Profesorica matematike iz Klasične prvi put iznosi svoju stranu: ‘Ravnateljica me pritisnula da podignem ocjene’

Profesorica koja je tjednima u fokusu javnosti pristala je govoriti pod striktnim uvjetom da joj ne otkrijemo identitet

FOTO: Fotografija je ilustrativna

U velikom intervjuu za Telegram, eksplicitno optužuje ravnateljicu: ‘Naredila mi je da podignem ocjene za troje učenika, među kojima je sin predsjednika Milanovića. Rekla mi je da će nam, ako to ne napravim, doći prosvjetna inspekcija, što nikako ne želimo jer znamo koji će biti ishod inspekcije. Da to neće biti dobro ni za mene ni za školu'

Posljednja dva tjedna u fokusu je javnosti slučaj iz zagrebačke Klasične gimnazije gdje su sinu predsjednika Republike Zorana Milanovića naknadno podignute zaključne ocjene iz matematike i latinskog, nakon sada već dobro poznatog maila predsjednikove supruge Sanje Musić Milanović. Školu je zatim pročešljala prosvjetna inspekcija; utvrdila je da su te ocjene valjane te predložila ravnateljici Zdravki Martinić-Jerčić izricanje upozorenja nastavnici matematike.

Telegram sada ekskluzivno objavljuje razgovor s profesoricom koja dosad nije istupala. Kaže kako je ocjene u razredu koji pohađa predsjednikov sin podigla nakon što je to od nje eksplicitno tražila upravo ravnateljica Martinić-Jerčić. S profesoricom matematike, koja je diplomirala prije nekoliko godina i u školi predaje nepune dvije, uživo smo razgovarali u petak. U trenutku kada smo ovaj razgovor vodili, profesoricu još uvijek nije kontaktirala policija kojoj je prosvjetna inspekcija proslijedila slučaj. Navode iz intervjua Telegramu o cijelome slučaju, kaže, ponovit će u razgovoru s policijom.

TELEGRAM: Što se s vama događalo nakon što ste u razredu predsjednikova sina prošloga mjeseca zaključili ocjene?

PROFESORICA: Ja sam u tom razredu zaključila ocjene 20. lipnja. Potom me u četvrtak 23. lipnja ravnateljica pozvala na razgovor s njom i pedagoginjom, vezano za žalbe roditelja iz tog razreda.

TELEGRAM: Razgovor na koji ste pozvani, s ravnateljicom i pedagoginjom, zvuči kao službeni korak. To je uobičajena procedura kada postoje neke pritužbe na rad nastavnika?

PROFESORICA: Pretpostavljam, dosad nisam bila pozvana na takav razgovor.

TELEGRAM: Spomenuli ste ‘pritužbe roditelja iz tog razreda na vaš rad’, u množini. Znači li to da se više roditelja žalilo na vas?

PROFESORICA: Nije precizirano radi li se o žalbama roditelja jednog učenika ili više njih.

TELEGRAM: Govorimo li ovdje o službenim žalbama na ocjene i upućivanju učenika na odgovaranje pred komisijom?

PROFESORICA: Ne. Bila je riječ o neslužbenim žalbama roditelja na neke situacije iz mog rada, iz nastave. Ravnateljica i pedagoginja na tom su mi sastanku ukazale što bih trebala promijeniti, na čemu bih trebala poraditi. Rekle su da neke stvari očito treba popraviti, da na neke stvari treba paziti i da ćemo od iduće godine pripaziti i biti oprezniji s radom. Razgovor je time završio.

TELEGRAM: Na koje su vam konkretne propuste ukazale ravnateljica i pedagoginja?

PROFESORICA: Konkretno za grešku koja sam napravila u zadatku na ispitu. Savjetovale su da bi takav zadatak možda bilo bolje ne bodovati. Rekle su da razmislim o alternativama odgovaranja za višu ocjenu te da su učenici trebali biti na satu do kraja.

TELEGRAM: Što se događalo nakon tog razgovora s pedagoginjom i ravnateljicom 23. lipnja?

