Ja dijelim te osjećaje”, rekao je.

Papa s žrtava zlostavljanja svećenika

U subotu navečer papa se zadržao više od sat i pol s osam žrtava zlostavljanja koje su počinili svećenici. Oni su kasnije izjavili da je papa Franjo “osudio zločine i način na koji su se oni prikrivali unutar crkve”.

Papa Franjo došao je Irsku na Svjetski susret obitelji Katoličke crkve, no njegov posjet odvija se u posve različitom ozračju od onoga uz rujna 1979. kad je papa Ivan Pavao II stigao u Dublin, glavni grad Irske.

Papa Ivan Pavao II je bio tretiran kao zvijezda

Tada je papa Ivan Pavao II bio tretiran je kao velika svjetska zvijezda, a u parku Phoenix na misi se okupilo više od 1,25 milijuna ljudi, u to vrijeme više od trećine stanovnika, na čelu s predsjednikom Irske i članovima vlade. Sada se na misi koju će papa Franjo održati u nedjelju poslijepodne očekuje najviše do 500.000 ljudi.

U vrijeme pape Ivana Pavla II Irska je bila jedna od najkatoličkijih država svijeta u kojoj su razvod, kontracepcija i homoseksualnost bili protuzakoniti. Katolička crkva Irske izvozila je svećenike po cijelom svijetu, istodobno oblikujući nacionalni identitet, zakone i kulturu svoje zemlje.

Irska se od zadnjeg posjeta pape dramatično promijenila

Sada je međutim, pišu irski mediji, papa Franjo došao u potpunu drugačiju zemlju, barem što se tiče odnosa spram Katoličke crkve. Modernizacija irskog gospodarstva pretvorila je tu državu u urbanizirano, sekularizirano i visoko obrazovano društvo. Feminizam je ostavio duboke korijene, a patrijarhalna, autoritarna institucija crkve koja se oslanjala na slijepu vjeru i moć, teško preživljava ove procese.

Doista, Irska se dramatično promijenila iz monokulturalnog u multikulturalno društvo, u njoj se iz temelja izmijenio kulturni, politički i gospodarski život… Aktualni irski premijer, primjerice, prvi je državni vođa koji se javno deklarirao kao homoseksualac. Legalizirani su istospolni brakovi, a na referendumu se većina građana odlučila na ukidanje zabrane pobačaja.

Irska više ne izvozi svećenike, već ih uvozi iz Afrike

U prvoj polovici 20. stoljeća čak 90 posto Iraca bili su katolici. Svećenici i crkva uživali su neograničeni autoritet i apsolutnu vlast. I to se pokazalo kobnim jer apsolutna moć apsolutno kvari svakoga pa i svete ljude. Posljedice su dramatične: danas svega između 30 i 35 posto Iraca pohađa redovito Katoličku crkvu, a u toj zemlji, koja je svećenike nekoć izvozila po cijelom svijetu, mnoge župe vode crni svećenici iz Afrike.

Razlog tomu je sustavno zlostavljanje djece od strane svećenika, institucionalno teroriziranje siromašnih žena i djece koja su bili zatočena u industrijskim školama, praonicama Magdalena te domovima za majku i dijete. Prema neudanim majka postupalo se posebno okrutno, osim strašnog maltretiranja nasilno su im se oduzimala djeca. Istraga je utvrdila da se nad tim nezaštićenim skupinama provodio sustavni teror pod okriljem crkve.

Seksualno zlostavljanje djece u Katoličkoj crkvi

Dodatni udarac ugledu Katoličke crkve zadalo je otkriće da takva zlostavljanja nisu bila posljedica samo izopačenosti nekoliko svećenika i biskupa niti specifikum Irske. Otkriveni zločini u SAD-u, Čileu, Australiji, pokazali su da je posrijedi globalna pojava i međunarodni fenomen. Posebno nezadovoljstvo izazvala je pak nevoljkost Vatikana da se odlučnije suprotstavi takvim pojavama.

U posebnom pismu irskim katolicima 2010., tadašnji papa Benedikt XVI izrazio je “sramotu i kajanje” zbog svih tih otkrića, ali se istodobno požalio na “sekularizaciju irskog društva” koje je po njemu potaknula “gubitak poštovanja prema crkvi”. Takva reakcija pape doživljenja je među većinom irskih katolika kao veliko razočarenje te je ocijenjena kao nedovoljnom, kao uostalom i najnovije pokajanje pape Franje povodom zločina svećenika nad djecom i mladim ljudima u SAD.

Vatikan od irskih vlasti tražio zataškavanje skandala

Crkva je, po ocjeni većine irskih medija, pokazala da “nije zainteresirana za povratne informacije niti za ono što obični ljudi misle”. Irski nadbiskup Diarmuid Martin priznao je da je crkva izgubila povjerenje mnogih ljudi te da su “skandali napravili golemu štetu, i, što je najgore, izazivaju ju i dalje, jer nije bilo dovoljno jasne osude tih postupaka”.

Glavni dnevni list The Irish Times objavio je nedavno izjavu Mary McAleese, bivše predsjednice irske vlade, kako ju je 2003. nazvao državni tajnik Vatikana Angelo Sodano te zatražio od nje da vlada blokira pristup svim dokumenata koji su nastali tijekom istrage o klerikalnom seksualnom zlostavljanju. Mc Aleese je kazala da je odmah prekinula razgovor te kazala Sodanu da je takav zahtjev krajnje neprikladan i “vrlo, vrlo opasan za crkvu”.

Može li papa Franjo popraviti Crkvu?

Nekoliko dana kasnije, Dermot Ahern, bivši ministar vanjskih poslova, rekao je da mu je kardinal Sodano 2004. predložio da irska vlada nadoknadi crkvi sve kazne koje je sud odredio kao nadoknadu žrtvama zlostavljanja. U kakvo je ozračje stigao papa Franjo možda najbolje oslikava tekst Fintana O’Toolea, uglednog kolumniste The Irish Timesa. On je napisao kako je Jorge Mario Bergoglio izabrao ime Franje, tražeći da ga katolici povezuju sa srednjovjekovnim vjerskim revolucionarnim Franjom iz Asiza.

Za svog ranog duhovnog hodočašća, piše O Toole, Jorge Mario Bergoglio čuo je razapetog Krista u talijanskoj crkvi sv. Damjana kako govori: “Franjo, Franjo, idi i popravljaj moju kuću koja se, kao što vidite, urušava”. U tomu će papa Franjo teško uspjeti jer je nekoć trijumfalna, dominantna irska katolička crkva Ivana Pavla II., uništila samu sebe”, zaključio je kolumnist The Irish Timesa.