Pravobraniteljica o nagradnoj igri salona ljepote: 'To je uznemiravanje i mizoginija. Trebala bi se uključiti policija'

Vlasnica salona pozvala je svoje klijentice da na plažama snimaju žene s celulitom i šalju im njihove fotke

FOTO: Pixsell

Bizarna nagradna igra jednog kozmetičkog salona iz Zagreba posljednjih dana izaziva masovno zgražanje na društvenim mrežama, a sada se oglasila i pravobraniteljica za ravnopravnost spolova. Vlasnica salona pozvala je, naime, svoje klijentice da na plažama snimaju žene s puno celulita i šalju im njihove fotke. Najbolju fotografiju, objasnili su na svom Instagram profilu, odlučili su nagraditi s 500 kuna.

Salon je u objavi priložio i dvije fotografije – na jednoj je osoba utegnute stražnjice s natpisom “žene koje dolaze kod njih”, a na drugoj djevojka s opisom “žene koje dolaze kod vas, a trebale bi”.

Brojni korisnici društvenih mrežama ocijenili su takvu objavu seksističkom i sramotnom.

Najgori oblik objektivizacije žena

Pravobraniteljica za ravnopravnost spolova Višnja Ljubičić kaže da je zaprimila niz pritužbi vezanih uz duboko problematičnu objavu salona.

“Smatramo vrlo važnom činjenicu da su na objavu reagirali brojni građani/ke i mediji, te vjerujemo da je ovaj izrazito negativni primjer korištenja društvenih mreža sa svrhom sramoćenja žena poslužio kao putokaz ostalim gospodarskim subjektima da mizoginiji i uznemiravanju nema mjesta u poslovanju i oglašavanju”, odgovorila je pravobraniteljica za portal 24sata.

Ljubičić smatra da je objava “degradirajuća, ponižavajuća i uvredljiva za žene te predstavlja najgrublji oblik objektivizacije žena. Reklamiranje usluga i proizvoda putem javnog eksponiranja osoba utemeljenog na njihovom spolu, bez privole osoba koje su u pitanju predstavlja duboko zabrinjavajuću praksu te krši više zakona i propisa, uključujući i Opću uredbu o zaštiti podataka te Zakon o provedbi Opće uredbe o zaštiti podataka, Zakon o ravnopravnosti spolova i Zakon o suzbijanju diskriminacije”.

Radi se o ‘bodyshamingu’

Pravobraniteljica dodaje da objava nedvosmisleno poziva na narušavanje privatnosti žena te predstavlja poticanje na uznemiravanje i spolno uznemiravanje.

“U konkretnom slučaju radi se o ‘bodyshamingu’, odnosno sramoćenju žena zbog njihova fizičkog izgleda što je jasno i iz same teme objave, koja poziva da se fotografiraju žene koje nisu prošle određene tretmane i time se prilagodile nekim navodnim standardima fizičke ljepote koje navedeni salon reklamira”, kaže pravobraniteljica.

Poticanje na diskriminaciju

Smatra da u konkretnom slučaju ima temelja i za postupanje policije, odnosno državnog odvjetništva.

“Radi se o poticanju na diskriminaciju sukladno Zakonu o ravnopravnosti spolova i Zakona o suzbijanju diskriminacije. Stoga je na ovlaštenom tužitelju (policiji i DORH-u) procijeniti da li su opisanim postupcima ostvareni elementi prekršajnog djela sukladno navedenim zakonima. Ako se prisjetimo nekih usporedivih slučajeva iz prošlosti kada su se na pojedinim društvenim mrežama objavljivale fotografije osoba bez njihova pristanka s ciljem sramoćenja i kada su te osobe prijavile ta djela policiji, tada je policija reagirala i postupci su pokrenuti”, poručuje.

Nerealni standardi ljepote

Tvrdi da njezin ured kontinuirano upozorava na objektivizaciju žena i ženskog tijela, posebice kada su u pitanju mediji i oglašivačka industrija.

Dodatno problematičnim smatra činjenicu da se u ovom slučaju radi o pružanju usluga u djelatnosti za njegu i održavanje tijela te salona za uljepšavanje, a u “kontekstu činjenice da nerealni društveni standardi ljepote, u relaciji s društvenim mrežama koje iste potenciraju, uzrokuju kod žena i mladih osoba i zdravstvene probleme, od poremećaja u prehrani do mentalnih problema, ovakvi gospodarski subjekti imaju obavezu posebno odgovorno i etički pristupati svojim reklamnim aktivnostima na društvenim mrežama i kroz druge kanale”.