Nekad je nužno odabrati stranu

Problemi s nedavno obnovljenim helikopterima velika su tema. Ovo je 9 stvari koje treba znati

Republika Hrvatska platila je 206 milijuna kuna za posao s Rusijom. Izvukli smo najvažnije dijelove priče

FOTO: Slavko Midzor/PIXSELL

O remontu helikoptera Mi 171Sh iz sastava hrvatskog ratnog zrakoplovstva već se neko vrijeme polemizira u javnosti. Danas je Tportal prvi objavio informaciju kako je svih 10 helikoptera tog tipa prizemljeno zbog kvarova. O tome je Glavni stožer Oružanih snaga obavijestio i predsjednicu Republike Hrvatske Kolindu Grabar Kitarović kao vrhovnu zapovjednicu, te je ona zatražila žurna izvješća načelnika Glavnog stožera o svim okolnostima prizemljenja ovih letjelica. Izvukli smo najvažnije dijelove kako bismo raspleli kompliciranu priču.

1. Što iz ratnog zrakoplovstva kažu nakon što je javnost doznala da su helikopteri prizemljeni?

Zapovjednik HRZ-a Michael Križanec pokušao je umiriti javnost, iako je priznao da su bilo 200-tinjak reklamacija na remont, od kojih su neke bile banalne. Potvrdio je i kako su u srijedu dobili informaciju o tehničkoj greški koja se potkrala za vrijeme generalnog remonta, zbog čega je donesena odluka o prizemljenju helikoptera.

U međuvremenu je ta greška na četiri letjelice već otklonjena, a sutra će biti popravljen i peti helikopter koji se nalazi u bazi na Krku. Od ranije je pet helikptera bilo na redovnom pregledu, te zbog toga nisu letjeli. Sanaciju ovog problema, tvrdi, podmirit će Rusi, iako je MORH u priopćenju neki dan kazao kako se “sve reklamacije u jamstvenom roku otklanjaju po trošku hrvatskog Zrakoplovnog tehničkog centra”.

2. Kako je Hrvatska nabavila ove helikoptere?

Hrvatska je 2007. od Rusije nabavila eskadrilu od 10 helikoptera tipa Mi-171Sh čime je podmiren dio tzv. Klirinškog duga bivšeg SSSR-a nakon raspada Jugoslavije. U pitanju su vojno-transportni helikopteri koji služe za prijevoz robe i ljudi, sanitetski prijevoz i potporu zemaljskim snagama, što znači da mogu i borbeno djelovati.

Oznaka Sh u nazivu helikoptera znači Shturmovik, odnosno jurišnik. Njome se označavaju borbene letjelice ruske proizvodnje.

3. Zašto je tražen remont helikoptera Mi-171Sh?

Ministar Damir Krstičević, u ime MORH-a, u studenome 2016. zatražio je njihov remont kao dio preventivnog održavanja. Planirano je da će remont stajati 210 milijuna kuna. Objasnio je tada kako je obnova potrebna jer su im isticali resursi te bi bez pregleda, govorio je tada ministar, morali biti prizemljeni.

U siječnju 2017. objavljen je prvi tender za remont helikoptera Mi-171Sh. Članovi za taj posao posebno osnovanog povjerenstva obišli su nekoliko zavoda koji su ponudili remont. Povjerenstvo na kraju nije donijelo odluku o najboljem ponuditelju. Zrakoplovno-tehnički centar (ZTC), hrvatski remontni zavod iz Velike Gorice, donosi odluku da se sklopi ugovor s ruskom tvrtkom Vertoljoti Rosiji.

4. Koliko je Hrvatska u budžetu izdvojila za remont?

Iz MORH-a potvrđuju kako je ukupna cijena remonta oko 206,9 milijuna kuna, tako da okvirno po jednom helikopteru remont iznosi oko 20 milijuna kuna.

Ugovor sa ZTC-om potpisan je u studenome 2017., nakon čega su sklopljene dvije Dopune ugovora kojima se nije mijenjala financijska ravnoteža i rokovi izvođenja remonta. MORH je iste godine, 2017., sklopio ugovor sa Zrakoplovno-tehničkim centrom d.d. za remont ovih letjelica. To znači je u konačnici, nakon preuzimanja, MORH morao prebaciti ZTC-u financijska sredstva što ih je osigurala Vlada RH.