PROFESORICA: Nakon toga, ravnateljica me ponovno poziva na razgovor u ponedjeljak, 27. lipnja. Tada razgovaramo samo ona i ja. Govori mi da je sada došla i pismena žalba predsjednikove supruge mailom i da su ponovno navedene sve iste primjedbe koje su i ranije bile izrečene. Govori mi da očito nije bio dovoljan prijašnji razgovor i da se radi o predsjednikovoj supruzi, čiji je utjecaj neupitan. Nakon toga, ravnateljica je od mene tražila da promijenim ocjene.

TELEGRAM: Za koliko učenika?

PROFESORICA: Za troje učenika koji su imali zaključenu ocjenu 4, tražila je da im se zaključi 5. Rekla je i da, ako se to ne dogodi, da onda znamo da će doći inspekcija, ne samo meni, nego i školi. Da će pročešljati cijelu školu, a da to nikako ne želimo jer znamo koji će biti ishod inspekcije.

Ja sam na to pitala gdje je tu pravda prema ostalim učenicima u razredu, zašto bi njih troje po novom kriteriju trebali dobiti više ocjene. Ona mi je na to rekla da izvučem prosjeke svih učenika iz razreda pa da vidim ima li netko sličan. Ja sam izvukla te prosjeke i nisam znala po kojem bih kriteriju sada trebala odabrati učenike koji bi trebali dobiti višu ocjenu pa sam pitala nju. Ona mi je odabrala učenike koji bi to bili.

TELEGRAM: Za koliko ste ukupno učenika na kraju povisili ocjene?

PROFESORICA: Njih sedmero.

TELEGRAM: Je li svima ocjena podignuta na 5?

PROFESORICA: Ne.

TELEGRAM: Je li vam ravnateljica rekla što bi se vama konkretno moglo dogoditi ili što će vam se dogoditi ako ne promijenite ocjene?

PROFESORICA: Ne. Rekla je da će, ako ne promijenim ocjene, zasigurno doći inspekcija i meni i cijeloj školi, da će pročešljati cijelu školu, a da inspekcija ako dođe, uvijek nešto nađe.

TELEGRAM: Zašto ste u konačnici to napravili, povisili ocjene odabranim učenicima?

PROFESORICA: U tom trenutku nisam vidjela drugu mogućnost, nego poslušati ravnateljicu s obzirom na to da mi je nadređena.

TELEGRAM: Je li vas bilo strah?

PROFESORICA: Da.

TELEGRAM: Čega?

PROFESORICA: Cijele situacije. Bilo me strah da će se sve to nekako odraziti na mene, ako to ne napravim.

TELEGRAM: Na koji ste način mislili da bi se to moglo odraziti na vas? Čega ste se konkretno bojali?

PROFESORICA: Nisam znala što očekivati.

TELEGRAM: Pristajete učiniti onako kako vam je rekla ravnateljica i mijenjate ocjene. Koji je postupak ispravljanja već unesene ocjene u e-Dnevnik?

PROFESORICA: Ja sama ne mogu izbrisati ocjenu koju sam unijela. Jedini tko može otvoriti i izbrisati ocjenu je školski administrator e-Dnevnika.

TELEGRAM: Dakle, ravnateljica je od vas na sastanku 27. lipnja zatražila podizanje ocjena. Tko potom javlja za nužnu promjenu administratoru?

PROFESORICA: Ravnateljica mi je na tom sastanku rekla da je ona već obavijestila administratora da pričeka ovdje jer će vjerojatno imati promjenu ocjene. Ja nisam prisustvovala njihovom razgovoru. Kada sam ušla u e-Dnevnik, vidjela sam da su ocjene koje sam zaključila 20. lipnja izbrisane i ja sam upisala nove. S administratorom nisam bila ni u kakvom kontaktu.

TELEGRAM: Hoćete li i dalje predavati razredu koji pohađa predsjednikov sin?

