Potpuni kaos s plaćama državnih službenika. Čovjek koji brine o Vladinom avionu mjesečno će primati 5094 eura neto

Ravnatelj Direkcije za korištenje službenih zrakoplova i dalje ima najveću plaću, veću i od premijera. A po novim pravilima još će malo rasti

Ravnatelj Direkcije za korištenje službenih zrakoplova Jože Dušič bit će najplaćeniji od 24 tisuće državnih službenika i namještenika u Hrvatskoj kad u travnju stupi na snagu novi izračun plaća u državnom sektoru. Iako će mu plaća porasti za neznatnih 0,05 posto na 5,094 eura neto, Dušić će biti bolje plaćen i od najčešćeg korisnika državnog aviona, premijera Andreja Plenkovića, koji je u imovinskoj kartici prijavio plaću od 3,195 eura neto. Plaće ostalih zaposlenika spomenute direkcije također će premašivati Plenkovićevu, jer će najniža iznositi 3,387 eura neto—toliko će dobivati voditelj Odjela održavanja zrakoplova i kontinuirane plovidbenosti.

Direkcija je inače stručna služba Vlade koja upravlja državnim zrakoplovom Challenger. Dušič je na njeno čelo došao 1. ožujka 2023. nakon što je Vlada razriješila dotadašnjeg ravnatelja Ivana Klanca. Poziciju je dobio dok se provede javni natječaj za novog ravnatelja, a najduže do 1. rujna. No, prije isteka tog roka od šest mjeseci, Vlada je krajem kolovoza Dušiču dala produženje za još šest mjeseci, do 1. ožujka 2024. Na intenetskoj stranici Direkcije nema ni traga natječaju za novog ravnatelja.

Što radi najplaćeniji službenik

U Direkciji smo pokušali doznati kojim se poslovima bavi najplaćeniji državni službenik, ali su nas uputili na glasnogovornika Vlade. Njegov odgovor Telegramu nije stigao do zaključenja ovog teksta. Na stranicama Direkcije ne objašnjava se koje su Dušičeve obveze, ali piše da služba obavlja “stručne poslove u skladu s važećim zakonima i propisima iz područja civilnog zračnog prometa u Republici Hrvatskoj”, te da je riječ o “poslovima korištenja službenih zrakoplova u području letačkih operacija, održavanja i vođenja kontinuirane plovidbenosti zrakoplova te osiguravanja kvalitete i sigurnosti zračnog prijevoza”.

Direkciju za korištenje službenih zrakoplova osnovao je 2001. bivši SDP-ov premijer Ivica Račan. Ima 12 zaposlenih, kojih su polovica šefovi: ravnatelj, njegov zamjenik, savjetnik ravnatelja, voditelj letačkih operacija, voditelj održavanja zrakoplova i kontinuirane plovidbenosti te konačno voditelj odjela zemaljskih operacija, navigacije i administrativnih poslova. Preostalih šestero zaposlenih su član kabinske posade zrakoplova, inženjer navigacijske pripreme leta, koordinator održavanja, računovodstveni referent i dva ovlaštena tehničara za održavanje zrakoplova.

Milijuna eura samo za osoblje

U planu rada za ovu godinu Direkcija planira rashode na zaposlene—za plaće, prekovremene, božićnicu i regres—od 879.663 tisuća eura. To je povećanje od 167.274 eura u odnosu na 2023. Direkcija se financira iz državnog proračuna, a u ovoj godini će dobiti i 89.724 eura od Europske unije. Sve o čemu treba brinuti je zrakoplov Challenger 604, tvrtke Bombardier, proizveden 1997. godine. Taj avion, s još jednim Challengerom CL-601, Hrvatska je kupila u doba Franje Tuđmana. No, CL-601 prodan je dolaskom SDP-a na vlast 2000. godine.

Iako je preostali Challenger zbog kvarova više na tlu nego u zraku, te često završava na remontu, iz Vladine stručne službe u nekim ranijim situacijama su ustvrdili kako je “star 25 godina i nalazi se među najbolje održavanim zrakoplovima na svijetu toga tipa”. Za službene potrebe mogu ga koristiti Vlada, Sabor i predsjednik Republike, no njime se prevoze i ozlijeđene osobe te organi za transplantaciju. Challenger 604 letio je u prosjeku više od 300 sati godišnje, a najviše je bio u zraku u doba Ive Sanadera, kad je letio neobičnim rutama, što je kasnije istraživao i USKOK.

Sanader je 2004. službenim zrakoplovom trebao ići u službeni posjet Malti. Poletio je iz Zagreba u London, gdje se iskrcala premijerova kći Petra Sanader, a zatim je otišao u Veneciju, gdje su se ukrcali bivši ministar vanjskih poslova Miomir Žužul i njegova obitelj, te se tek nakon toga zaputio prema Malti. Zrakoplov se spominjao i kao Sanaderovo prijevozno sredstvo od Zagreba do Beča, gdje je navodno iste godine išao kod krojača na probu fraka za Opernball.