Prošlo je 13 godina od najgore željezničke nesreće u povijesti RH. Jedna HŽ-ova tvrtka tuži drugu, izbjegavaju odgovornost

U ljeto 2009. je u Rudinama iz tračnica izletio nagibni vlak, poginulo je šest osoba. Sudska drama još traje

FOTO: Pixsell/Telegram

Više od trinaest godina prošlo je od tragične nesreće u Rudinama kod Kaštela, kada je nagibni vlak izletio iz tračnica, pri čemu je poginulo šest osoba. No repovi te nesreće vuku se još i danas po sudovima: ovaj put akteri nisu putnici, već državne željezničke tvrtke koje se spore oko toga tko će na kraju platiti odštetu stradalima, ukoliko su tražili naknadu štete.

Kako otkriva nepravomoćna presuda u posjedu Telegrama, tvrtka HŽ Putnički prijevoz tužila je HŽ Infrastrukturu kako bi utjerala iznos od gotovo 66 tisuća kuna s kamatama koji je već isplatila stradalom putniku. K tome, cijeli postupak morao je već na samom početku zastati jer tijekom 2018. još nije bila donesena pravomoćna presuda o odgovornosti radnika HŽ Infrastrukture za nesreću, dakle, nije se definitivno potvrdilo tko snosi kaznenu odgovornost.

Šestero poginulih, četrdeset ozlijeđenih

Krajem srpnja 2009., nagibni vlak ICN 521 na relaciji Zagreb – Split izletio je iz tračnica. Najveća željeznička nesreća u posljednjih nekoliko desetljeća imala je stravičan epilog: šestero je ljudi poginulo, dok je još četrdeset putnika zadobilo ozljede, većina njih teške. Uzrok je brzo pretpostavljen: tračnice su tog jutra bile tretirane retardantom za zaštitu od požara zbog čega vlak nije mogao usporiti i zakočiti.

Sudski pravorijek čekao se čitavo desetljeće. Vrhovni sud potvrdio je zatvorsku kaznu bivšem šefu ekologije HŽ Infrastrukture, Ivici Medaku, koji je predložio da se retardantom, osim raslinja, tretiraju i same tračnice. Kobna greška koštala ga je četiri godine zatvora, a osuđen je i Jozo Bazina, zaposlenik tvrtke od koje je kupljen retardant TG 300. Bazina je osuđen na tri godine.

Godinama čekao na odštetu

Jedan od putnika u vlaku, Nevenko P., odlučio je tužiti HŽ Putnički prijevoz na ime naknade štete koju je pretrpio u nesreći. No isplatu je dočekao tek šest godina nakon nesreće, opet zbog dugotrajnih sudskih postupaka. HŽPP žalio se na nepravomoćne odluke u korist stradalog putnika, pa je tek 2015. Županijski sud u Varaždinu pravomoćno dosudio odštetu u iznosu od 65.909,10 kuna ili 8.747,64 eura, uključujući parnične troškove.

HŽ Putnički prijevoz je platio odštetu, ali potom i sam odlučio tužiti HŽ infrastrukturu kao krivca za iskliznuće vlaka, zbog štete koja mu je nastala isplatom ozlijeđenog putnika. Temelj za takvu odgovornost HŽPP našao je u Ugovoru o pristupu željezničkoj infrastrukturi prema kojemu HŽ Infrastruktura odgovara za štetu na vozilima, osobama i stvarima, ukoliko je to posljedica djelovanja ili propusta njihovih radnika. HŽI je odbio prihvatiti ovakvo tumačenje.

HŽI: Nema presude da smo krivi

Naime, HŽ Infrastruktura u tom je trenutku naglašavala kako ne postoji pravomoćna presuda kojom bi bilo utvrđeno da je ona ili njezin radnik prouzročio “štetni događaj”. Sve se to odvijalo na prvom ročištu, u veljači 2018. godine, kada su obje tvrtke suglasno odlučile pričekati pravomoćnost presude za kaznenu odgovornost, iako su u HŽPP-u naglašavali da ishod tog kaznenog postupka ne isključuje građansku odgovornost tuženika, HŽ Infrastrukture.

Sve se promijenilo 2019. kada Vrhovni sud potvrđuje presudu Županijskog suda u Splitu i razrezuje kaznu bivšem radniku HŽI-ja, Ivici Medaku, odgovornim za izlijetanje vlaka. Trgovački sud u Zagrebu, nakon nastavka postupka, ovoga mjeseca odlučuje da HŽ Infrastruktura mora platiti HŽPP-u, uključujući zatezne kamate i troškove postupka. No, i ova presuda još je nepravomoćna i moguća je žalba višem sudu.