PROFESORICA: Kako sada stvari stoje, ne.

TELEGRAM: Tko vam je to priopćio?

PROFESORICA: Ravnateljica.

TELEGRAM: Kako vam je objasnila taj potez; je li rekla zašto vas miče iz tog razreda?

PROFESORICA: Nije navela konkretan razlog. Cijela ta priča je završila time da su ocjene promijenjene i da sam ja maknuta iz razreda.

TELEGRAM: U kojem vam je trenutku rekla da više nećete predavati tom razredu?

PROFESORICA: Istoga dana kada je od mene tražila da promijenim ocjene, obavijestila me da od iduće godine neću predavati tom razredu.

TELEGRAM: Dakle, o tome vas obavještava 27. lipnja, no tijekom razgovora 23. lipnja nema govora o tome da gubite taj razred?

PROFESORICA: Tako je.

TELEGRAM: Hoćete li sve ove navode, o tome tko je i na koji način od vas tražio da promijenite zaključene ocjene, ponoviti u razgovoru na policiji?

PROFESORICA: Naravno, govorit ću samo istinu.

TELEGRAM: Za sedmero je učenika, kažete, ocjena podignuta; jeste li im ranije nudili da odgovaraju za višu ocjenu?

PROFESORICA: Svi iz razreda su imali mogućnost pisati godišnji test za višu ocjenu. Svima je bilo rečeno da, ako žele pisati test za višu ocjenu, mogu. To je ponuđeno i onim troje učenika za koje je ravnateljica inicijalno tražila podizanje ocjene s 4 na 5. Međutim, ti učenici nisu htjeli pisati test za višu ocjenu.

TELEGRAM: Kada ste točno ponudili učenicima toga razreda da, oni koji žele, pišu godišnji test za višu ocjenu?

PROFESORICA: Nemam u evidenciji točan datum. Ponuđeno im je nekoliko puta kroz dva tjedna i u tom su razdoblju neki učenici podigli svoje ocjene.

TELEGRAM: Je li pisanje godišnjeg testa, dakle ponovno ispitivanje kompletnog gradiva koje su učili od rujna, jedini način na koji učenik može popraviti ocjenu? Postoji li neka druga mogućnost ili je godišnji test standardna praksa?

PROFESORICA: Ne postoji standardna praksa.

TELEGRAM: Koliko je učenika u tom razredu imalo zaključeno 5 prije nego ste povisivali ocjene?

PROFESORICA: Manje nego što je bilo naknadno povišeno.

TELEGRAM: Jeste li s vašim učenikom, predsjednikovim sinom, tijekom školske godine imali problema u smislu njegovih ili roditeljskih žalbi na vaš rad?

PROFESORICA: Ne. Tijekom cijele godine nije bilo nikakvih žalbi vezanih za taj razred. Barem meni nije rečeno.

TELEGRAM: Gospođa Musić Milanović u svom mailu navodi kako joj je razrednik njenoga sina rekao, s obzirom da se tijekom školske godine žalila na vaš rad, da nema potrebe da ona razgovara s vama, već će on osobno to učiniti. Je li razrednik s vama razgovarao tijekom školske godine? Ili možda pedagoginja?

PROFESORICA: Ne. Meni je i to rečeno tek tijekom razgovora s ravnateljicom 27. lipnja, da se gospođa na moj rad žalila već u listopadu ili studenome, na što sam ja pitala zašto to meni tada nije rečeno.

TELEGRAM: I što vam je rekla ravnateljica, zašto niste bili obaviješteni o tim pritužbama?

PROFESORICA: Rekla je da me razrednik trebao obavijestiti i da će razgovarati s njime.

TELEGRAM: Jeste li inače dostupni roditeljima koji imaju pritužbe na vaš rad?

PROFESORICA: Apsolutno. Svaki roditelj može doći na informacije i sa svakim koji traži razgovor sa mnom, razgovaram.

TELEGRAM: Dakle, gospođa Musić Milanović nikad vam nije došla na informacije?

