Ruska operna diva, zbog Putina protjerana s međunarodne scene, nastupila u Ljubljani. Bili smo tamo

Za razliku od Pariza, u Ljubljani nije bilo nikakvih neugodnosti, a izlazak Netrebko na scenu dočekan je dugim aplauzom

Anna Netrebko as Leonora
'La Forza del Destino' Opera performed at the Royal Opera House, London, UK, 19 Mar 2019,Image: 421328484, License: Rights-managed, Restrictions: Editorial use only, Model Release: no, Credit line: Profimedia
FOTO: Profimedia

Da je slovenska policija procijenila koncert ruske operne dive Anne Netrebko i njenog supruga azerbajdžanskog tenora Yusifa Eyvazova, događajem posebnog rizika, moglo se uočiti na ulazu u Cankarjev dom u Ljubljani: dva zaštitara ručnim detektorima metala pregledavali su posjetitelje. U blizini doma bila je i policijska patrola.

Bila je to reakcija na pozive na društvenim mrežama da se održi prosvjedni skup protiv nastupa Netrebko. Tvrdilo se kako je dolazak Netrebko sramota za Sloveniju. Proteste je najavljivao i ukrajinski veleposlanik u Sloveniji Andrij Tarana.

Prosvjed u Parizu

Ukrajinci koji žive u Sloveniji poslali su organizatoru Festival Ljubljana pismo u kojem su optužili Rusiju da sustavno provodi genocid nad ukrajinskim narodom i njegovom kulturom te da je neprihvatljiva svaka suradnja s onima koji podupiru ratne zločine.

Prije koncerta Anne Netrebko, 50, u Philharmonie de Paris, pedesetak ukrajinskih aktivista leglo je pred ulaz, a glazba Petra Iljiča Čajkovskog bila je isprekidana zvukom sirena i pucnjeva. Prosvjednici su dijelili publici letke na kojima je pisalo: “Vi podržavate Putinovog propagandistu Netrebka i time podržavate ruski režim i sve njegove strahote.”

Kad je Netrebko izašla na pozornicu jedan gledatelj počeo je protestirati. Ponajbolja sopranistica ovog vremena mirno je čekala dok je publika izviždala izazivača nereda.

Bez neugodnosti

Pjevačica Elena Maximova koja je također nastupila, ispričala je kako se Netrebko pripremila za tako nešto, no situaciju je spasila publika koja ju je pozdravila ovacijama. Na isti način nešto ranije u milanskom Teatru alla Scala dočekana je kao nesporna prva dama svjetske klasične glazbe, kako su pisali talijanski mediji.

Za razliku od Pariza, u Ljubljani nije bilo nikakvih neugodnosti, a izlazak Netrebko na scenu dočekan je neuobičajeno dugim aplauzom.

Bila je to potpora publike velikoj umjetnici koja je u samo nekoliko mjeseci prošla put od prve operne zvijezde svijeta do prezrene umjetnice kojoj su redom otkazivanu nastupi po svijetu. I kojoj je, uvjereni su mnogi, učinjena golema nepravda.

Otkaz za otkazom

Karijera Anne Netrebko preko noći se raspala jer su je nakon invazije Rusije na Ukrajinu optužili za preveliku bliskost s ruskim predsjednikom Vladimirom Putinom. Prvi šok doživjela je samo dan nakon početka ruske agresije na Ukrajinu.

Premda je bila već stigla u Kopenhagen, njen koncert je otkazan zbog negodovanja danskih političara. Nakon toga otkazi su slijedili jedan za drugim: u Metropolitan operi gdje je bila primadona punih 20 godina, preko Züricha i Münchena do Salzburškog festivala, Bečke državne opere i Kraljevske opere u Londonu.

Što joj se zamjeralo

Zamjeralo joj se da je podržala izbor Putina za predsjednika 2014., te da je te godine, kad je okupiran Krim, dala donaciju od oko 20.000 dolara opernoj kući u Donjecku. Zamjerali su joj čak što ju je otkrio slavni ruski dirigent Valerij Gergiev, umjetnički voditelj Marijinskog teatra iz Sankt Petersburga.

Krajem veljače Netrebko je objavila da se protivi ratu, ali je upozorila da nije u redu prisiljavati umjetnike da javno iznose svoja politička mišljenja i osuđuju svoju domovinu. Tom izjavom međutim nitko nije bio zadovoljan.

