Požeški biskup napao mjere: ‘Kako epidemiolozi mogu crkve tretirati isto kao škole?!’

Prenosimo božićnu poruku Antuna Škvorčevića koji smatra kako se država umiješala u 'vjerske kompetencije'

14.10.2020., Jasenovac - Apostolski nuncij u Republici Hrvatskoj nadbiskup Giorgio Lingua u sklopu posjete Pozeskoj biskupiji posjetio je i Jasenovac. Nuncij Lingua u pratnji pozeskog biskupa Antuna Skvorcevica pohodio je Jasenovac te u zupnoj crkvi Uznesenja BDM i sv. Nikole Biskupa predvodi0 molitvu za sve zrtve totalitarnih rezima 20. stoljeca koje su neduzno stradale u jasenovackom logoru i drugim mjestima. Na molitvi je sudjelovati i pakracko-slavonski episkop Jovan Culibrk. Nakon programa u jasenovackoj crkvi, nuncija i biskupa Skvorcevica je u jasenovackom manastiru primio episkop Jovan.Antun Skvorcevic.
Photo: Nikola Cutuk/PIXSELL
FOTO: Nikola Cutuk/PIXSELL

Požeški biskup Antun Škvorčević uoči blagdana je vjernicima uputio veliku poruku u kojoj se bavi pitanjem Kako slaviti Božić i biti vjernik u vrijeme pandemije? Poruka je prilično dugačka a biskup naglasak stavlja na nedoličnost mjera koje donose ljudi “koji nisu mjerodavni u području vjere”, problematizirajući što epidemiolozi sudjelovanje na misi tretiraju isto “kao odlazak u trgovinu ili u školu”.

U nastavku prenosimo dijelove njegove poruke. Integralnu verziju možete pročitati ovdje.

“Ograničenja postavljena kod nas ovih dana za euharistijska slavlja i samu proslavu Božića zaoštrila su pitanje: Kako biti vjernik u doba pandemije? Nacionalni stožer civilne zaštite i hrvatska Vlada zaslužuju svaku pohvalu i zahvalu za sve što čine da očuvaju zdravlje hrvatskih građana i organiziraju zdravstveni sustav u teškim okolnostima.

No, epidemiološki stručnjaci i javni politički dužnosnici u donošenju mjera polaze gotovo isključivo od zdravstvenog i gospodarskog kriterija, stavljajući kršćane u nezavidan položaj. Oni se upuštaju u područje vjere za koje nisu mjerodavni kad sudjelovanje vjernika na euharistijskom slavlju u crkvi stavljaju u istu ravan s odlaskom građana u trgovine, poduzeća, škole, gostionice, kafiće, teretane, te od crkvenih službenika i drugih vjernika očekuju da provode iste ili slične mjere u crkvi i na svetim slavljima kao i u navedenim ustanovama.

‘Miješanje u vjerske kompetencije’

Ovdje se ne radi samo o pitanju ograničavanja broja vjernika na svetoj misi, nego o daleko dubljem problemu mogućnosti kršćana da i u sadašnjim okolnostima ostvaruju svoj vjernički identitet u Crkvi kao ustanovi božanskog podrijetla. Ako ponajprije zbog psiholoških razloga smatramo da se djeca i mladi trebaju u sadašnjim okolnostima okupljati u školi na nastavi, vjernicima se zbog istih, ali i spomenutih viših razloga ne bi smjelo ograničavati sudjelovanje na svetoj misi u crkvi.

Zbog primjene navedenih mjera na Crkvu, bez poštivanja njezine specifičnosti, nemali broj katolika ima bojazan mudrog Gamalijela kad je odvraćao židovske prvake da ne zabranjuju apostolima djelovati u ime Isusovo: „da se i s Bogom u ratu ne nađemo“ (Dj 5, 39).

‘Miješanje u vjerske kompetencije’

Miješanje javnih dužnosnika u vjerske kompetencije nazire se i u njihovim mjerama kojima određuju ili preporučuju vrijeme u koje će se slaviti božićna misa polnoćka, koliko će vjernika na njoj sudjelovati i kako će biti u crkvi raspoređeni, što će se i kako pjevati, koliko će sveto slavlje vremenski trajati, kako će duga biti homilija, na koji se način vjernici trebaju pričešćivati.

Sve navedeno očituje kako nije bilo dovoljne i kvalitetne komunikacije između Hrvatske biskupske konferencije i javnih dužnosnika o crkvenoj i vjerničkoj specifičnosti u trenutačnom izvanrednom stanju. Pri donošenju mjera koje se odnose na vjernike i na liturgijska slavlja nije se posvema pridržavalo autonomije znanstvene struke i autonomije Crkve u njezinu vjerskom poslanju ni pravila Drugoga vatikanskog sabora.

Kako bi se izbjeglo zalaženje javnih dužnosnika na područje mjerodavnosti vjere u oblikovanju protupandemijskih mjera, bilo bi mudro među epidemiološke i druge stručnjake koji ih donose uključiti i stručnjake za pitanja vjerskog identiteta. Naime, u vrijeme kad je ljudima potrebna posebna duhovna snaga koja pridonosi njihovu cjelovitom imunitetu, ne bismo se smjeli olako odreći dobrobiti kojoj pridonosi Crkva.