PROFESORICA: Nije. Niti me razrednik obavijestio o njenim primjedbama.

TELEGRAM: Zadržimo se još na sastanku 27. lipnja. Ravnateljica vam tada govori, kako ste rekli, da je došao konkretan mail predsjednikove supruge. Jeste li vi znali za dotadašnje navodne pozive i dolaske gospođe Musić Milanović u školu zbog nezadovoljstva vama?

PROFESORICA: Ne. Meni je ravnateljica tog 27. lipnja rekla da je došao mail i da je gospođa bila u školi isti dan kada sam ja zaključila ocjenu. Do tog trena, ja za to nisam znala.

TELEGRAM: Htjela bih da detaljno prođemo kroz mail Sanje Musić Milanović upućen ravnateljici. Gospođa tvrdi da ste vi tijekom školske godine zakinuli djecu za nastavno gradivo, a potom i za ocjene. Pa prvo navodi da ste, zbog pripreme za stručni ispit, izostali nekoliko tjedana s nastave, bez osigurane zamjene.

PROFESORICA: Ja sam prvo bila na bolovanju tjedan dana, nakon čega sam se vratila na nastavu tjedan dana i potom sam dva tjedna bila na polaganju stručnog ispita. Što se tiče zamjena, trebalo je biti odrađeno devet sati matematike dok mene nije bilo u ta ukupno tri tjedna. Dva sata me stručno mijenjala kolegica iz aktiva koja predaje matematiku, dva sata su učenici izgubili zbog školskog izleta koji se dogodio u vrijeme dok me nije bilo, i ostalo je pet sati koji nisu bili pokriveni nastavom matematike. S time da ti sati nisu neodrađeni. Kada sam se vratila s polaganja stručnog ispita, nastavila sam s gradivom tamo gdje su stali. Pisali su test tri tjedna kasnije u odnosu na ostale razrede jer je sve pomaknuto zbog ta tri tjedna kada ja nisam bila na nastavi.

TELEGRAM: Čekajte, kažete da ste nakon povratka s polaganja stručnog ispita nastavili s gradivom tamo gdje su učenici stali te da su oni test pisali tri tjedna kasnije u odnosu na druge. Što je onda bilo s novim gradivom koje su trebali obraditi u ta tri tjedna dok su nadoknađivali zaostatke? Ovako se čini da opet nedostaju tri tjedna, samo u nekom drugom gradivu. S druge strane, tvrdite da ste učenicima ponudili godišnji test jer je kompletno godišnje gradivo uredno ispredavano.

PROFESORICA: Često zbog odsutnosti nekog nastavnika, recimo na primjer iz jezika, učenici taj dan umjesto sata jezika imaju organiziran sat matematike. Tako se kroz godinu nadoknade izgubljeni sati.

TELEGRAM: Gospođa Musić Milanović dalje tvrdi da ste po povratku s polaganja stručnog ispita održali pisanu provjeru…

PROFESORICA: Dakle, pisana provjera održana je mjesec dana nakon što sam se vratila na nastavu i nakon što je gradivo do kraja obrađeno.

TELEGRAM: …za neodržano gradivo, odnosno za cca 20 posto održanog nastavnog gradiva.

PROFESORICA: To, naravno, nije istina. Za to gradivo koje se pisalo u testu, prema našem je Godišnjem izvedbenom kurikulumu predviđeno 13 sati. Ja sam s njima odradila 16 sati tog gradiva, plus ponavljanje. I tek je nakon toga slijedio ispit.

TELEGRAM: Škola nije organizirala zamjenu dok vas nije bilo pa su učenici imali zaostatke u gradivu. Svejedno, vi sada kažete da ste, unatoč tim zaostacima, pronašli dodatna tri sata za gradivo predviđeno kurikulumom, plus za ponavljanje? Kako?

PROFESORICA: Ponavljam, sati su nadoknađeni na zamjenama tijekom odsutnosti nekih nastavnika drugih predmeta. Osim toga, učenici neka gradiva svladaju brže, a neka sporije u odnosu na predloženi kurikulum, a sati ponavljanja su predviđeni kurikulumom.

