Plenkovićev novi manevar. Uskoro bi Frka-Petešić i Marko Milić mogli odlučivati o tome je li premijer u sukobu interesa

Andrej Plenković ovime zatvara ključnu bitku koja se vodila oko ovlasti Povjerenstva za odlučivanje o sukobu interesa

Uz ovakve tekovine borbe protiv borbe protiv sukoba interesa problema svojedobno ne bi imao ni Tomislav Karamarko. Nakon otkrića Nacionala o tome da je njegova partnerica radila za MOL-ovog lobista, Vijeće za provedbu Kodeksa (ono u kojem vlast ima većinu) moglo bi procijeniti da je s tim bilo sve u redu

U zemlji u kojoj već godinama vlast vodi bespoštednu borbu protiv borbe protiv sukoba interesa, stvari su konačno dovedene do samog, potpunog apsurda, a skoro cijela dvorska kasta oko Andreja Plenkovića zaštićena je debelim jastucima zakonskih trikova i pravosudnih smicalica. Posljednji manevar – ovaj s Kodeksom ponašanja državnih dužnosnika u tijelima izvršne vlasti – stoga je vjerojatno doista posljednji, jer, jednostavno nema dalje.

Naime, ova smicalica Banskih dvora, koja je, opet, izašla iz radionice sve notornijeg ministra uprave i pravosuđa Ivana Malenice, sasvim normalnom i legalnom predviđa sljedeću situaciju: o potencijalnom sukobu interesa premijera Andreja Plenkovića odlučuju Marko Milić (glasnogovornik Vlade), Zvonimir Frka-Petešić (predstojnik Ureda predsjednika Vlade) i jedan od rukovodećih državnih službenika iz resora – ministra Malenice. Problema, dakle, ne da nema, nego ih više ne može ni biti.

Vladini dužnosnici ostaju izvan dohvata Povjerenstva

Ovaj pomalo karikaturalan, ali sasvim realan scenarij, proizlazi iz prijedloga Kodeksa o ponašanju državnih dužnosnika koji je Vlada donijela na prošlotjednoj sjednici i kojim se, dakle, zatvara poglavlje natezanja oko ovlasti Povjerenstva za odlučivanje o sukobu interesa. Barem, je li, kad su u pitanju državni dužnosnici u izvršnoj vlasti. Povjerenstvo koje vodi Nataša Novaković i koje je godinama opako dizalo živce Andreju Plenkoviću, tako se više – de facto – neće moći baviti dužnosnicima iz Banskih dvora, nego će se morati zadovoljiti lokalnim šerifima i pokojim saborskim zastupnikom.

Formalno će Povjerenstvo imati ovlasti i nad članovima Vlade, ali u praksi će te ovlasti moći objesiti mačku o rep. Naime, ukoliko neki dužnosnik, evo recimo, predsjednik Vlade, za veleposlanika predloži vlastitog kuma, a o tom kumstvu nikoga ne obavijesti, ili ako, evo recimo, odabere grupu ljudi koja će u tajnosti pisati zakon o restrukturiranju najvećeg poduzeća u državi, o tome bi se moglo prvo izjasniti Vijeće za provedbu Kodeksa. Dakle, Vijeće u kojem većinu čini troje državnih dužnosnika izvršne vlasti. Dakle, sasvim je moguće, Frka-Petešić, Milić i čovjek kojemu je šef ministar Malenica.

Prikladno tempirana izmaglica dnevne politike

Vijeće će, istina, imati pet članova, ali ako matematika u narednim tjednima ne doživi revolucionarne promjene, preostala dva će biti tek dva ukrasna stručnjaka s područja sprječavanja korupcije. I kad Frka-Petešić, Milić i mali od Malenice (ili, evo recimo, Banožić, Filipović i mali od Malenice) odluče da nije prekršen Kodeks – Povjerenstvo se može slikati sa svojom daljnjom ulogom u tom slučaju.

Jer, čak i da Povjerenstvo donese potpuno skandaloznu odluku po kojoj možda i nije u redu kumove imenovati veleposlanicima ili u tajnosti okupiti Borgovce ili, evo recimo, Vladinim avionom voziti stranačke drugove na stranački skup u prijateljsku Finsku, čak i ako sudovi tu odluku Povjerenstva nekim nevjerojatnim slučajem potvrde – predsjednik Vlade će se uvijek moći braniti time da je od Vijeća za provedbu Kodeksa dobio drugačije mišljenje. Politička odgovornost time se svodi na to da su jedni rekli jedno, a drugi drugo i sve nestaje u prikladno tempiranoj izmaglici dnevne politike.

Političari će odlučivati o sukobu interesa političara. Savršeno

Plenković ovime zatvara ključnu bitku koja se vodila oko ovlasti Povjerenstva za odlučivanje o sukobu interesa nad načelima obnašanja dužnosti – odlučivanje o tome, ionako obezvrijeđeno novim Zakonom o sprječavanju sukoba interesa – sad se u potpunosti izmješta izvan ovlasti tog tijela kad su u pitanju Vladini dužnosnici.

Odluke o etičkom postupanju političara i dužnosnika iz Banskih dvora donosit će tako – političari i dužnosnici iz Banskih dvora. Problema, dakle, ne da nema, nego ih više ne može ni biti.

Što bi dao Karamarko da je imao Plenkovićevo Vijeće

Uz ovakve tekovine borbe protiv borbe protiv sukoba interesa problema svojedobno ne bi imao ni Tomislav Karamarko. Čovjek čiju je političku karijeru kobno nagrizla odluka Povjerenstva za odlučivanje o sukobu interesa koje je tad vodila Dalija Orešković, možda bi i danas bio ozbiljan faktor da je o njegovom slučaju prethodni stav moglo zauzeti tijelo u kojem bi većinu imali predstavnici izvršne vlasti.

Da, evo recimo, nakon otkrića Nacionala o tome da je njegova partnerica (sadašnja supruga) radila za MOL-ovog lobista, Vijeće za provedbu Kodeksa (ono u kojem vlast ima većinu) procijeni da je s tim bilo sve u redu. Sve što bi dalje odlučili Dalija Orešković i njeni svelo bi se na to da su jedni rekli jedno, a drugi drugo. I nestalo u prikladno tempiranoj izmaglici dnevne politike, u kojoj je, evo, praktično do kraja nestala i borba protiv sukoba interesa u Hrvatskoj.