5. Kako je obavljen remont helikoptera?

Helikopteri su u ZTC-u rastavljeni u dijelove, te je svaki dio transportiran u Rusiju. Nakon remonta, dijelovi su vraćani u Hrvatsku, te su ih ruski stručnjaci u suradnji s hrvatskim kolegama u ZTC-u sklapali.

Prve letjelice Hrvatska je počela preuzimati početkom 2019. godine. Dio radova, dakle, obavljen je u Rusiji, a dio u Hrvatskoj.

6. DORH je istraživao sumnje o remontu

Zanimljivo je da je prije toga, tijekom 2018., predsjednici RH Kolindi Grabar-Kitarović, Saborskom Odboru za unutarnju politiku i nacionalnu sigurnost, te premijeru Andreju Plenkoviću upućena anonimna predstavka kojom je upozoreno na neke suspektne dijelove ugovora s ruskim remontnim zavodom. Među ostalim, istaknuta je činjenica da Povjerenstvo Zrakoplovno-tehničkog centra nije odabralo tvrtku Vertoljoti Rosiji za remont.

Početkom 2018. otvoreni su i izvidi u ZTC-u upravo o remontu ovih letjelica, no kako je za Telegram odgovorilo Županijsko državno odvjetništvo u Velikoj Gorici nije utvrđeno “počinjenje kaznenog djela koje bi se progonilo po službenoj dužnosti”.

Ipak, baš tada ministar Krstičević smjenjuje Pavla Krpana, dotadašnjeg predsjednika uprave ZTC-a, koji je potpisao ugovor s ruskim zavodom, te imenuje Ivicu Grebenara koji i danas vodi remontni zavod u Velikoj Gorici.

7. Brojne reklamacije na helikopterima

Čim su početkom 2019. godine prvi helikopteri Mi-171Sh počeli stizati u Hrvatsku s remonta u Rusiji, na njima su uočavani nedostaci. Svaka letjelica imala je i do 30 reklamacija. Među uočenim problemima bilo je curenje goriva iz rezervoara, curenje ulja, neispravni pomoćni motori, otkazivanje ili krivo prikazivanje instrumenata, otkazivanje dovoda zraka u motore.

MORH, Hrvatsko ratno zrakoplovstvo te ZTC sve do danas, kada je donijeta odluka o prizemljenju helikoptera, uvjeravali su javnost kako se ne radi ni o čemu problematičnom.

Helikopteri su svejedno u više navrata dodatno servisirani u Hrvatskoj. To je, kako je potvrdio MORH, plaćano iz proračuna hrvatskog ZTC-a, jer ruski partneri nisu priznavali sve reklamacije. U međuvremenu su se i dva helikoptera Mi-171Sh nakon svega mjesec dana provedenih u misiji na Kosovu morala vratiti u Hrvatsku, također zbog uočenih kvarova.

8. MORH: ‘Sve je u redu s remontom’

Novinarka Ivana Pezo Moskaljov na Novoj TV prva je izvijestila o ovim problemima nakon remonta. Iz MORH-a su prije nekoliko dana demantirali njezine izvještaje tvrdeći kako tendenciozno stvara konstrukcije o loše odrađenom poslu, iako je novinarka u svojim prilozima prezentirala i dokumentaciju o problematičnim reklamacijama.

“Remont je profesionalno odrađen od strane izabranog izvođača Zrakoplovno tehničkog centra i stručnog nositelja remonta Russian Helicopters iz Ruske Federacije sa svojom tehničkom podrškom: konstruktorskog ureda MIL, proizvođača helikoptera i ovlaštenih remontnih zavoda. Ruski partner, kojeg je izabrao ZTC d.d. na temelju zahtjeva iz Tehničke specifikacije posjeduje svu potrebnu remontnu dokumentaciju i certificiran je za izvršenje remonta na ovom tipu helikoptera”, uvjeravali su iz MORH-a još 5. veljače.

Istovremeno, tada su priznali da ih je samo pet sposobno za letenje.

9. HRZ donosi odluku o prizemljenju helikoptera

Danas je objavljena informacija da je svih deset helikoptera u srijedu navečer prizemljeno. Ključno za donošenje odluke o prizemljenju cijele eskadrile helikoptera bilo je, prema izvorima Tportala, otkriće krivo spojenog crijeva za ulje koje služi za hlađenje motora.

“Zbog te pogreške piloti su cijelo vrijeme dobivali pogrešne parametre temperature ulja, što je u konačnici moglo rezultirati i zapaljenjem motora i što bi posadu i putnike u helikopteru moglo dovesti u životnu opasnost”, tvrde isti izvori.