TELEGRAM: Napravili ste i, piše gospođa Musić Milanović, grešku pri postavljanju zadatka u testu, a tu grešku ste riješili time što ste zadali novi zadatak. Gospođa je pritom u mailu precizno izračunala koliko je vremena sve to oduzelo učenicima.

PROFESORICA: Da, dogodila mi se greška. Ne znam kome se u radu ne potkrade greška. Greška je bila tipfeler zbog kojeg se zadatak u prvom koraku nije mogao postaviti onako kako smo radili, i on se na taj način nije mogao riješiti. Greška je bila u broju kod pretipkavanja zadatka iz baze iz koje sam odabrala pitanje. Greška je uočena brzo, ja sam u tom trenu provjerila zadatak u svojoj bazi, vidjela sam o kojoj je greški riječ i prepravila sam im zadatak.

TELEGRAM: Jeste li mogli, primjerice, reći učenicima da taj zadatak nećete bodovati?

PROFESORICA: Ja nisam u tom trenutku mislila da bih trebala izbaciti zadatak. Nakon što je greška u zadatku ispravljena, zadatak je imao dobru riješenost.

TELEGRAM: Učenicima ste dali da test pišu pod velikim odmorom? Musić Milanović piše da “učenici to nisu naveli”.

PROFESORICA: Da, pustila sam ih da dulje pišu.

TELEGRAM: Predsjednikova supruga vam zamjera i odlazak na godišnji odmor 17. lipnja, kada je razred njenog sina imao predzadnji sat matematike.

PROFESORICA: Ja sam tražila godišnji na taj dan, to je jedan od ona dva dana na koja mi imamo pravo kroz nastavnu godinu. Taj sam godišnji tražila tri tjedna ranije, ravnateljica mi ga je odobrila i učenici su za to znali. Bili su obaviješteni da mene toga dana neće biti.

TELEGRAM: Je li uobičajeno da profesori uzimaju godišnji u zadnjim danima održavanja nastave, kada se sve finalizira? Jeste li zbilja morali baš tada? Pitam vas jer ta situacija mnogima može zazvučati neobično.

PROFESORICA: Ponavljam, imamo pravo na dva dana godišnjeg odmora tijekom nastavne godine, a ja sam iskoristila jedan dan kada mi je to bilo potrebno.

TELEGRAM: Tu je i zamjerka predsjednikove supruge na navodno neodržani puni zadnji sat nastave matematike na kojem ste, citiram, “samo zaključili ocjene i pustili ih doma nakon 20 minuta”.

PROFESORICA: Nisam ih pustila nakon 20 minuta i navodi da su učenici bili doma već u 13:40 su nemogući jer se u e-Dnevniku lako može vidjeti da su u to vrijeme zaključivane ocjene, što znači da su učenici u to doba još svi bili u razredu.

TELEGRAM: Nadalje vam gospođa zamjera što ste trima učenicima ponudili da pišu test za odličnu ocjenu iz cjelokupnog gradiva i tvrdi da taj test uključuje i gradivo koje niste ispredavali niti vi, niti zamjena jer škola nije osigurala zamjenu.

PROFESORICA: Ponudila sam godišnji test, a kao što sam rekla, gradivo je bilo uredno odrađeno.

TELEGRAM: Gospođa tvrdi i da tijekom cijele godine niste dali niti jednu ocjenu iz zalaganja.

PROFESORICA: Mi nemamo rubriku zalaganje u e-Dnevniku u koju bi se takva ocjena upisivala. Ja kroz godinu za svaku cjelinu s učenicima pišem kratke provjere domaćih zadaća. To su dva-tri zadatka iz domaće zadaće koji se ne ocjenjuju samostalno, već kroz tih nekoliko kratkih provjera domaćih zadaća i njihov rad na satu, dajem jednu ocjenu.

