Pomorci koji su preživjeli brodolom, u kojem je nestao i hrvatski kapetan, tuže kompaniju zbog malih odšteta

Preživjelim pomorcima s Bourbon Rhodea tvrtka je navodno ponudila tek 4000 američkih dolara odštete

This screengrab taken on September 30, 2019,  from an image on the official Twitter account of France's Marine Nationale, shows an aerial view of an inflatable rescue dinghy from the vessel 'Bourbon Rhode' at an undisclosed location at sea on September 28, 2019. - The Bourbon Rhode, a tug flying the Luxembourg flag, sank in the Atlantic after being inundated with water on September 26, 2019, while close to a category 4 hurricane. Three crew members were found  on September 28, aboard a liferaft by rescue teams from a commercial vessel which was diverted to rescue them by authorities. The search carried out by the Regional Operational Centre for Surveillance and Rescue (Cross) West Indies-Guyana and the French Navy to find the 11 crew members "continues to be carried out", the statement said. (Photo by HO / AFP) / RESTRICTED TO EDITORIAL USE - MANDATORY CREDIT "AFP PHOTO / MARINE NATIONALE TWITTER ACCOUNT" - NO MARKETING - NO ADVERTISING CAMPAIGNS - DISTRIBUTED AS A SERVICE TO CLIENTS
FOTO: AFP

Gotovo dvije godine od pomorske nesreće broda Bourbon Rhode, u kojoj je nestao šibenski pomorac i kapetan tog broda Dino Mikšić, jedan od preživjelih mornara, Ukrajinac Sergej Nikolov uspio je dobiti sudski spor protiv tvrtke vlasnika broda i dobiti višekratno veću odštetu od one koju mu je ponudila tvrtka. Ističući njegov slučaj, Slobodna Dalmacija donosi i informacije koliku bi mornari tog broda, prema njihovim kolektivnim ugovorima, trebali dobiti odštetu.

Preživjelim pomorcima tvrtka je navodno ponudila tek 4000 američkih dolara odštete, međutim Sergej Nikolov i preostala dvojica preživjelih nisu pristali na to, a Nikolov je u međuvremenu i dobio spor. Prof. dr. sc. Dragan Bolanča s Pravnog fakulteta u Splitu, inače vodeći hrvatski stručnjak za Pomorsko pravo, za Slobodnu je kazao kako bi sve odštete trebale biti u skladu kolektivnim ugovorima.

Što stoji u ugovorima i Konvenciji?

“Svaki član posade koji je bio na tom brodu, a koji očigledno nije bio sposoban za plovidbu, morao je imati ugovor o radu sa svojim poslodavcem. Taj ugovor o radu se poziva na nacionalni kolektivni ugovor vlasnika broda. A, ta oba ugovora (ugovor o radu i kolektivni ugovor) moraju biti u skladu s Konvencijom o radu pomoraca iz 2006. godine”, pojašnjava prof. dr. sc. Bolanča. U slučaju da je brod bio u lošem stanju, kao što se moglo pročitati u medijima, poslodavac je objektivno odgovoran za nesreću koja se dogodila na moru.

“U tom kolektivnom ugovoru su odštete propisane po rangu, odnosno zvanju u službi. Tako npr. za smrt zapovjednika, supruga zapovjednika mora dobiti iznos od 120 tisuća američkih dolara, a svako maloljetno dijete dobiva po 17 tisuća dolara. Supruga prvog časnika palube za slučaj smrti dobiva 80 tisuća dolara, a i njegova maloljetna djeca dobivaju odštetu, ali manju od 17 tisuća dolara, koliko dobivaju djeca zapovjednika. U slučaju smrti ništa se ne mora sudu dokazivati, ali ako je u pitanju invalidnost, tada se ona mora dokazati medicinskom dokumentacijom, nakon koje sud donosi presudu”, pojašnjava prof. dr. sc. Bolanča.

Odluke se donose uz procjenu vještaka

Dodaje i kako djeca imaju pravo na troškove školovanja, a supruga na rentu dok se ne zaposli ili, pak, ako ne može raditi, do predviđene mirovine. Odluke o težini ozljeda i duševnim bolima donosi sudac uz procjene vještaka. “Od nalaza vještaka (liječnika) ovisi i visina neimovinske odštete koju je štetnik dužan platiti, a ovi preživjeli pomorci s ovog broda zasigurno su imali, u trenutku tragedije, enormnu psihičku bol i strah. Naravno, važno je napomenuti da u slučaju ovakve tragedije tvrtka koja je vlasnik broda neće pretrpjeti nikakvu novčanu štetu, već će novac obiteljima poginulih ili nestalih članova posade ili preživjelim članovima posade isplatiti osiguravajuće društvo P&I (klubovi zaštite i naknade), kod koje su pomorci osigurani”, zaključuje prof. dr. sc. Dragan Bolanča.

Podsjetimo, Bourbon Rhode 26. rujna 2019. godine zahvatio uragan Lorenzo na Atlantiku. U toj pomorskoj nesreći nestala su sedmorica pomoraca, među kojima je bio i hrvatski kapetan Dino Miškić, dok su četiri tijela pronađena u moru. Od petorice pomoraca koji su se uspjeli ukrcati u splav za spašavanje, dvojica su nestala. Trojica mornara čudom su preživjela, među njima i Nikolov.