Osudila rat u Ukrajini

Pa je zbog toga ubrzo objavila da se s ruskim predsjednikom sastala samo nekoliko puta te da nije „u savezu ni s jednim ruskim čelnikom.“

Naglasila je da svojom umjetnošću želi promovirati mir i jedinstvo te ujediniti ljude preko političkih granica. Zaključila je kako izričito osuđuje rat protiv Ukrajine. „Moje su misli sa žrtvama ovog rata i njihovim obiteljima.“

‘Nisam kriva ni za što’

U razgovoru za pariški Le Monde kazala je kako je „proteklih 20 godina Vladimir Putin učinio mnogo za kulturu, umjetnost i umjetnike, do te mjere da je Rusija danas svjetska kulturna prijestolnica. Mnogi su umjetnici glasali za njega. Ali nikada nisam pjevala na njegovim predizbornim mitinzima. Nisam kriva”, dodala je. “Nisam kriva ni za što!”

Za njemački Die Zeit ispričala je kako nitko u Rusiji ne može kritizirati Putina. „Iako imam austrijsko državljanstvo i živim u Beču, ja sam još uvijek i ruska državljanka“. Nije spomenula svoju obitelj koja i dalje živi u Rusiji pa bi ih mogla svojim izjavama dovesti u opasnost.

Burne reakcije političara

Proslavljena ruska sopranistica kazala je kako nema u planu pjevati u Rusiji, pa ni na mega festivalu Bijelih noći u Sankt Petersburgu. Zaključila je kako „priznaje i žali što su njeni prošli postupci ili izjave mogli biti pogrešno protumačeni“.

Poslije tih izjava ruski političari i mediji burno su reagirali te se okrenuli protiv Netrebko. Odmah je otkazan njezin koncert zakazan za 2. lipnja u opernoj kući u Novosibirsku.

Nepoželjna i doma i vani

„Život u Europi i nastupi u europskim koncertnim dvoranama očito su joj važniji od sudbine njezine domovine“, priopćila je opera. Predsjednik ruskog parlamenta Vjačeslav Volodin priznao je da Netrebko ima glas, ali da nema savjesti te ju je osudio kao izdajicu. „Žeđ za bogaćenjem i slavom nadjačala je njenu ljubav prema domovini”.

Tako je donedavno najtraženija operna umjetnica na svijetu začas postala persona non grata u domovini i inozemstvu. Zbog toga je razočarano izjavila: „Na mene pucaju s obje strane“.

Prestižna priznanja

Anna Netrebko je svakako jedna od najpoznatijih ruskih kulturnih veleposlanica, a 2008. Putin joj je dodijelio titulu narodne umjetnice, najveću državnu čast za umjetnike.

U ljeto 2020. iz ruku švedske kraljice Silvije primila je nagradu Polar Music Prize koju je 1989. godine utemeljio Stig Anderson, menadžer švedskog benda ABBA, donacijom Švedskoj kraljevskoj glazbenoj akademiji. Nagrada se godišnje dodjeljuje jednom suvremenom i jednom klasičnom glazbeniku.

Odgovor na Beyonce

Među dobitnicima su Paul McCartney, Bruce Springsteen, Bob Dylan, Pink Floyd, Cecilia Bartoli, Mstislav Rostropovič, Valerij Gergijev… Njeno pjevačko umijeće tada se ocijenilo kao odgovor klasične glazbe na slavnu R&B pjevačicu Beyoncé.

Anna Netrebko također je jedina izvođačica klasične glazbe koju je ugledni časopis Time uvrstio među sto najutjecajnijih osoba na svijetu.

Prekid suradnje

Jedan od najžešćih kritičara Ane Netrebko je Peter Gelb, generalni direktor Metropolitan opere u New Yorku. Od početka joj je zamjerao da se nije „dugoročno istinski i potpuno distancirala od Putina“ pa je otkazao sve njene nastupe u toj opernoj kući. Kazao je da ju neće angažirati sve dok ne pokaže kajanje.

Ni unutar tabora Anne Netrebko nije bilo suglasja. Zbog toga je prekinula suradnju s dugogodišnjom menadžericom Judith Neuhoff, te je umjesto nje angažirala glazbenog producenta Miguela Estebana.

