Premijer čačka opasnu, Ustavom zabranjenu stvar: Želi izbjeći Milanovića i u krizi sam vladati bez Sabora

Razgovarali smo s profesorom ustavnog prava

Ideja o tome da Sabor prepusti ovlasti Vladi za donošenje uredbi sa zakonskom snagom iz djelokruga rada parlamenta izazvala je, kako smo već i pisali najviše političke bure nakon sastanka u Banskim dvorima u ponedjeljak. Premijer i nekoliko ministara su tu ideju iznijeli čelnicima saborskih klubova koji su je rezolutno odbili.

Kako doznajemo, nakon takve reakcije, premijer Andrej Plenković je sudionicima sastanka rekao da s idejom o preuzimanju ovlasti Sabora Vlada neće ići dalje. Međutim, nekoliko sati kasnije, u emisiji “Otvoreno” Hrvatske televizije, ministar gospodarstva Darko Horvat je opet spomenuo namjeru da Vlada od Sabora preuzme ovlasti putem donošenja uredbi sa zakonskom snagom, tako da ideja iznesena na jučerašnjem sastanku možda ipak još nije stavljena ad acta.

Izbjegavanje Milanovića?

Pogotovo ako se uzme u obzir kriza s koronavirusom koja postaje sve ozbiljnija iz sata u sat. Plenkovićev argument na sastanku je bio taj da bi Sabor, zbog moguće samoizolacije zastupnika bio onemogućen u donošenju odluka. No, ako se tako nešto dogodi, kazivali su oporbeni zastupnici, onda se aktivira članak 101. Ustava Republike Hrvatske u kojem je precizno objašnjeno kako u takvom slučaju uredbe donosi – predsjednik Republike, na prijedlog Vlade i uz supotpis premijera.

Ukratko, dođe li zbog epidemije do izvanredne situacije u kojoj je blokiran rad Sabora, odluke u zemlji više neće moći donositi samo Vlada koju podupire HDZ-ova većina u Saboru, već će se sve morati dogovarati s – predsjednikom Republike, Zoranom Milanovićem. Oporbeni zastupnici koji su sudjelovali na sastanku u Banskim dvorima su to protumačili kao Plenkovićev pokušaj da u cijeloj priči zaobiđe suodlučivanje sa Zoranom Milanovićem kakvo u ovakvim situacijama propisuje Ustav.

Pitanje ravnoteže moći

Profesora na Katedri za Ustavno pravo Pravnog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu Đorđa Gardaševića pitali smo stoga je li u slučaju spriječenosti Sabora da donosi odluke zbog širenja epidemije među zastupnicima opravdano da parlament već sad ovlasti Vladu za donošenje uredbi sa zakonskom snagom.

“Ne, za ovakav slučaj kakav opisujete Ustav u članku 101. predviđa donošenje uredbi sa zakonskom snagom (tzv. uredbi iz nužde), koje donosi Predsjednik Republike, ali ne sam, već na prijedlog predsjednika Vlade i uz njegov supotpis. Time Ustav čuva načelo provjera i ravnoteža i osigurava da se ovakve ključne krizne mjere donose samo uz suglasnost spomenutih dviju visokih institucija, predsjednika države i predsjednika vlade”.

Nužno usuglašavanje Plenkovića i Milanovića

Gardašević smatra da bi se u slučaju širenja epidemije među većim brojem zastupnika trebalo utvrditi da je Sabor, kao tijelo državne vlasti, onemogućen da redovito obavlja svoje ustavne dužnosti. “Prema Poslovniku Sabora, u slučaju ratnog stanja ili neposredne ugroženosti države saborski Odbor za Ustav utvrđuje nemogućnost sastajanja Sabora. Mislim da se to treba primijeniti i ovdje. Naravno, ako se niti Odbor ne može sastati, onda članak 101. Ustava zajednički aktiviraju Predsjednik Republike i predsjednik Vlade”, precizira profesor zagrebačkog Pravnog fakulteta.

Po njemu primjena članka 101., dakle, znači da bi odluke ubuduće morali usuglašavati predsjednik Republike i premijer. “U onom dijelu koji se odnosi na ono što uredbe iz nužde predstavljaju, a one zamjenjuju zakone. Dakle, usuglašavanje njih dvojice u smislu pravnog reguliranja odnosa. Izvršna funkcija ostaje Vladi i Predsjedniku, svakome u njihovim uobičajenim ovlastima”, kaže Gardašević.

Ovo je izvanredno stanje, a Ustav je jasan

Pitali smo ga nije li stoga sama ideja koju je premijer iznio na sastanku sa šefovima oporbenih klubova pokušaj zaobilaženja predsjednika RH.

“Ustav je u tom pogledu vrlo jasan. Velike prirodne nepogode, u što spada i situacija epidemije, te nemogućnost Sabora da redovito obavlja svoje ustavne dužnosti jesu čisto izvanredno stanje. Ako takvo stanje bude proglašeno, uredbe iz nužde tada će moći donositi samo i isključivo Predsjednik Republike, na prijedlog i uz supotpis predsjednika Vlade”, kaže Gardašević i dodaje da Sabor inače može ovlastiti Vladu da svojim uredbama uređuje pitanja iz njegovog djelokruga.

“Ali to vrijedi u redovnom stanju. Uz to, niti tada Vlada takvim uredbama ne smije regulirati ono što je Ustavom definirano kao područje ljudskih prava i temeljnih sloboda, nacionalna prava, izborni sustav te djelokrug i način rada državnih tijela i lokalne samouprave”, napominje ovaj stručnjak za ustavno pravo.

Predsjednik bi već trebao predložiti sjednicu Vlade

Mogućnost da Sabor, u redovnom stanju, ovlasti Vladu da svojim uredbama uređuje pitanja iz njegovog djelokruga, koja je opisana u članku 88. Ustava RH možda bi se mogla iskoristiti da vladajuća većina, bez obzira na ovo što tvrde i oporba i sam Gardašević, “progura” proširenje ovlasti Vlade. Pitali smo ga što bi u tom slučaju predsjednik Republike uopće mogao napraviti.

“Predsjednik Republike već sada može, a osobno smatram da bi i trebao, predložiti Vladi da održi sjednicu na kojoj će i on prisustvovati. S obzirom na to da je vrlo vjerojatno da nam slijedi i veća kriza, trebalo bi odmah utvrditi tko, što i kako smije raditi te koordinirati posao. Uredbe Vlade po članku 88. nisu nikako predviđene za ovu situaciju”, još jednom napominje Gardašević.

Milanović spreman odbiti proglašenje zakona

Toliko od struke. Politika je, pak, danas žustro u kuloarima razmatrala potencijalne zaplete u slučaju da Vlada ne odustane od ideje da se kroz Sabor provuče proširenje ovlasti kojima bi se zaobišlo predsjednika Republike. Dogodi li se to, Hrvatska bi se osim u zdravstvenoj mogla naći i u ozbiljnoj ustavnoj krizi. Naime, sve zakone i akte koje donosi Sabor predsjednik Sabora mora poslati predsjedniku Republike radi proglašenja.

Ustav kaže sljedeće (članak 89.): “Predsjednik Republike proglasit će zakone u roku od osam dana od kada su izglasani u Hrvatskom saboru. Ako Predsjednik Republike smatra da proglašeni zakon nije u skladu s Ustavom, može pokrenuti postupak za ocjenu ustavnosti zakona pred Ustavnim sudom Republike Hrvatske”. Više sugovornika iz domaće politike danas nas je uvjeravalo da je Zoran Milanović u slučaju da Vlada ovako pokuša zaobići Ustav sasvim spreman na scenarij iz članka 89.