Primijetili ste čudne plakate po Zagrebu? Ta Bandićeva kampanja za EU izbore, doznajemo, građane košta 62.000 kuna

Telegramu su iz Grada odgovorili kako ova kampanja nema apsolutno nikakve veze sa skorim izborima

Ovih dana diljem glavnog grada mogu se vidjeti plakati plave boje s porukama o tome zašto je odlično živjeti u Zagrebu. Poručuju, recimo, da je “Zagreb jedini grad s pozitivnim prirastom”, da je “otvoren i siguran”, ili da “ima najbolji obrazovni standard u Hrvatskoj”. Koliko smo uspjeli izbrojati na plakatima se izmjenjuje oko osam sličnih poruka.

S obzirom na to da su plakati na hrvatskom, očito je da cilj nije bio približiti Zagreb strancima odnosno turistima. Logično je za zaključiti i da plakati nisu namijenjeni Zagrepčanima jer oni, valjda, znaju kako je živjeti u Zagrebu i znaju stoji li ono što plakati poručuju. Stoga smo se zapitali koja im je namjena i naravno – koliko sve to košta.

Platio Grad Zagreb radi “obavještavanja građana”

Svi plakati imaju službeni grb Grada Zagreba, a u potpisu ispod poruka piše “Za Zagreb, grad sa srcem!” što zvuči kao poziv građanima da se u nešto uključe. Palo nam je na pamet da bi se tu moglo raditi o kampanji za europske izbore, ali odmah smo se prisjetili da zagrebački gradonačelnik Milan Bandić ne smije trošiti proračunski novac za kampanju svoje stranke. Stoga smo poslali upit Gradu iz kojeg su nam dali zanimljiv odgovor. Tvrde kako oni na ovaj način obavještavaju građane o provedbi više desetaka različitih programa kojima je cilj podizanje kvalitete života svih građana.

“S obzirom na to da je jedna od javnih funkcija Grada Zagreba informiranje građana o svim projektima koji su pokrenuti upravo zbog njih, kroz medijske kampanje građani će biti upoznati sa svim projektima koji su im na raspolaganju kao i njihovom provedbom i rezultatima. Želja nam je također da i ostali građani Hrvatske na isti način budu upoznati s navedenim, te se nadamo da će ovakvi projekti zaživjeti i u drugim dijelovima Hrvatske. Rezultati tih projekata komuniciraju se upravo i na plakatnim mjestima”, odgovorio nam je pročelnik Gradskog ureda za obrazovanje Ivica Lovrić.

Bez objašnjenja zašto se Ured za obrazovanje bavi ovime, gospodin Lovrić u nastavku dodaje i da su porezni obveznici svoje informiranje platili 62.471 kunu bez PDV-a. Toliko je koštalo postavljanje i printanje 81 plakata: reklamni prostor plaćen je tvrtki Outdoor Akzent (55.586,50 kn bez pdv-a), a tisak Print grupi (6.885,00 bez pdv-a).

Kršenje Zakona o financiranju izborne promidžbe?

Zanimljivo, jedan plakat ima poruku da je Advent u Zagrebu tri puta zaredom proglašen najboljim u Europi, što je izravna aluzija na uspjeh prve kandidatkinje na listi stranke “Bandić Milan 365 –Stranka rada i solidarnosti”, Martine Bienenfeld. Stoga smo odmah poslali i upite Etičkom povjerenstvu i Državnom izbornom povjerenstvu.

Gradski zastupnik iz Kluba SDP – Naprijed Hrvatska!, Renato Petek koji je prvi je upozorio na nelogične plakate kaže kako je potpuno neprimjereno ovakve medijske aktivnosti realizirati tijekom službene predizborne kampanje no da to nije ništa novo “za gradonačelnika koji često gradsku blagajnu koristi kako bi širio vlastiti, ili utjecaj svoje stranke u Saboru ili gradu Zagrebu, tj. u podmirivanju troškova vlastitih političkih aktivnosti”.

Plakati su i neistiniti

Plakate je analizirao i Faktograf koji je utvrdio i da su neke poruke neistinite. “Naime Zagreb ne samo da nije jedini hrvatski grad s pozitivnim prirodnim prirastom, već prema podacima Državnog zavoda za statistiku (DZS), uopće nema pozitivni prirodni prirast. Čak se i na stranicama Grada Zagreba navodi podatak DZS-a da je stopa prirodnog prirasta u padu i u 2017. godini je iznosila -0,9 promila jer je prirodni prirast negativan” otkrivaju u Faktografu.

Da su poruke neistinite upozorava i Petek: “Tako poruka da je zagrebački BDP-u iznad prosjeka RH dokazuje koliko isti zaostaje za drugim metropolama, glavnim gradovima članica EU ili pa čak i prosjekom cijele EU. A zna se kako glavni gradovi i metropole prednjače po BDP-u u svojim zemljama. Također “najbolji obrazovni sustav u Hrvatskoj” demantira činjenica oko problema s održavanjem zgrada vrtića i nabavke osnovne opreme. Svi znamo da u vrtiće roditelji donose WC papir, a da s krova zbog neodržavanja curi voda, a na nekim se još uvijek nalazi kancerogeni pedeset godina stari azbest. Što se škola tiče, opće je poznata informacija da je u Zagrebu organizacija nastave u dvije ili čak tri smjene, dok neki gradovi već imaju jednosmjensku nastavu” zaključuje Petek.

Stranka Glas koju vodi Anka Mrak Taritaš Bandića je zbog ovoga prijavila Državnom izbornom povjerenstvu te Etičkom povjerenstvu, sumnjajući u kršenja Zakona o financiranju izborne promidžbe koji zabranjuje financiranje izborne kampanje iz državnog ili lokalnog proračuna. “Plakati koje objavljuje Grad Zagreb, novcem Grada Zagreba, odnosno obveznika poreza i prireza, sasvim su očito dio predizborne kampanje gradonačelnika Milana Bandića i njegovih najbližih suradnica i suradnika na stranačkoj kandidacijskoj listi. Radi se o korištenju sredstava jedinice lokalne samouprave u predizbornoj kampanji jedne stranke te grubom sukobu interesa.

Iako jedinice lokalne samouprave imaju pravo i obvezu informirati građane o svojim aktivnostima, u ovom slučaju se radi o reklamnim sloganima, djelomično upitne istinitosti, a tome u završnici predizborne kampanje u kojoj se natječe i lista s imenom gradonačelnika ne smije biti mjesta” stoji u prijavi Glasa.