Žalba protiv opere

Uz pomoć Američkog ceha glazbenih umjetnika, sindikata koji predstavlja operne pjevače, podnijela je radničku žalbu protiv Metropolitan opere. Očekuje se da će tražiti više od 350.000 dolara odštete.

Netrebko je posljednjih tjedana pokušavala pridobiti saveznike u drugim američkim institucijama, uključujući Carnegie Hall, Operu u San Franciscu i Njujoršku filharmoniju, no nije dobila odgovore. I u Metropolitan Operi u New Yorku još je uvijek na snazi zabrana njenih nastupa.

Ponuda iz Monte Carla

Za razliku od SAD-a, nakon njenog distanciranja od Putina, Netrebko je odmah zasipana pozivima za nastupe u Monte Carlu, Parizu, Milanu i Luzernu…

Prvi je stigao krajem travnja iz Monte Carla: ponuđena joj je naslovna rola u Puccinijevoj operi Manon Lescaut. Netrebko, čiji su termini bili obično rezervirani godinama unaprijed, pozvana je u zadnji tren, nakon što je oboljela pjevačica Maria Agresta, a pokušaji da se dovedu druge dvije zamjene bili su neuspješni.

Trijumf u Monaku

Christiane Ribeiro, glasnogovornica Opéra de Monte-Carlo, napisala je u e-poruci kako je Netrebko zauzela jasan stav protiv rata u Ukrajini.

„Naš je izbor umjetnički: žao nam je što je Maria Agresta morala otkazati iz zdravstvenih razloga, ali smo sretni što je Anna Netrebko prihvatila pjevati.“ Netrebko je pak izjavila da je presretna što će neočekivano debitirati u Operi Monte Carlo. Njena mini turneja u Monaku završila je pravim trijumfom.

Kao primadona

Poslije Monte Carla Netrebko su se počela otvarati vrata širom Europe: u Parizu je pjevala 25. svibnja, u Milanu 27. svibnja, u Luzernu 5. lipnja… U srpnju i kolovozu gostovala je na opernom festivalu Arena di Verona, gdje je nastupila u Verdijevoj Aidi i Nabucu te u Puccinijevom Turandotu.

Nakon takvog preokreta u slučaju Netrebko nije zapravo ni čudo što je u Ljubljani dočekana kao Primadonna Assoluta, titula koju zaslužuje najvažnija sopranistica svog vremena. Nekoć je to bila Maria Callas.

Tri sata arija

Njen je bogat, senzualan, dramatičan, mračan i raskošan sopran do punog izražaja došao upravo u Cankarjevom domu. Prekrasnim glasom obojila je svaku rolu koju je otpjevala pa ne čudi što ju je očarana publika pozdravila standing ovation što je vidljivo uzbudilo tu svjetsku opernu ikonu.

Pa su ona i suprug Eyvazov pjevali tek nešto manje od tri sata operne arije Donizettija, Cilea, Čajkovskog, Wagnera, Verdija, Bizeta, Puccinija…

Zahvala publici

Za razliku od Ljubljane, u Beču je, primjerice, u prepunoj koncertnoj dvorani Wiener Musikverein, prije epidemije korona virusa, pjevala 1,45 minuta, ali bez i jednog dodataka. U Cankarjevom domu ih je bilo nekoliko čime je Netrebko na najljepši način zahvalila publici.

I na tom primjeru se pokazalo koliko je bio dalekovidan genijalni šef Ljubljana Festivala Darko Brlek koji već 30 godina vodi festival. Ni u jeku najžešćih napada na Netrebko nije otkazao njen nastup što se sada pokazalo kao izvanredna umjetnička, ali i poslovna odluka.

Povratak na scenu

Vrijedi zabilježiti da je bračni par Netrebko-Eyvazov sjajno pratio Simfonijski orkestar RTV Slovenije pod vodstvom talijanskog dirigenta Michelangela Mazze.

Odmah nakon nastupa u Ljubljani otputovala je Köln, a potom do kraja godine slijede nastupi u Veroni, Beču, Hamburgu, Budimpešti, Parizu, Milanu, Tel Avivu, Madridu, Napulju, Buenos Airesu… Što dokazuje da se Netrebko nakon velikih nevolja na velika vrata vratila na svjetske operne pozornice.