Putovanje željeznicom u Europi dvostruko skuplje od leta avionom, navodno ništa bolje nije ni kod nas

Greenpeace u istraživanju ističe da je Hrvatska željeznicom povezana sa svim susjedima, ali vlakovi voze jako rijetko

23.03.2023., Rijeka - Putnicki vlak na pruzi koja prolazi usjekom na predjelu Sveta Ana izmedju kolodvora Skrljevo i Susak-Pecine. 
 Photo: Goran Kovacic/PIXSELL
FOTO: Goran Kovacic/PIXSELL

Željezničke karte u Europi u prosjeku su na nekim linijama dvostruko skuplje od avionskih karata, a Hrvatska prati prosjek, utvrdila je u istraživanju ekološka udruga Greenpeace, zatraživši uvođenje nameta na kerozin. Greenpeace je usporedio cijene karata na 112 ruta diljem Europe u nekoliko termina.

Istraživanje je obuhvatilo 94 međunarodne i 18 domaćih linija. Utvrdili su da su cijene željezničkih karata na tim linijama u prosjeku dvostruko skuplje od avionskih karata. Najveća je razlika u Britaniji i Španjolskoj gdje je putovanje vlakom četiri puta skuplje od putovanja avionom.

Letovi jeftiniji od željeznice

Ispitivači su zabilježili najznačajniju razliku u cijeni na liniji Barcelona-London gdje karta za vlak stoji i do 384 eura, 30 puta više nego od avionske karte koja se može naći i za 12,99 eura.

Letovi su jeftiniji na 71 posto analiziranih ruta, a niskobudžetni prijevoznici lete na njih 79 posto i u većini su slučajeva jeftiniji od željeznice zbog nepoštene i agresivne politike utvrđivanja cijena.

Najskuplje od Zagreba do Rima

Greenpeace u istraživanju ističe da je Hrvatska željeznicom povezana sa svim susjedima, ali vlakovi voze jako rijetko. Unatoč malom broju međunarodnih linija, sve nude noćne vlakove s relativno niskom cijenom karata.

Cijena im raste samo u slučaju presjedanja, pa su letovi jeftiniji, utvrdili su. Budući da je Ryanair odabrao Zagreb za jedno od čvorišta, zrakoplov je zbog velikog broja ponuđenih letova jeftinija opcija u Hrvatskoj.

Najskuplja je željeznička linija ona od Zagreba do Rima, utvrdio je Greenpeace, dodavši da je let čak četiri puta jeftiniji. Letovi su u prosjeku dvostruko jeftiniji od putovanja vlakom, izračunali su.

Traže porez na kerozin

Kako bi se ljudima omogućilo putovanje ekološkim prihvatljivijim vlakom, pozivaju vlade da uvedu dugoročne povoljne “pokaze” za javni prijevoz i porez na ekstraprofit i da postupno ukinu poticaje avioprijevoznicima.

Greenpeaceova stručnjakinja za promet Marisa Reiserer predložila je uvođenje poreza na kerozin u cijeloj Europi od 50 centi po litri, što bi generiralo godišnji prihod od 46,2 milijarde eura.

Taj novac trebao bi biti usmjeren u željezničku infrastrukturu, rekla je Reiserer. “Sve više i više ljudi želi putovati vlakom i prestati letjeti, no nepostojeći porez na kerozin i daljnje klimatski štetne subvencije za zrakoplovnu industriju iskrivljuju cijene”, kazala je.