Prošli su dani, MORH i dalje tvrdi da nema pojma tko je i zašto opozvao helikopter koji je krenuo spasiti ljude iz Cessne

Banožić je pod pritiskom javnosti naredio istragu. Ali nalaz, kažu nam, još uvijek nije gotov

FOTO: PIXSELL/Ilustracija

Na otoku Braču u utorak se srušio sportski zrakoplov Cessna. Srećom, dvoje putnika i pilot preživjeli su pad. Međutim, ubrzo nakon što su prebačeni u bolnicu, šef HGSS-a Josip Granić javnosti je otkrio da je helikopteru, koji su zatražili od Oružanih snaga Hrvatske za prijevoz ozlijeđenih, 15 minuta nakon što je poletio naređeno da se vrati u bazu u Divuljama.

Napomenuo je da nikome nije jasno tko je i zašto opozvao helikopter. “I mi i 112 pokušavamo shvatiti gdje je došlo do problema”, rekao je tada Granić za Index.

Danima kasnije – javnost i dalje ne zna tko je i zašto naredio da se helikopter vrati, iako je ministar obrane Mario Banožić idući dan, pod pritiskom javnosti, naredio istragu. Kako su nam jučer odgovorili iz Ministarstva – istraga još nije gotova.

‘Ovako nešto ne bi se smjelo događati’

Zrakoplov Cessna na Braču srušio se u utorak ujutro, oko 9:40 sati, kod pustinje Blaca. Spasilačke ekipe su unesrećene pronašli na nepristupačnom terenu te su pozvali helikopter kako bi ih košarama izvukli i što prije prebacili u bolnicu. Međutim, kako je rekao prvi čovjek HGSS-a, netko je helikopteru naredio da se vrati u bazu 15 minuta nakon što je poletio te su vatrogasci izgubili dragocjeno vrijeme čekajući na helikopter.

Njegov nedolazak vatrogascima je otežao spašavanje te su na kraju ozlijeđene morali prebaciti preko nepristupačnog terena do heliodroma, gdje ih je helikopter napokon pokupio i odvezao do KBC-a Split. “Tako nešto se nikad dosad nije dogodilo. Nečijom odlukom je taj helikopter vraćen nazad umjesto da pokupi unesrećene osobe kako bi one što prije stigle do bolnice”, kazao je Granić za Index dodavši da je dežurna ekipa HGSS-a u Divuljama odmah poletjela u kordinaciji s HRZ-om te da su na pola puta opozvani.

Istaknuo je da je helikopter s putnicima i pilotom iz palog zrakoplova poletio tek u 12:30 s Brača, kad su već mogli biti u bolnici najmanje sat vremena. Naime, prva ekipa je iz Divulja poletjela oko 10:30, prije nego što je helikopteru naređen povratak. “Sustav je velik, ali se ovako nešto ne bi smjelo događati”, zaključio je pročelnik HGSS-a.

Nalaz Inspektorata MORH-a ‘nije gotov’

Dan nakon pada Cessne, u srijedu, iz MORH-a su poručili da je ministar Banožić zatražio od Inspektorata obrane da provede istragu. Iz MORH-a su konstatirali kako je Glavni stožer Oružanih snaga RH propisao procedure za korištenje i pomoć OS-a za traganje i spašavanje.

“Procedurama je definiran način na koji se angažiraju snage, kao i redoslijed i odgovornost svih sudionika. Navedene procedure uključuju i zahtjev za angažiranje zračnih snaga putem Operativnog centra civilne zaštite. Ministar obrane zatražio je od Inspektorata obrane da utvrdi je li u ovom slučaju bilo otklona u Hrvatskoj vojsci u odnosu na te propisane procedure”, priopćili su iz MORH-a.

Telegram je MORH-u jučer poslao upit jesu li, tri dana nakon pada zrakoplova, utvrdili zašto je helikopter opozvan, a iz Ministarstva obrane su nam kratko odgovorili da nalaz oko “postupanja u odnosu na propisane procedure nije gotov”. Upit smo im poslali i danas, četiri dana nakon pada Cessne na Braču, a odgovor do objave ovog teksta nismo dobili.