Presica o padu mađarskog helikoptera: 'Karte su ažurirane. Ako letiš nisko, moraš očekivati da je nešto u zraku'

MORH je održao konferenciju za medije, za trećim članom posade još se traga

Počela je konferencija za medije MORH-a o padu mađarskog vojnog helikoptera u kanjon rijeke Čikole kod Drniša. Na njoj su, u vojarni Pukovnik Mirko Vukušić u Zemuniku, prisustvovali ministar obrane Mario Banožić, načelnik Glavnog stožera OSRH admiral Robert Hranj i zapovjednik Hrvatskog ratnog zrakoplovstva brigadni general Michael Križanec.

Ministar je potvrdio da su piloti bili na M-SAT obuci i da su u helikopteru bila trojica pilota. “Slijedi istraga koja će pokazati kako je do ovoga došlo. Riječ je o jednoj od najmodernijih oprema koja bi trebala dati odgovore što se dosada dogodilo”, kazao je. Dodao je da je izrazio sućut mađarskom ministru i zamolio ga da sućut prenose članovima obitelji pilota.

Hranj je izrazio sućut pa kazao kako se nesreća dogodila na obuci u planinskom letenju. “To je dio programa obuke u sklopu međunarodnog centra za obuku pilota, M-SAT”, kazao je. Istraga će se, kazao je, provesti u sklopu propisa NATO saveza i država članica ove obuke te se očekuje dolazak mađarskih istražitelja na teren.

Srušili se na povratku na aerodrom

Križanec je kazao da je ovo tragičan događaj i da će se dalje rješavati tekuća pitanja po prioritetima kao i da će istraga pokazati posredne i neposredne uzroke. “Nažalost, dešava se”, kazao je. Obuka je bila planirana i treba trajati dva tjedna. Informacija o uzroku nesreće zasad nema, rečeno je na konferenciji za medije. “Udes se nije desio u pilotažnoj zoni nego pri povratku ka aerodromu”, kazao je Tomislav Pušnik.

Sve karte potrebne za ovu obuku su ažurirane te su na njima označene sve antene, vjetroelektrane i ostalo što je potrebno označiti za potrebe ovakvih letova, rečeno je na konferenciji za medije. “Kojegod informacije imamo, unosimo ih u karte”, kazao je Pušnik. Na pitanje je li bio unesen zip line dodao je: “On je u kanalu, točno ima dalekovod koji ide iznad toga i to je ucrtano.”

‘Pravilo je: See and avoid’

Potvrdio je i kako su zasad pronađena tijela dvojice pilota te da se za trećim traga. Odgovarajući na pitanje o tome je li sve potrebno bilo uneseno u karte za let Križanec je kazao da se za ovakve situacije ne može kriviti nikoga. “Trebale bi biti ažurirane karte, ali obveza posade na manje od 300 metara je da promatra prostor i izbjegava prepreke. Pravilo je: See and avoid – promatraj i izbjegavaj, na visini manje od 300 metara od terena ne možeš nikada biti siguran da nešto nije u zraku.”

“Radi se o vojnom helikopteru, oni nemaju crne kutije, ima flight data recordere, koji prate parametre. Ako ga istražitelji pronađu, uzet će se kao relevantan za analizu”, kazao je. Novinari su na kraju pitali ponovno o planu leta. “Obuka je na visini do 1000 stopa. Imaju uređaj koji daje poziciju i to će se točno odrediti u istraživanju.