Razotkriven neviđeni skandal u kontroli leta: godinama nitko ne provjerava diplome, a brinu o sigurnosti na nebu

U državnoj tvrtki, čiji je bivši šef pod istragom, otkrivene su frapantne nepravilnosti kod zapošljavanja

Državna revizija okončala je nadzor Hrvatske kontrole zračne plovidbe (HKZP), državne tvrtke od posebnog interesa, čiji je donedavni čelnik Vlado Bagarić pod istragom DORH-a zbog sumnje u zlouporabu položaja i ovlasti. Konkretno, Državno odvjetništvo tereti ga za nezakonito zapošljavanje, među ostalima, i sina glavnog državnog revizora.

Uz financijski dio, fokus revizora bio je na postupcima zapošljavanja te sustavu unaprjeđenja zaposlenika. Zatekli su prilične nepravilnosti koje su, očito, ostavljale širok prostor za manipulacije. Primjerice, nije bilo propisano kako se provodi testiranje kandidata za posao; neka povjerenstva nisu imala propisan broj članova, rokovi za prijave na posao varirali su od slučaja do slučaja, a nije se provjeravala ni vjerodostojnost diploma.

Aferama opterećena tvrtka

Ova strateška državna tvrtka već se nekoliko godina guši u aferama. Prvo je niz kontrolora leta završio pod istragom zbog sumnji da su lažiranjem prebivališta utajivali prirez i uz to neosnovano uzimali novac za putne troškove. Potom je u istragu upao i njihov šef Bagarić zbog sumnjivih zapošljavanja.

Kako je pisao novinar Ivan Pandžić iz 24 sata, Bagarića zbog tereta istrage i buduće optužnice Vlada nije predložila za novi mandat (iako je u miru pustila da mu istekne postojeći). Ali ta “smjena” nije mu financijski teško pala: zahvaljujući zlatnom padobranu u ugovoru, sad je savjetnik u HKZP-u, s još većom plaćom nego što je imao kao šef. Tako s 4798 eura neto i službenim autom čeka podizanje optužnice.

Totalni nered u postupcima zapošljavanja

U međuvremenu, službenici Državnog ureda za reviziju proučavali su procedure zapošljavanja u tvrtki gdje je, prema sumnjama DORH-a, protupropisno zaposlen sin njihovog šefa. Izrazili su uvjetno mišljenje, odnosno, zbog uočenih nepravilnosti i propusta nisu mogli dati bezuvjetno mišljenje.

Kontrolom su obuhvaćena zapošljavanja 103 nova zaposlenika u periodu od 2019. do 2022. godine, sve u vrijeme Bagarićeva mandata u HKZP-u. Nepravilnosti se odnose na same postupke zapošljavanja, kao i na unutarnje akte tvrtke kojima bi postupci trebali biti jasno definirani. Ali nisu bili. Na više od pedeset stranica nalaza, detaljno su popisane brojne zamjerke, pa ćemo ovdje istaknuti samo one najvažnije.

Natječaji bez oglasa, različiti rokovi

Prema odlukama direktora, oglase za radno mjesto trebalo je objaviti na internetskoj stranici tvrtke, u medijima, a od 2021. i na društvenim mrežama te različitim fakultetima u slučaju kada se traže kontrolori-studenti. No, revizori ističu da se u pojedinim postupcima nije moglo utvrditi jesu li, kada i gdje oglasi uopće objavljeni. U dijelu dokumentacije o zapošljavanju nije bilo tragova o tome.

Također, problematični su bili i rokovi za prijave na posao. Nisu bili propisani, pa su određivani voluntaristički: kandidatima za administrativno i pomoćno zrakoplovno osoblje u nekim je slučajevima rok za prijavu bio pet, a u drugima dvadeset i tri dana. Ne zna se po kojem kriteriju. Za kontrolore-studente, pak, to je znalo biti 14 ili 15 dana.

Nitko nije provjeravao diplome

Pomalo nevjerojatno, ali u ključnoj državnoj tvrtki koja bdije nad sigurnošću zračnog prometa, nitko nije provjeravao diplome onih koji se zapošljavaju. “U 2019., 2020., 2021. i 2022. unutarnjim aktima nije utvrđeno da se prije zasnivanja radnog odnosa treba obaviti uvid u izvornike dokumenata o obrazovanju kako bi se potvrdilo da preslike odgovaraju izvornicima te uvid u izvornike navedenih dokumenta nije ni obavljen”, stoji u nalazu revizije.

I to ne samo za kandidate, već se provjera vjerodostojnosti isprava o obrazovanju nije provela ni za postojeće zaposlenike. “S obzirom na broj zaposlenih i složenost poslova, Državni ured za reviziju preporučuje obaviti provjeru vjerodostojnosti isprava o obrazovanju u obrazovnim institucijama za sve zaposlene kako bi se potencijalni rizici sveli na najmanju moguću mjeru”, zaključili su revizori.

“Izaberite bilo koga, nećete pogriješiti”

Izvješća povjerenstva koja su provodila postupke zapošljavanja administrativnog i pomoćnog osoblja također su apostrofirana u izvješću jer im sadržaj i oblik nisu bili propisani, pa su ponekad rangirali kandidate od najboljih do najgorih, ponekad abecedno, a katkad nije bilo moguće utvrditi kojim redom su naveli kandidate.

“Za pojedina radna mjesta je navedeno da predloženi kandidati zadovoljavaju sve zahtjeve radnog mjesta te su zadovoljili na razgovoru i da uprava neće pogriješiti ako izabere bilo kojeg”, primjer je kako su preporuke direktoru pisane na različite načine, dok pojedina izvješća u 2020. nisu uopće sadržavala informacije o provedenim testiranjima ili koliko je kandidata zadovoljilo uvjete oglasa.

Uz još brojne nepravilnosti vezane uz interno zapošljavanje i premještanje zaposlenika, revizori su istaknuli i problem Nadzornog odbora. Naime, od 2017. članovi koje imenuje Skupština (ministri iz resora prometa, financija i obrane) nisu imali četverogodišnji mandat, već su imenovani na šest ili tri mjeseca. A nije ih bilo ni koliko je propisano: imenovano ih je troje ili četvero, umjesto pet. K tome, u tvrtki s očiglednim problemima u poslovanju, Nadzornog odbora u periodu od siječnja do srpnja 2020. jednostavno – nije bilo.