TELEGRAM: Je li ravnateljica, temeljem maila koji je stigao od gospođe Musić Milanović, ispitala sve te navode i s vama o njima detaljno razgovarala, da čuje što o tome vi imate reći?

PROFESORICA: Što se tiče ovog dijela kada me nije bilo na nastavi pa se u mailu navodi da gradivo nije odrađeno; ravnateljica je to provjerila, vidjela je kad se pisao test, kad sam se ja vratila i koliko je sati odrađeno. S tim je dijelom upoznata da nije točno onako kako piše u mailu.

Sve navode predsjednikove supruge koji su se kasnije pojavili u mailu, ravnateljica mi je prepričala još na onom prvom razgovoru 23. lipnja.

TELEGRAM: Je li vas pitala jesu li ti navodi točni?

PROFESORICA: Da, na tom prvom sastanku.

TELEGRAM: I što ste joj rekli na te navode tada?

PROFESORICA: Jednako kao što sam sada rekla vama.

TELEGRAM: Prosvjetnoj inspekciji niste naveli kako vam je ravnateljica rekla da izmijenite ocjene. Zašto im to niste rekli?

PROFESORICA: Nitko mi nije postavio konkretno pitanje, traženo je samo moje kratko pisano očitovanje.

TELEGRAM: Kako komentirate činjenicu da je prosvjetna inspekcija izrekla prijedlog ravnateljici da vama izda pisano upozorenje?

PROFESORICA: Ne znam, imam osjećaj da sam ovdje kažnjena samo ja, a sve to niti je napravljeno mojom voljom niti sam ja na to poticala.

TELEGRAM: Je li vam dosad izrečena mjera koju inspekcija predlaže ravnateljici?

PROFESORICA: Nije.

TELEGRAM: Je li vam najavljeno da će vam biti izrečena?

PROFESORICA: Zasad me nitko nije o tome obavijestio.

TELEGRAM: Mislite li da u ovoj situaciji ravnateljica treba odgovarati?

PROFESORICA: O tome ja ne mogu odlučivati.

TELEGRAM: Koliko dugo radite u školi?

PROFESORICA: Manje od dvije godine.

TELEGRAM: Jeste li se u dosadašnjem radu susreli s pritiskom roditelja oko ocjena?

PROFESORICA: Ne, nikada.

TELEGRAM: A je li ravnateljica dosad na vas vršila bilo kakav pritisak?

PROFESORICA: Nije.

TELEGRAM: Kakva je situacija u školi, u zbornici, među vašim kolegama, sada nakon što je cijela priča dospjela u javnost?

PROFESORICA: Koliko sam mogla vidjeti po nastavničkom vijeću, dobar dio zbornice je za to da se stvar razjasni do kraja. Da se utvrdi što se dogodilo, kako se dogodilo i brine ih zašto oni nisu upoznati s time.

TELEGRAM: Cijela ova priča, barem medijski, traje gotovo dva tjedna. Kako se vi osjećate?

PROFESORICA: Loše, zato što sam svoju odluku i ocjene donijela 20. lipnja i nakon toga se dogodilo to što se dogodilo. Odluke koje sam donijela, sada su izbrisane. Imam osjećaj da nisu poštovane moje odluke, znanje i stručnost.

TELEGRAM: Imate li zbog toga nekakvu osobnu kočnicu što se tiče daljnjega rada? Najesen ćete ponovno ući u razred.

PROFESORICA: Nije mi najugodnije u ovoj situaciji.

TELEGRAM: Jeste li razgovarali s nastavnicom latinskog, koja je također povisila ocjene iz svog predmeta?

PROFESORICA: Nisam. Ne znam koja je situacija s njom i kako su se tamo dogodile promjene.

TELEGRAM: Naširoko je poznat i ukorijenjen problem pritiska kod zaključivanja ocjena. Je li vama na faksu, na bilo kojem predmetu, netko ukazao kako se u takvim situacijama trebate postaviti, što napraviti, kome se obratiti ili slično?

PROFESORICA: Ne, nitko.